Zo kies je een techpartij voor je digitale project
Ga je voor een digitaal project samenwerken met een externe techpartij? Dan is het belangrijk om verder te kijken dan techniek alleen. Een bureau kan inhoudelijk sterk zijn, maar past het ook bij jullie organisatie, manier van werken en de fase waarin jullie project zich bevindt?
Bij het oriënteren op een techpartij spelen vragen een rol als: heeft dit bureau ervaring in jullie sector, hebben ze vergelijkbare projecten gerealiseerd en sluit hun aanpak aan bij hoe jullie samenwerken en besluiten nemen? Of je nu werkt met een bekende partij, nieuwe bureaus verkent of een pitch uitschrijft: een zorgvuldige keuze aan de voorkant voorkomt veel frictie tijdens het project.
Hoe selecteer ik een technische partij voor mijn digitale project?
Maak alvast een voorselectie van bureaus. Past een groot of klein bureau bij jullie? Grote partijen hebben vaak kant-en-klare oplossingen, maar zijn ook meestal wat minder wendbaar dan kleine. Bovendien kijk je tegen heel andere budgetten aan.
Schrijf je een pitch uit?
Besluit je bureaus tegen elkaar te laten pitchen? Dat kan slim zijn, want dan kun je kiezen en weet je wat er zoal beschikbaar is. Wees er dan wel transparant over dat je een pitch uitschrijft. Wees niet alleen eerlijk over dát er wordt gepitcht (en hoeveel bureaus er pitchen), maar laat ook weten ook hoe het pitchproces verder wordt ingericht. Bijvoorbeeld: of er een pitchvergoeding is en hoe hoog deze is, wanneer jullie een voorstel verwachten (geef pitchpartijen een realistische hoeveelheid tijd), of en wanneer jullie pitchpresentaties willen inplannen, hoelang jullie vervolgens tijd nodig hebben te besluiten met wie jullie gaan werken.
Tip
De VIA (marketingketen-netwerk) heeft een pitchcode ontwikkeld voor bedrijven en organisaties, die vind je hier: https://vianederland.nl/kennisbank/via-pitchcode
Hoe zorg je dat je goed voorbereid begint aan een pitch?
Vraag om eerder werk, zodat je kunt zien of de betreffende bureaus mogelijk bij jullie passen. Let op dat je het aangeleverde materiaal niet letterlijk neemt; vaak is het vooral een referentie en is er meer mogelijk, maar dan kun je in elk geval kijken of jullie dezelfde kant op denken en op dezelfde golflengte zitten.
Transparantie is key
Wees open en duidelijk over de sterke punten binnen jullie organisatie, maar ook over welke punten nog ontwikkeling nodig hebben. Zijn jullie behoorlijk onderlegd op tech gebied of moeten jullie daarin nog veel leren? Dat kan invloed hebben op (de ontwikkeling van) het uiteindelijke product. Hoe meer informatie je kunt delen, hoe beter het is voor de aansluiting tussen jullie behoeften en wat het bureau kan leveren (en wat voor jullie gaat werken).
