
Kleine stappen, grote impact: voorbeelden uit Digitale Daadkracht
Twaalf culturele organisaties rondden dit voorjaar de eerste editie van het Digitale Daadkracht programma af. Zeven maanden lang werkten de deelnemers – uiteenlopend van jeugdtheater tot museum en van poppodium tot schouwburg – aan hun eigen digitale project. Via workshops, intercollegiaal advies en coachingsessies kregen zij niet alleen nieuwe kennis en praktische handvatten, maar vooral ook ruimte om stil te staan bij de kernvraag: waarom doen we dit eigenlijk?
Hun ervaringen laten zien: digitale innovatie draait niet alleen om techniek, maar vooral om mensen, samenwerking en de juiste vragen stellen.
Met vier cases uit het programma deelt programmaleider Helen Goossens inzichten en lessen die laten zien hoe kleine stappen kunnen leiden tot grote impact.
Van concrete ideeën naar scherpe vragen
We vroegen de deelnemers het programma te starten met een helder doel: een digitale tool verbeteren, meer doen met data, of livestreams strategisch inzetten, om te bouwen aan hun online succes. Maar al snel bleek dat er vaak een fundament onder lag dat aandacht vroeg: de ‘vraag achter de vraag’.
Jeugdtheater Het Laagland (Opent een externe link) uit Sittard wilde bijvoorbeeld onderzoeken of het aanbieden van registraties van voorstellingen voor jonge kinderen (4+) kon bijdragen aan herhaalbezoek of het verlagen van de drempel voor nieuw publiek. Gaandeweg werd duidelijk dat de vraag niet alleen over techniek of distributie ging, maar over relatieopbouw: hoe betrek je jonge gezinnen structureel bij je organisatie? De waardevolle les: een mail met een vragenlijst is niet genoeg – gerichte focusgroepen en langdurige betrokkenheid van de doelgroep zijn veel effectiever.
Museum Arnhem (Opent een externe link) wilde haar digitale collectie-tool beter integreren in de bezoekerservaring. De technische uitwerking werd al ontwikkeld, maar werd niet optimaal gebruikt. Het projectteam verdiepte zich in de customer journey en de interne werkstructuur, zo werd duidelijk wat er écht nodig was: eigenaarschap binnen de organisatie, een betere positionering van de tool én het verbinden van de digitale ervaring aan het fysieke museumbezoek.

Digitale tools vragen om menselijk draagvlak
Wat al deze cases illustreren – en wat we in alle twaalf trajecten zagen – is dat digitale innovatie pas echt slaagt als de mensen binnen de organisatie mee kunnen én willen bewegen. Poppodium De Effenaar (Opent een externe link) in Eindhoven wilde werken met data dashboards en rapportages, zij ontdekten dat de technologie niet het probleem was – maar dat collega’s eerst moesten leren begrijpen wat de cijfers betekenen, en waarom die relevant zijn voor hun werk.
Die ervaring werd breed gedeeld: ook Schouwburg en concertzaal Tilburg (Opent een externe link) die data gedreven werken wilde stimuleren, leerde dat interne samenwerking en betrokkenheid van cruciaal belang zijn. Het bouwen van digitale tools is een eerste stap – maar het werk begint pas echt als mensen ermee aan de slag moeten. Begrip, vertrouwen en aansluiting bij bestaande processen zijn voorwaarden voor succes.
"Data verzamelen is één ding, maar zorgen dat collega’s ermee aan de slag willen en kunnen – dát is de echte opgave."
Klein beginnen, groot leren
Een kracht van het Digitale Daadkracht-programma zit in de aanpak: in korte tijd werk je aan een afgebakend project, maar met veel ruimte voor reflectie. Daardoor ontstaan waardevolle inzichten die breder toepasbaar zijn. De projecten begonnen klein – een technische optimalisatie, een contentexperiment, een nieuwe datavisualisatie – maar leidden tot fundamentele gesprekken binnen de organisaties. Over strategie, samenwerking, eigenaarschap en publieksbenadering.
En die kleine stappen kunnen grote impact hebben. Een museum dat zijn collectie-tool optimaliseert, ziet hoe dat het publiekscontact verdiept. Een podium dat met een datamatrix werkt, helpt collega’s om anders te denken over impact. Een jeugdtheater dat in gesprek gaat met ouders, ontdekt hoe het een duurzame relatie met publiek kan opbouwen vanaf de eerste kennismaking met theater.
"We zagen in dat onze eerste onderzoeksmethoden niet voldoende waren. We gaan nu gerichter te werk en bouwen een betrokken focusgroep op waarmee we structureel kunnen toetsen en leren."
Doe mee in 2026!
In januari 2026 start een nieuwe editie van Digitale Daadkracht. Werk jij aan een digitaal project om AI te gebruiken binnen jouw werkprocessen? Of heb je hierover een idee dat je goed wilt doordenken en een stap verder wilt brengen? Dan is dit programma iets voor jou.
Digitale Daadkracht helpt je om kleine stappen te zetten met een groot effect. Niet door harder te werken, maar door slimmer te kijken: naar je doel, je doelgroep, je organisatie en de mensen die het verschil maken.
Deel dit artikel
Doe mee in 2026
In januari 2026 start een nieuwe editie van Digitale Daadkracht. Werk jij aan een digitaal project om AI te gebruiken binnen jouw werkprocessen? Of heb je hierover een idee dat je goed wilt doordenken en een stap verder wilt brengen? Dan is dit programma iets voor jou.
Digitale Daadkracht helpt je om kleine stappen te zetten met een groot effect. Niet door harder te werken, maar door slimmer te kijken: naar je doel, je doelgroep, je organisatie en de mensen die het verschil maken.