Maak kennis met digitale cultuur

Sinds de komst van het internet zijn kunst en cultuur niet alleen meer fysiek te genieten, maar ook digitaal. De samensmelting van het fysieke en digitale bestaan zorgt ervoor dat je een breder publiek kunt betrekken. Ga op in de digitale cultuur en omarm de digitale transformatie om je (nieuwe) publiek te bereiken.

4 min. lezen

Wat is digitale cultuur?

Digitale cultuur (ook bekend als e-cultuur) verwijst naar de verweving van digitale technologie in de consumptie van cultuur en kunst. Door de opkomst van het internet en het vele gebruik van computers, smartphones en tablets is digitalisering niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook voor de cultuursector biedt digitalisering kansen. Kunst en cultuur zijn hierdoor niet meer tijd- en plaatsafhankelijk, maar kunnen met een simpele zoektocht in één klik gevonden worden. Deze instellingen gingen je voor in het digitaliseren van hun aanbod.

Interactieve en innovatieve cultuur

In de vorige eeuw verwachtte men dat alle bestaande media opgeslokt en vervangen zouden worden door de komst van het internet. De hedendaagse digitale cultuur laat zien dat juist het tegenovergestelde waar is. Kunst en cultuur worden makkelijker herontdekt en verspreid door het internet. Sociale media zorgen voor meer participatie en interactie binnen de cultuursector. Het publiek kan reacties achter laten of het delen met anderen, waardoor het aanbod zich steeds verder verspreidt.

Maker en publiek

Digitale cultuur vervaagt de grens tussen gebruikers en makers in vergelijking met vroeger. Op platforms als TikTok, YouTube en Instagram kan iedereen zijn eigen kunstwerk, tentoonstelling en dergelijke beschikbaar stellen voor anderen om te aanschouwen. Ook nodigt het mensen uit om zelf hun eigen onderdeel bij te dragen aan de groeiende cultuursector.

Als sector kunnen we leren van de ontwikkelingen in digitale cultuur. Verdiep je in de online jongerencultuur.

Waarom digitaliseren? 

Een digitale wereld vraagt om digitale cultuur. Maar waarom moet ook jouw organisatie hier in meegaan? Lees de 7 redenen hieronder. 

  1. Actualiteit

    Alles wordt steeds digitaler, kunst en cultuur is geen uitzondering. Digitalisering maakt kunst en cultuur zijn wereldwijd voor iedereen beschikbaar, zo bereikt jouw verhaal nieuwe mensen. 

  2. Een hybride sector

    Digitaal sluit het fysieke niet uit, het biedt een andere beleving of nodigt mensen juist tot fysiek bezoek. Een digitale beleving is altijd anders dan fysiek, dit creëert mogelijkheden voor nieuwe artisiteke creatie én kan bestaand aanbod laagdrempeliger maken. Zo zorg je dat meer publiek met cultuur in aanraking komt.

  3. Kom het publiek van de toekomst tegemoet

    Het huidige cultuurpubliek vergrijst en het is een uitdaging om nieuwe generaties te binden. Digitale cultuur kan de stap naar jouw organisatie verkleinen. De nieuwe generatie bevindt zich dagelijks op het internet. Daar leren ze over nieuwe onderwerpen, laten ze zich inspireren door anderen en zijn ze telkens opzoek naar nieuwe ervaringen. Door aanbod te creëren dat aansluit bij hun digitale behoeften, komt jouw organisatie in hun zicht en maakt jouw toekomstige publiek alvast kennis met wat jij te bieden hebt.

Meer weten over het publiek van morgen? Duik in het DEN dossier Publiek van de toekomst

  1. Meer inzicht

    Het digitaliseren van jouw aanbod betekent ook dat jij meer inzicht krijgt in wat jouw publiek aantrekt. Met kliks op jouw website of likes op social media laat jouw publiek precies weten wat hen beweegt en waar zij interesse in hebben. Zo kun jij hiermee rekening houden bij het samenstellen van jouw aanbod. Dat zijn de voordelen van datagedreven werken

  2. Toegankelijkheid vergroten

    We leven in een inclusieve samenleving, waarbij we steeds meer rekening houden met de omstandigheden van anderen. Door te digitaliseren zorg je ervoor dat jouw aanbod ook makkelijker beschikbaar wordt voor mensen die slechter kunnen zien of horen. Zij kunnen door het gebruik van speciale software het aanbod alsnog beleven. Je brengt cultuur daarmee dichterbij een publiek dat zonder digitalisering niet of moeilijk kan ervaren. Lees meer over digitale inclusie en toegankelijkheid

  3. Internationaal bereik creëren

    Digitalisering vergroot onze wereld. Als publiek hebben we toegang tot internationale collecties. Dat betekent ook dat jij als culturele organisatie verbinding kan zoeken met een internationaal publiek. Een inspirerend voorbeeld is de online stad Persepolis, iets wat voorheen voor velen onbereikbaar was, is nu overal toegankelijk. 

  4. Multimediaal aanbod maken

    Beeld, audio, video – dit kan allemaal worden samengebracht onder één dak. Zowel digitaal als fysiek. Door te digitaliseren en verschillende media te combineren, kun je jouw aanbod of collectie op nieuwe en unieke wijze presenteren. Digitalisering draagt ook bij aan je organisatiedoelstellingen. Neem een voorbeeld aan Ons Limburgs Museum, een online museum dat verhalen vanuit de hele provincie aan elkaar verbindt en deelt. Hierdoor wordt het verhaal van Limburg het verhaal van iedereen. En vormt online een extensie van het fysieke aanbod met exclusieve online content.

Op zoek naar meer inspiratie?

DEN verzamelt de meest inspirerende vormen van digitale cultuur. Van online musea, digitale muziekshows en on-demand voorstellingen. Digitaal maakt het mogelijk om een nieuw publiek te bereiken en verbinden. Zoek samenwerking, begin klein en omarm de digitale mogelijkheden. 

Deel dit artikel

Digitale cultuur omarmen?

Ben je geïnspireerd en wil je stappen zetten om digitale cultuur onderdeel te maken van je organisatie? Dan helpt het ontwikkelen van een digitale strategie. Om te weten waar je op dit moment staat en wat de vervolgstappen kunnen zijn is er de Digitale Transformatie Scan.

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Alles wat je wil weten over digitale transformatie. Vol tips, kennis en inspiratie.