
Digitale transformatie
Meebewegen met een veranderend en steeds digitaler publiek, dat is de kern van digitale transformatie. Maar hoe doe je dat in een culturele organisatie? Op deze pagina leer wat digitale transformatie is, wat je ermee kan bereiken en hoe je dit succesvol onderdeel maakt van je strategie. Zo bouw jij aan een weerbare en wendbare organisatie waarin het publiek centraal staat.

Wat is digitale transformatie?
We leven steeds digitaler: we ontmoeten elkaar online, bekijken de wereld door onze telefoon, en alles is binnen handbereik. Bijna alle sectoren ontwikkelen door van fysiek naar digitaal of zoeken een hybride vorm. Dat noemen we digitale transformatie. Tijd voor de cultuursector om in te stappen, vinden we bij DEN. Verken de definitie van digitale transformatie en ontdek wat jij ermee kunt bereiken.
Start de digitale transformatie
Wat moet je weten om digitale transformatie in gang te zetten? En waarom is het zo belangrijk? Deze artikelen helpen je op weg. Onze kennisartikelen geven grip op het concept digitale transformatie en de praktijkvoorbeelden kunnen je inspireren om de eerste stap te zetten.
Succesvol digitaal transformeren
Om de digitale transformatie écht succesvol te maken, moet het onderdeel zijn van je strategie. En daar komt veel bij kijken. Denk ook aan de duurzaamheid van je digitale aanpak, auteursrechten bij het maken van online aanbod en de AVG. Hier vind je hoe jij de basis legt voor een succesvolle digitale strategie.
Toegankelijkheid en inclusie
Er liggen grote kansen voor het vergroten van de toegankelijkheid van cultuur als culturele organisaties digitaal transformeren en innoveren. Kunst en cultuur zijn voor iedereen. Digitale middelen kunnen drempels wegnemen zodat je een diverser publiek kunt bereiken. Laat je inspireren.
Digitalisering of digitale transformatie?
Digitale transformatie en digitalisering worden vaak door elkaar gebruikt, terwijl er een heel groot verschil bestaat. Digitaliseren is enkel het digitaal maken van een fysiek product of proces. Digitale transformatie reikt veel verder: het is een continue verandering van de gehele organisatie, waarbij met behulp van digitale technologieën wordt gezocht naar een nieuw businessmodel. Hoe kan de organisatie waarde blijven leveren aan haar publiek? En wat vraagt dit van de organisatie, cultuur, strategie, processen en medewerkers? DEN stimuleert culturele instellingen om te kiezen voor digitale transformatie in plaats van digitalisering om hun publiek beter te blijven bereiken.