Groepje mensen van bovenaf gefotografeerd, sommige gaan een nieuwe, heldere ruimte in anderen lijken net terug te komen.

Aan de slag met de toekomst, Flevolands Archief doet het!

Hoe kan je als organisatie flexibel en toekomstbestendig werken? Aan de hand van twee trends bereidde Het Flevolands Archief zich voor op een steeds digitaler wordende samenleving. Dit helpt hen om na te denken over wat er nodig is om in die context te werken.

4 min. lezen

Het Flevolands Archief is een jonge organisatie in een jonge provincie. Doordat de organisatie nog grotendeels moest worden opgebouwd, gingen gesprekken in eerste instantie over interne ontwikkelingen. Op het moment dat het team begon na te denken over manieren om het publiek te bereiken, werd dit meteen gedaan vanuit een toekomstvisie.

Welke ontwikkelingen spelen een rol in onze samenleving? En hoe veranderen die ons publiek? Directeur Marloes van Someren vertelt tijdens het webinar Digitale Daadkracht hoe haar organisatie de blik richtte op het publiek van de toekomst.

"We willen mensen laten zien waarom het archief voor hen belangrijk is, dan moet je gaan nadenken over hoe je mensen in de toekomst betrekt."

Marloes van Someren

Trends signaleren en kansen pakken 

Het Flevolands Archief zag twee ontwikkelingen die hen inspireerden: "We zagen dat mensen veel behoefte hadden aan beleving en zich betrokken wilden voelen. Ook zagen we een beweging waarin archieven, steeds meer gestimuleerd door de overheid, zich online gaan presenteren. Dat zijn twee urgenties en tegelijkertijd kansen. Het vraagt om een nieuwe infrastructuur en nieuwe manieren van werken zodat we over twintig, dertig of zelfs veertig jaar nog steeds ons werk kunnen doen."

Hoe dat zou kunnen werken werd uitgeprobeerd in het project ‘Dijken van polders’. Het doel: vrijwilligers betrekken bij een fotocollectie over de Zuiderzee. De foto’s waren gedigitaliseerd, maar de informatie erover moest publieksvriendelijk worden opgeschreven. Bestaande vrijwilligers, maar ook veel nieuwe mensen, gingen daar online mee aan de slag. Door de grote betrokkenheid verliep het project veel sneller dan verwacht. Bovendien is deze collectie nu goed doorzoekbaar en toegankelijk voor een breed publiek.

Om de collectie digitaal toegankelijk te maken, zette Het Flevolands Archief vrijwilligers in via het platform Vele Handen

Leren door te doen

Welke houding helpt de organisatie om toekomstbestendig te worden? Marloes: "Al weten we nog niet precies waar we heen gaan, we willen opstijgen. Dat moeten we met z’n allen doen, we bewegen mee met verschillende dingen die te toekomst kunnen gaan beïnvloeden. Door deze houding zijn we in staat om steeds te veranderen als er een aanpassing nodig is." Dit is de kern van toekomstverkennen: anticiperen op mogelijke verandering om je organisatie weerbaar en wendbaar te maken.

Tips voor toekomstscenario's

Marloes heeft 4 tips voor jou om zelf aan de slag te gaan met toekomstscenario’s:

  1. Plan er tijd voor in

    Neem ruimte om je met je team te verdiepen in toekomstscenario’s.

  2. Eén keer is niet genoeg

    Praat na verloop van tijd samen verder, er zijn ongetwijfeld nieuwe inzichten of trends waar jullie op in kunnen springen.

  3. Plan een moment van reflectie en toetsing

    Bespreek regelmatig hoe je de nieuwe stappen inzet en of jullie nog steeds de goede kant op gaan.

  4. Neem je stakeholders mee

    Neem partners en het bestuur van je organisatie mee in de nieuwe ideeën en stappen die je gaat zetten. Zo blijft iedereen betrokken.

Zelf aan de slag? Volg een workshop en leer scenariodenken!

Wil je meer weten over de scenario's en het publiek van de toekomst? Vraag dan de workshop aan voor jouw organisatie. In de workshop verdiep je je in opkomende ontwikkelingen en nieuwe trends en begeleiden we een scenariosessie met jouw team. Stuur een mail naar den-academie@den.nl om te informeren naar de mogelijkheden of bekijk het programma.

Naar de workshop

Dit artikel is in stand gekomen in samenwerking met Het Flevolands Archief en Marloes van Someren. 

Deel dit artikel

Portretfoto van Sophie, een lachende vrouw met kort roodblond haar en een bril. Ze draagt een groene blouse.

Sophie Heijkoop is gespecialiseerd in digitale cultuureducatie, maar houdt zich ook bezig met publieksonderzoek, digital storytelling en toegankelijkheid. Al deze onderwerpen hebben één ding gemeen: ze helpen jou je publiek te bereiken in onze digitale samenleving.

Adviseur en trainer

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector
Schrijf je in