Hoe zet je sociale media in om jongeren te bereiken?

Sociale media nemen steeds een belangrijkere rol in onze maatschappij. Zo kun je denken aan nieuws dat via Instagram en Facebook gedeeld wordt. Daarnaast gebruiken velen bijvoorbeeld LinkedIn om zich professioneel te profileren en hun netwerk uit te breiden. Vooral jongeren zijn actief op dit soort kanalen. Leer hoe je als culturele organisatie sociale media in om deze doelgroep te bereiken.

5 min. lezen

Vooral jongeren zijn actief op sociale media. Voor hen lopen offline en online naadloos in elkaar over. Ze gebruiken online kanalen om met elkaar in contact te blijven, op de hoogte te zijn van wat er speelt en natuurlijk om entertainment te vinden. Voor culturele organisaties vormen zij een belangrijke doelgroep. Om ook in de toekomst voldoende bezoekers te trekken, is het belangrijk om op deze verandering in te spelen. Maar hoe zet je sociale media in om deze jongeren aan te spreken? Hoe verleid je deze groep en creëer je een passende socialemediastrategie? DEN helpt je graag op weg. Zo bereiken we samen het publiek van de toekomst.

Jongeren en sociale media

Op sociale media komen jongeren samen en delen zij hun verhalen en ervaringen. Hier laten jongeren zien wie ze zijn, komen ze tot bloei en doen ze kennis op over de wereld om hen heen. Door de toenemende digitalisering zijn deze platforms essentieel voor het bereiken van jongeren. Door sociale media slim in te zetten, kun je deze doelgroep op een effectieve manier kennis laten maken met het culturele aanbod van jouw organisatie. Via deze kanalen sta je in direct contact met deze jongeren. Daarmee open je de deuren van musea, tentoonstellingen en ander cultureel aanbod voor een nieuw publiek.

Wil je meer weten over hoe je jongeren bereikt? Leer hoe jij je strategie optimaliseert voor de jongerendoelgroep.

7 tips om jongeren via sociale media te bereiken

  1. Leer de taal van sociale media

    Voordat je aan de slag gaat is het cruciaal om de taal van sociale media en jongeren te begrijpen. Jongeren hebben hun eigen jargon en volgen bepaalde trends. Stel jezelf de vraag: "Spreek ik de taal van mijn doelgroep?". Het is hierbij belangrijk om je echt te verdiepen in hoe de doelgroep aangesproken wil worden. Je kunt namelijk de plank flink misslaan en dit heeft dan juist het tegenovergestelde effect. Heb jij zelf de expertise niet? Haal deze dan in huis of schakel een externe partij in. Zorg ervoor dat jouw content en interacties niet alleen relevant zijn voor het culturele aanbod, maar ook passen bij de belevingswereld van jongeren.

  2. Gebruik de juiste kanalen

    ‘Sociale media’ is een brede term. Hier vallen diverse kanalen onder. Maar niet op alle sociale mediakanalen is het aandeel jongeren even groot. Over het algemeen zul je meer jongeren op Instagram en TikTok vinden ten opzichte van Facebook en Twitter. Onderzoek en test uit waar jouw specifieke doelgroep zich bevindt. Ook het soort content verschilt per kanaal. Zo staan bij Instagram en TikTok tekst meer op de achtergrond en draait het echt om de visual. Op Twitter spreekt juist de tekst en wil je met zo min mogelijk woorden je boodschap overbrengen.

  3. Creëer interactieve content

    Jongeren zijn vooral geïnteresseerd in visuele en interactieve inhoud. Gebruik platforms zoals Instagram en TikTok om korte, pakkende video's te delen die de aandacht trekken. Denk na over de manier waarop je je culturele evenementen visueel kunt presenteren - dit kan variëren van behind-the-scenes clips tot interviews met artiesten. De meningen van jongeren uit je omgeving kunnen hierbij van toegevoegde waarde zijn. Vraag bijvoorbeeld: "Zou jij deze content liken/delen?" of "Wat vind jij van deze content?

  4. Zorg voor interactie

    Wees actief op sociale media. Ga het online gesprek aan en zorg dat je als organisatie zichtbaar bent. Jongeren vinden het namelijk belangrijk dat je als instelling een dialoog voert. Stimuleer deze doelgroep zelf ook om het gesprek aan te gaan. Vraag bijvoorbeeld om de mening van een recente voorstelling of vraag aan hen wat zij terug willen zien in de toekomstige programmering.

  5. Timing

    Analyseer het mediagebruik van jongeren en ontdek wanneer ze het meest actief zijn op sociale media. Online zijn er verschillende handige tools te vinden om dit te achterhalen. Deze tooling geeft aan de hand van de interactie met je content de beste posttijd aan en plant deze voor je in. Dit zorgt voor maximale zichtbaarheid. Stel jezelf de vraag: "Wanneer zijn mijn potentiële bezoekers online?"

  6. Word onderdeel van hun community op sociale media

    Zorg dat je bent waar zij zijn. Neem bijvoorbeeld deel aan communities, word lid van groepen of pagina's waar jongeren discussiëren over cultuur, maatschappelijke zaken. Of ga op zoek naar kanalen waar ze hun creaties delen en op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Met name over onderwerpen die hen interesseren én die aansluiten bij jouw aanbod. Wees actief en zorg voor een open dialoog. Vraag jezelf af: Hoe kunnen we deelnemen aan een online ruimte waar jongeren zich thuis voelen? Welke rol kunnen wij als culturele organisatie innemen in deze online communities?

  7. Blijf optimaliseren

    Duik in de statistieken. Analyseer de kanalen en controleer of je geplaatste content ook effectief is. Stel doelen op om je voortgang te monitoren. Denk onder meer aan het interactiepercentage (Welke berichten worden het meest geliked en op gereageerd?), bereik (hoeveel mensen zien mijn bericht?) en de click through rate (hoe vaak klikt men door naar bijvoorbeeld je website?). Leer van wat werkt en pas je strategie hierop aan.

De razendsnelle steeds verdergaande digitalisering vraagt om steeds een nieuwe aanpak. Sociale media spelen hierin een belangrijke rol. Als cultuurprofessional is het van belang om je (communicatie)strategie hierop aan te passen. Zo kun je deze doelgroep nu en in de toekomst blijven bereiken. Door actief te zijn op sociale media, boeiende content te creëren en te blijven optimaliseren, blijf je in contact met jouw publiek. Nu en in de toekomst.

Ben jij klaar om verandering in de cultuursector te omarmen?

Sta jij te popelen om het nieuwe publiek aan te spreken? Volg dan de DEN incompany-training ‘Publiek van de toekomst’. Leer samen met jouw team wie jullie toekomstige publiek is en hoe jullie hierop in kunnen spelen.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Alles wat je wil weten over digitale transformatie. Vol tips, kennis en inspiratie.