Cultuurshift


We hebben iets moois voor je klaarstaan. Een nieuw seizoen van de podcast Cultuurshift! In deze tweede serie bespreken we de meest innovatieve, opvallende, soms bizarre, gewaagde en altijd spannende voorbeelden van digitale transformatie in de cultuursector. 

We bespreken dit met pioneers van over de hele wereld: Amerika, Japan, België en Engeland. Dat doen we samen met Anic van Damme (presentator), sidekick Splinter Chabot (schrijver en cultuurliefhebber), Jos Feijen (directeur Effenaar), Merel van Helsdingen (oprichter en directeur NXT Museum), Rutger Middendorp (docent en tech expert) en Abdelhadi Baaddi (hoofd Innovationlab). 

Samen maken we de sector toekomstbestendig!

S2:E1 Elvis leeft! Dankzij AI en hologrammen (met het Engelse Layered Reality)

De nieuwe voorstelling ‘Elvis Evolution’ is een meeslepende ervaring over het leven van Elvis. Door middel van holografische projecties en kunstmatige intelligentie creëert productiehuis Layered Reality een zo overtuigende illusie van de King of Rock & Roll dat het lijkt alsof hij weer tot leven is gekomen.

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Jos Feijen. Zij delen hun inzichten over de toekomst van technologie in culturele ervaringen en de impact van ‘immersive entertainment’.

Ook interessant: lees het artikel Immersive entertainment of bekijk de podcast Immersive entertainment

S2:E2 Hoe Borderless alle grenzen van digitale kunst verlegt (met het Japanse TeamLab)

TeamLab Borderless in Tokyo is een museum zonder route, vaste kunstwerken of plattegrond: alles verandert continu. Bezoekers interacteren met de digitale kunstwerken waardoor ze steeds veranderen. In deze aflevering duiken we in de fascinerende werkwijze van het Japanse kunstenaarscollectief TeamLab.

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Merel van Helsdingen. Zij bespreken wat we kunnen leren van deze revolutionaire manier van kunst beleven.

Ook interessant: lees het artikel Borderless of bekijk de podcast Borderless.

S2:E3 Laat publiek meedoen dankzij gamification met RFID (met het Amerikaanse Meow Wolf)

Het Amerikaanse kunstcollectief Meow Wolf verovert de wereld met hun immersieve ervaringen. In Omega Mart in Las Vegas dompelen zij bezoekers onder in een surrealistische supermarkt vol interactieve kunstwerken. Jill Mendoza, engineer bij Meow Wolf, legt uit hoe zij technologie inzetten om bezoekers volledig op te laten gaan in hun wereld.

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Abdelhadi Baaddi en Jos Feijen. Zij bespreken de impact van technologie, zoals RFID, op de kunstsector en hoe dit een totaal nieuwe vorm van storytelling creëert.

Ook interessant: Lees het artikel Gamification of bekijk de podcast Gamification.

S2:E4 Zo zet je de meest intieme vorm van storytelling in (met het Belgische SneakPeek)

Het Antwerpse theatercollectief SKaGeN ontwikkelde met SneakPeek een nieuwe vorm van theater die begint op je telefoon. Met de app lijkt het alsof je in een groepschat zit met de hoofdpersonen uit een voorstelling. Een perfecte manier om een nieuwe doelgroepen naar je organisatie te trekken. Bedenker van de app Mathijs Scheepers vertelt waarom.

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Jos Feijen. Ze bespreken hoe je met storytelling via smartphones jongeren kennis kan laten maken met cultuur en traditionele ervaringen kan verrijken.

Ook interessant: Lees het artikel Storytelling of bekijk de podcast Storytelling.

S2:E5 Jong publiek bereiken dankzij deze successtrategie (met het Britse V&A Museum)

Het Britse Victoria & Albert Museum (V&A) ontwikkelde een succesvolle strategie om kinderen en jongeren te bereiken. Kati Price, Head of Experience & Digital bij het V&A, vertelt over de website Mused en Gen Alpha. Hoe bereik je kinderen van 0-14 jaar in een tijdperk waarin de meeste musea en theaters zich richten op jongeren via TikTok, Instagram en YouTube?  

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Jos Feijen. We bespreken hoe jij een innovatieve marketingstrategie kunt ontwikkelen om jonge doelgroepen te bereiken en te binden.

Ook interessant: Lees het artikel Jong publiek of bekijk de podcast Jong publiek.

S2:E6 The Sphere te ver? België bouwt z'n eigen digitale arena (met het Belgische Corda Arena)

In futuristische venue Corda Arena kunnen miljoenen bezoekers, virtueel, genieten van concerten, evenementen en artistieke performances. Het belooft een revolutie te worden. Innovation Lead Ine Vanoeveren vertelt over de mogelijkheden die de Corda Arena biedt voor de culturele markt en hoe dit als testlab kan dienen voor tech-startups. 

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Abdelhadi en Jos Feijen. We bespreken hoe technologie, bijvoorbeeld VR en mixed reality, de cultuursector voorgoed zal veranderen.

Ook interessant: Lees het artikel Digitale arena of bekijk de aflevering over de Digitale arena.

Decoratief

S2:E7 Hoe een topuniversiteit AR gebruikt om opera te innoveren (met het Amerikaanse MIT)

Aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) wordt gewerkt aan de opera van de toekomst. Voor de opening van een bekend operafestival wordt een ambitieus experiment opgezet. De Amerikaanse regisseur en hoogleraar Jay Scheib legt uit hoe hij 2000 Augmented Reality-brillen wil gebruiken om de voorstelling Parsifal van een extra laag te voorzien. 

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Abdelhadi Baaddi en Merel van Helsdingen. We bespreken wat Augmented Reality kan bijdragen in de toekomst van cultuurbeleving.

Ook interessant: Lees het artikel Opera van de toekomst of bekijk de aflevering over Opera van de toekomst.

S2:E8 Toegankelijkheid: een bril met ondertiteling voor doven (met National Theatre uit London)

Smart Caption Glasses zijn brillen die gesproken teksten tijdens een voorstelling live ondertitelen. Het National Theatre in London ontwikkelde deze bril voor doven en slechthorenden. Dominic Bilkey is hoofd Beeld en Geluid bij het National Theatre. Hij legt uit hoe belangrijk toegankelijkheid is en hoe de technologie achter deze bril werkt. 

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Abdelhadi Baaddi en Merel van Helsdingen. Zij bespreken de impact van dit soort brillen en hoe technologie kan zorgen voor een inclusievere theaterervaring.

Ook interessant: Lees het artikel over Toegankelijkheid in het theater of bekijk de aflevering over Toegankelijkheid.

S2:E9 Een spannend experiment: AI als maker én hoofdpersoon (met het Deense Sh4dow)

In de voorstelling Sh4dow krijgt kunstmatige intelligentie een hoofdrol. De AI reageert op input van bezoekers. En een actrice gaat in gesprek met de AI, die zich steeds verder ontwikkelt. Zo is iedere voorstelling uniek. Volgens de Deense regisseur Mikael Fock is dit een parallel met hoe AI een steeds grotere rol krijgt in ons eigen leven.

Host Anic van Damme gaat met sidekick Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Merel van Helsdingen. Ze bespreken hoe AI de grenzen van kunst verlegt. Ze delen hun inzichten over de implementatie van AI in de sector.

Ook interessant: Lees het artikel over AI in het theater of bekijk dan de aflevering over AI.

S2:E10 Live uitzendingen, een nieuw businessmodel? (met het Amerikaanse Smithsonian)

Bezoekers langs je collectie leiden zonder ze over de vloer te krijgen: het Smithsonian American Art Museum biedt online live video-uitzendingen aan voor verschillende doelgroepen, van scholieren tot senioren. Hoe kunnen online lessen je helpen om meer impact te maken als museum?

Anic van Damme gaat met Splinter Chabot in gesprek met Rutger Middendorp en Merel van Helsdingen. Ze bespreken wat live videolessen kunnen betekenen voor het vergroten van toegankelijkheid en inclusiviteit binnen de cultuursector en wat voor lessen we uit het Amerikaanse voorbeeld kunnen halen.

Ook interessant: Lees het artikel over live uitzendingen in het museum of bekijk dan de aflevering over Live uitzendingen.

Seizoen 1 podcast Cultuurshift

Dit is het eerste seizoen Cultuurshift. Een inspirerende podcast voor cultuurprofessionals over digitale transformatie. Want elke dag is een nieuwe kans voor verandering. En die transformatie start bij jou. Met z'n allen kunnen we de cultuursector toekomstbestendiger maken. Luister naar inspirerende voorlopers en gedreven experts uit de cultuursector.

S1:E1  Het publiek van de toekomst met het Rijksmuseum - Anic van Damme interviewt Peter Gorgels van het Rijksmuseum en Mèlanie Bosveld van Kult & Ace en PACT.

S1:E2 Nieuwe creatie en beleving met Effenaar - Anic van Damme interviewt Jos Feijen, directeur van Poppodium de Effenaar en Maaike Bleeker, onderzoeksdirecteur en hoogleraar Media & performance studies aan de Universiteit Utrecht.

S1:E3 Wat is digitale transformatie - Anic van Damme interviewt Bert Mennings, directeur van het Limburgs Museum, en Maaike Verberk, directeur van DEN, over digitale kansen.

S1:E4 Digitale toegankelijkheid en inclusie - Anic van Damme interviewt zakelijk directeur Willemijn Maas van Nederlands Dans Theater en Marleen Hartjes, expert op het gebied van toegankelijkheid en inclusie.

S1:E5 Impact denken - Anic van Damme interviewt Heleen Rouw, directeur Cinekid, en Marjelle Vermeulen, onderzoeker van Impact Centre Erasmus.


Of luister de podcast Cultuurshift via Apple podcast.

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuur sector!

Ontvang iedere maand tips, kennis en inspiratie over de digitale transformatie in cultuur.