Een jong persoon zit in een tent van lakens. Op de lakens lijkt een digitaal beeld van diezelfde persoon geprojecteerd.

De waarde van een digitale strategie voor culturele instellingen

Meebewegen met een veranderende wereld en nieuwe generaties publiek blijven bereiken? Digitale transformatie is de sleutel tot succes en een digitale strategie helpt je hierbij. Door strategisch na te denken hoe digitale middelen verschillende facetten en processen binnen je organisatie kunnen versterken, kun je de kansen van digitale transformatie ten volle benutten. DEN biedt tips, tools en opleidingen waarmee jij een digitale strategie ontwikkelt die werkt voor jouw organisatie.

3 min. lezen

Wat is een digitale strategie?

Een goede digitale transformatie strategie sluit aan bij de missie en visie van je organisatie. Wil je nieuw publiek bereiken? Of juist je bestaande publiek beter of langer bedienen? En hoe sluit dat aan bij de maatschappelijke functie van je organisatie? Bedenk vanuit die overkoepelende waarde waar digitale middelen ondersteuning kunnen bieden. Dit worden de onderdelen van je digitale strategie.

Een digitale strategie vormt een integrale aanpak. Dat betekent dat het raakt aan werkprocessen en waardecreatie, maar ook aan publieksbeleving en creatie. Het DEN Focusmodel vertelt je meer. Een digitale strategie ontwikkelen geeft grip op organisatorische processen en inzicht in je doelgroepen en werkwijzen. Hiermee bereid je je organisatie en je team voor op de toekomst.

Vragen die je kunt stellen bij het ontwikkelen van een digitale strategie

DEN en Injoin ontwikkelden samen de digitale strategie toolbox. Hiermee beantwoord je op negen thema’s een aantal vragen die je helpen bij het opstellen van een digitale strategie voor jouw organisatie. De toolbox behandelt onder andere de thema’s: visie, innovatie, businessmodellen en wendbare organisatie.

Meer weten? Download gratis de digitale strategie toolbox en ontdek welke vragen jij kunt stellen. 

Digitale strategie in digitale transformatie

Digitale transformatie is een veranderproces in de hele organisatie, gedreven en ondersteund door het toenemende gebruik van digitale technologieën. Deze transformatie verandert ook het businessmodel: hoe bieden we waarde aan een nieuw en veranderend publiek? Om die vraag te beantwoorden neem je alle aspecten van je organisatie onder de loop. Dus ook je strategie. Digitale transformatie wordt gedreven door digitalisering. Tegelijkertijd biedt digitalisering kansen voor digitale transformatie. Kortom, je digitale strategie is je digitale transformatie strategie.

Hoe schrijf ik een digitale strategie?

Denk jij al na over de strategie van morgen? De DEN Academie loodst je stap voor stap door het maken van een digitale transformatie strategie. Je leert hoe je digitale transformatie onderdeel maakt van de kern van je organisatie en welke strategische overwegingen daarbij van toepassing zijn. Deze strategie vormt de basis voor dagelijkse werkzaamheden en keuzes binnen je organisatie. Het geeft sturing en richting en kan je helpen in het aanvragen van subsidies of BIS-regelingen.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Met tips, kennis en inspiratie over digitale transformatie in cultuur.