Vier millenials met telefoon in hand dansen

Zij groeiden op in de digitale transitie: Hoe bereik je millennials?

Het digitale landschap is constant in beweging. In de afgelopen decennia is er enorm veel veranderd. Een generatie die deze transitie volledig doormaakte zijn de ‘millennials’. Zij groeiden op met enorme technische ontwikkelingen. Denk aan de opkomst van de mobiele telefoon, het internet en de groeiende invloed van andere digitale toepassingen. Elke generatiegroep heeft eigen kenmerken. Maar hoe spelen we hier binnen de cultuursector op in? Hoe bereiken we deze millennial-doelgroep?

5 min. lezen

De millennial-generatie, ook wel generatie Y, is geboren tussen 1980 en 1996. Wist je dat er meer dan 3 miljoen millennials in Nederland rondlopen? (Bron: CBS, 2021)

Wat is een millennial?

Millennials zijn, in tegenstelling tot voorgaande generaties, opgeroeid in een periode met razendsnelle technologische ontwikkelingen. Zij zijn vaak online te vinden en het internet speelt een belangrijke rol in hun dagelijks leven. Zij slaan bijvoorbeeld minder snel een fysieke brochure open, maar doen eerder onderzoek op de website van een organisatie. Zoekmachines zijn hun beste vriend. Ook sociale media zijn niet meer weg te denken uit het leven van een millennial. Zo vind je hen voornamelijk op Instagram en Facebook. Hier delen zij hun meningen en ervaringen. Er is daarom een andere communicatie-aanpak nodig dan bij de eerdere generaties. Waar eerder offline communicatie de gangbare keuze was, is online communicatie nu een belangrijk middel om millennials te bereiken.

De generatie millennials weet zich door de vele veranderingen die ze al heeft meegemaakt, relatief makkelijk aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. Ze staan veelal open voor vernieuwing. Denk bijvoorbeeld aan unieke concepten, waarbij je verschillende cultuurdisciplines combineert. Ook interactiviteit staat bij hen hoog in het vaandel. Sluit hierop aan door het aanbieden van interactieve onderdelen in de programmering.

Kenmerken millennials: niet alleen de dienst, maar ook om de boodschap

Het is belangrijk om deze doelgroep te bereiken. Met 3 miljoen mensen vormen zij immers een groot deel van je potentiële publiek. Maar hoe spreek je hen het beste aan? Het is essentieel om je te verdiepen in de millennial-kenmerken. Pas als je de doelgroep leert kennen, kun jij een goede strategie opstellen om millennials op een effectieve manier te bereiken.

4 belangrijke kenmerken van millennials

  1. Millennials leven voor een groot deel online

    Deze doelgroep raakte relatief snel bekend met de smartphone. Hierdoor is het internet voor hen in handbereik. Dit maakt dat de online wereld ook buitenshuis toegankelijk is. Leer als organisatie de online wereld beter kennen. Weet jij al op welke kanalen jouw millennial-doelgroep zich bevindt? De meeste millennials zijn actief op Instagram en Facebook, daarnaast hechten ze veel waarde aan een gebruiksvriendelijke website. Door onderzoek te doen kun je achterhalen hoe dit met jouw specifieke doelgroep zit.

  2. Millennials hechten waarde aan authenticiteit

    Millennials houden niet van de standaard verkooppraatjes. Het is voor hen belangrijk dat zij een gevoel hebben bij de diensten die zij afnemen. Wat is de boodschap achter dit theaterstuk/ film/voorstelling? Wat is de ethische missie van deze culturele instelling?

  3. Millennials vinden ervaring minstens net zo belangrijk

    Millenials vinden de dienst die zij afnemen net zo belangrijk als de ervaring. Deze doelgroep is idealistisch en vindt daarom dat de ‘experience’ niet onder moet doen. Wat maakt deze voorstelling uniek? Hoe onderscheidt deze cultuurinstelling zich van anderen?

  4. Millennials waarderen maatschappelijke betrokkenheid

    Hoe gaat hun favoriete museum, theater of bibliotheek om met belangrijke thema’s, zoals klimaatverandering en inclusie? Millennials willen dat een organisatie waarde toevoegt. Zo kun je als organisatie vertellen welke missie je nastreeft en belichten welke thema’s jij belangrijk vindt. Een voorbeeld is dat je op je website en sociale media laat zien dat je streeft naar een inclusief cultuuraanbod en bijvoorbeeld voorstellingen in meerdere talen aanbiedt, toegankelijk bent voor mensen met een beperking en streeft naar digitale toegankelijkheid.

Bereik meer millennials met een uitgedachte strategie

Nu je weet wat de eigenschappen van millennials zijn, kun je gaan nadenken over hoe je deze doelgroep bereikt. Hoe speel je in op hun kenmerken?

Doe onderzoek

Doe onderzoek: kijk naast de fysieke cijfers, vooral naar de online data. Vraag je hierbij het volgende af: Hoe groot is het aandeel millennials dat de cultuurinstelling bezoekt? Bereik ik deze doelgroep al op de online kanalen?Hoe reageert men op mijn organisatie? Uit de online statistieken kun je onder meer aflezen via welke sociale mediakanalen mensen je vinden. Zorg dat je vervolgens ook te vinden bent op deze kanalen. Daarnaast kun je een publieksonderzoek uitvoeren in de vorm van een online enquête of vragenlijst. Hiermee kun je inzicht krijgen in wat millennials in jouw cultuuraanbod, op social media en in jouw campagnevoering terug willen zien. Deze inzichten kun je gebruiken om je strategie op te stellen.

    Benieuwd hoe je online publieksonderzoek kunt uitvoeren? Maak kennis met verschillende onderzoeksmethoden in het artikel ‘Wat vindt jouw publiek? 5 methoden voor publieksonderzoek’.

    Stel een strategie op

    Ga aan de slag met de opgestelde uitdagingen. Stel een doelstelling op voor een vaste periode. Wat wil je bereiken? Misschien merk je dat er weinig millennials zijn die je kanalen volgen en dat er ook weinig online interactie is. Een vervolg stap is om te kijken waar je doelgroep wel zit. Welke andere aanpak is er nodig? Misschien werkt een andere communicatiestijl? Bijvoorbeeld door meer visueel materiaal te gebruiken in plaats van veel tekst. Verwerk dit in campagnes, op social media en de website. Daarna kun je kijken naar de boodschap die je overbrengt. Zo kun je meer vertellen over de ervaring die je biedt, wat jouw cultuurinstelling uniek maakt en welke betekenis jullie toevoegen. Implementeer de digitale strategie binnen de diverse facetten van je organisatie. Denk onder andere aan de marketing, communicatie en programmering.

    Reflecteer en verbeter

    Kijk naar de resultaten. Is de huidige aanpak effectief? Heb ik meer millennials bereikt? Het kan natuurlijk zijn dat de doelstelling nog niet behaald is. Pas dan je huidige strategie aan. Zo kan het zijn dat je je meer moet verdiepen in de ‘tone-of-voice’ van de millenials of dat je je boodschap op een andere manier overbrengt. Test verschillende methodes en experimenteer. Kijk hierbij constant naar verbeterpunten. Zo kom je op een effectieve strategie om millennials te bereiken.

    Ben jij klaar voor het publiek van morgen?

    Ben jij klaar voor het publiek van morgen met een doelgerichte strategie? Kom meer te weten het Publiek van de toekomst. Benieuwd naar de opvolger van de millennial? Lees dan het artikel ‘Maak kennis met Gen Z'.

    Bronnen bij dit artikel

    Deel dit artikel

    Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

    Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.