
Digitale Daadkracht: 5 inzichten na de eerste editie
Digitale transformatie begint niet bij technologie, maar bij mensen. In dit artikel lees je vijf inzichten die we opdeden tijdens de eerste editie van Digitale Daadkracht – en hoe kleine stappen bij culturele organisaties kunnen leiden tot grote veranderingen.
Van eind 2024 tot half 2025 namen veertien culturele organisaties deel aan de eerste editie van Digitale Daadkracht. Elke organisatie met een eigen project, maar met een gedeeld thema: bouwen aan online succes.
We kwamen onderweg thema’s tegen die in vrijwel elke organisatie spelen die met digitale transformatie aan de slag gaat: het belang van klein beginnen, goede communicatie, samenwerken over de eigen muren heen en het cruciale belang van gemotiveerde mensen. Lees de vijf inzichten die we opgehaald hebben uit de eerste editie van het digitale daadkracht programma.
1. De uitdaging van klein beginnen voor groot resultaat
Een afgebakend project klinkt overzichtelijk en behapbaar – en dat is het ook. Kleine projecten vragen minder middelen en bieden de kans om snel te leren. Toch blijkt het in de praktijk lastig om projecten klein te houden. Ambities zijn groot, middelen beperkt, en het is verleidelijk om meerdere doelen samen te voegen.
De sleutel ligt in het prioriteren van doelen en het stellen van grenzen. Wat is de kern van dit project? Hoe draagt het bij aan de organisatiedoelstellingen? Welke uitkomst wil je absoluut bereiken? Door deze focus vast te houden en verschillende kleine experimenten uit te voeren leg je met die lessen een solide basis om uiteindelijk op te schalen.

2. Communicatie als succesfactor
De communicatie rond digitale projecten is één van de grootste invloeden op het uiteindelijke succes – een factor die vaak wordt onderschat. Communicatie wordt nog te vaak gezien als een volgende stap in plaats van een integraal onderdeel van het proces. Veel misverstanden of vertragingen ontstaan doordat het nut van een project voor de organisatie, wat succes betekent en de ‘what’s in it for me’ niet helder is voor iedereen. Neem de tijd om gemeenschappelijke taal te vinden en iedereen op dezelfde lijn te krijgen. Gezamenlijke brainstormsessies en het delen van successen kunnen hieraan bijdragen.
3. Laat data je helpen, maar het zal je niet zelfstandig sturen
Succesvol zijn kan je alleen aantonen als je het ook meetbaar maakt. Hoe je dat doet, verschilt per organisatie en project: van een uitgebreid dashboard tot een eenvoudig gedeeld Word-document of zelfs een whiteboard aan de wand met doelen en opgehaalde cijfers.
De complexe technische oplossing is niet per se een betere oplossing dan een hele simpele. Structureer en begin in ieder geval.

4. Werk samen buiten je eigen muren
Samenwerking is in de cultuursector heel logisch, dit is een sector vol gedreven enthousiastelingen, maar samenwerken tussen organisaties is niet vanzelfsprekend. Ambitieuze digitale projecten vragen al snel om het overstijgen van de muren van je eigen organisatie. Juist ook voor jouw digitale basisinfrastuctuur valt veel te leren van collega-organisaties. Er worden nog altijd veel wielen in veel verschillende werkplaatsen uitgevonden.
Binnen Digitale Daadkracht brengen we organisaties bij elkaar om ervaringen te delen en verbanden te leggen tussen projecten en uitdagingen. Dit is intensief, maar legt de basis voor een vruchtbaar netwerk van onze deelnemers.
5. Mensen als motor van transformatie
Technologie kan een krachtig hulpmiddel zijn; de echte motor van digitale vernieuwing in onze sector zijn de mensen binnen de organisatie. Hun motivatie, energie en visie bepalen of een project slaagt.
Maar tijd maken voor innovatie is niet altijd eenvoudig. De dagelijkse werkdruk en beperkte middelen maken dat lastig. Toch zijn juist die innovatieve projecten van essentieel belang om relevant te blijven in een veranderende wereld. En daarin is de organisatiestructuur die innovatieve projecten toelaat en aanjaagt essentieel. Zo blijft een organisatie wendbaar én weerbaar.
Leiderschap en visie zijn essentieel om ruimte te creëren voor experimenten en het belang van digitaal als onderdeel van een succesvolle organisatie te benadrukken.
Kortom:
Wat de eerste editie van Digitale Daadkracht duidelijk maakt: de cultuursector heeft alles in huis om digitaal te groeien – van creatieve professionals tot waardevolle inhoud en een drive om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.
Door klein te beginnen, helder te communiceren, actief samen te werken en de mens centraal te stellen, kunnen digitale projecten niet alleen slagen, maar ook inspireren tot nog veel meer mooie digitale oplossingen. Laten we klein denken om grootse resultaten te bereiken.
Doe mee in 2026!
In januari 2026 start een nieuwe editie van Digitale Daadkracht. Werk jij aan een digitaal project om AI te gebruiken binnen jouw werkprocessen? Of heb je hierover een idee dat je goed wilt doordenken en een stap verder wilt brengen? Dan is dit programma iets voor jou.
Digitale Daadkracht helpt je om kleine stappen te zetten met een groot effect. Niet door harder te werken, maar door slimmer te kijken: naar je doel, je doelgroep, je organisatie en de mensen die het verschil maken.
Deel dit artikel
Doe mee in 2026
In januari 2026 start een nieuwe editie van Digitale Daadkracht. Werk jij aan een digitaal project om AI te gebruiken binnen jouw werkprocessen? Of heb je hierover een idee dat je goed wilt doordenken en een stap verder wilt brengen? Dan is dit programma iets voor jou.
Digitale Daadkracht helpt je om kleine stappen te zetten met een groot effect. Niet door harder te werken, maar door slimmer te kijken: naar je doel, je doelgroep, je organisatie en de mensen die het verschil maken.