Kennis & Inspiratie

5 tips voor waardevolle output met generatieve AI-tools: De kunst van prompting

Generatieve AI-tools kunnen je helpen om bepaalde werkzaamheden efficiënter uit te voeren, je aanbod te verrijken of te personaliseren en een breder en divers publiek aan te spreken. (Lees ook het artikel welke generatieve AI-tools je kunt toepassen). Maar welke opdracht (prompt) geef je aan de AI-tool? En hoe zorg je ervoor dat het resultaat bruikbaar is? In dit artikel helpen we je op weg om waardvolle resultaten te halen uit generatieve AI-tools. We nemen je mee in de wereld van prompting.

Digitale transformatieTips

Aan de slag met generatieve AI-tools: we helpen je op weg

Het aantal generatieve AI-tools is sinds de introductie van ChatGPT 3.5 in oktober ’23 geëxplodeerd. Volgens zoekmachine There’s an AI for That zijn er op het moment van schrijven meer dan twaalfduizend AI-tools en dat aantal neemt dagelijks toe. Wat is er eigenlijk allemaal mogelijk met deze tools? En hoe bepaal je als cultuurprofessional welke tools voor jou relevant zijn? Dit artikel helpt je bij het selecteren en toepassen van de meest gebruikte generatieve AI-tools.

3 min
Artikel

Digital Cleanup; simpel en snel je mails opruimen

ICT heeft een grotere wereldwijde milieu-impact dan de totale burgerluchtvaart*. En die impact groeit, onder invloed van AI, crypto en een enorme hoeveelheid data. Het is goed je bewust te zijn dat alles wat je bewaart in de ‘Cloud’ CO2 uitstoot met zich meebrengt. We hebben het niet over iets luchtigs, maar over grote datacenters die dag en nacht onze bestanden beschikbaar houden. Dat kost energie, water en schaarse grondstoffen voor de hardware.

3 minuten
Digitale transformatieTips
Vlinder in digitale tuin

E-magazine #2: Meer met publieksdata

Een stappenplan over werken met publieksdata, samenwerken binnen de EU, een update over het Culturele Doelgroepenmodel, een maker aan het woord: het is een greep uit de onderwerpen die aan bod komen in de tweede editie van het e-zine ‘Meer met publieksdata’.

Je publiek beter leren kennen, nieuwe doelgroepen aanboren, wensen en verwachtingen in kaart brengen, het verdienvermogen vergroten: slimmer gebruik van publieksdata maakt dit allemaal mogelijk. De Taskforce Publieksdata werkt aan diverse projecten en initiatieven om de kennis en kunde hierover te vergroten en ervoor te zorgen dat de culturele sector gezamenlijk belangrijke stappen zet. Want in deze tijd van digitalisering is werken met publieksdata voor elke culturele instelling van belang. Van brancheorganisatie tot concertpodium, van museum tot festival, van dorpstheater tot bibliotheek.

2 min. lezen

Wat is impact? De betekenis en het belang van impact voor cultuur

Alles wat we doen heeft een effect op de mensen en de omgeving om ons heen. Soms positief, soms gepland, soms geen van beide. Er is sprake van impact als er ten gevolge van onze activiteiten iets verandert voor de stakeholders of in de samenleving. Dát is impact. In dit artikel lees je meer over impact en de rol hiervan in de culturele sector.

6 min. lezen
Datagedreven werkenArtikel

Ben jij je bewust van je digitale voetafdruk?

Een digitale aanpak is nodig om toekomstig publiek aan te trekken. Deze doelgroepen bevinden zich immers voor een groot deel online. Het digitale spoor dat je achterlaat en de gevolgen hiervan noem je de ‘digitale voetafdruk’. Enerzijds bestaat deze uit de informatie die jij als organisatie online deelt en de potentiële risico’s hiervan. Anderzijds zorgt jouw digitale gedrag voor een bepaalde CO2-uitstoot. Weet jij al welke impact jouw 'digitale spoor' heeft? In dit artikel nemen we je mee in hoe je je digitale voetafdruk kunt verkleinen.

5 min. lezen
Digitale transformatieArtikel

Jongeren zijn de toekomst, ook voor de cultuursector. Zo bereik je hen!

Een groot deel van het cultuurpubliek vergrijst. Voor een bloeiende cultuursector, is het daarom belangrijk om aandacht te besteden aan het bereiken van nieuw publiek. In dit artikel leggen we de focus op de doelgroep jongeren, de snelst groeiende groep potentieel publiek. Maar hoe bereik je deze doelgroep? En hoe spreek je de taal van deze jongeren? DEN helpt jou het jongerenpubliek aan te trekken.

5 min. lezen
Publiek van de toekomstArtikel

Checklist digitale veiligheid voor culturele organisaties

Digitale veiligheid is voor iedereen belangrijk, dus ook voor de culturele sector! Of je nu een grote of kleine instelling bent, iedere instelling is een potentieel slachtoffer. Door actie te ondernemen aan de hand van deze checklist word je minder kwetsbaar voor digitale incidenten en ben je beter voorbereid als er wel iets gebeurt.

6 min. lezen
Digitale transformatieChecklist

Hoe zet je sociale media in om jongeren te bereiken?

Sociale media nemen steeds een belangrijkere rol in onze maatschappij. Zo kun je denken aan nieuws dat via Instagram en Facebook gedeeld wordt. Daarnaast gebruiken velen bijvoorbeeld LinkedIn om zich professioneel te profileren en hun netwerk uit te breiden. Vooral jongeren zijn actief op dit soort kanalen. Leer hoe je als culturele organisatie sociale media in om deze doelgroep te bereiken.

5 min. lezen
Publiek van de toekomstTips

Maak online aanbod voor verschillende doelgroepen

Dat je publiek uit verschillende doelgroepen bestaat, wist je waarschijnlijk al. En dat die hun eigen behoeften hebben ook. Maar hoe zit dat online? DEN deed onderzoek naar de online cultuurbeleving van vier doelgroepen cultuurliefhebbers. Hieruit bleken twee dingen: online hebben ze andere behoeften dan bij fysiek bezoek én alle vier doelgroepen hadden hun eigen voorkeuren. In dit artikel lees je meer over de online wensen van Culturele alleseters, Kindrijke cultuurvreters, Weelderige cultuurminnaars en Klassieke cultuurliefhebbers.

5 min. lezen
Publiek van de toekomstArtikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector