User stories uitgelegd: van project canvas naar concrete digitale keuzes
Bij de voorbereiding van een digitaal project kan het enorm helpen om een project canvas in te vullen. In dat canvas werk je vaak met user stories. Een user story is eigenlijk letterlijk: een gebruikersverhaal. Een user story is een korte beschrijving van een behoefte van een gebruiker (user) in de vorm van een kort verhaaltje (story). User stories helpen je om van tevoren in beeld te krijgen wat je nou precies voor wie oplost en waarom met je digitale project. Maar hoe werkt dat precies en hoe stel je dat op? Leer hier meer over en download gelijk ons handige template om dit in te vullen voor jouw digitale project.
Wie zijn users binnen de user story?
Wie zijn die users dan, die gebruikers? Dat kan iedereen zijn die met het product in aanraking komt. Denk aan externe gebruikers zoals de persoon die een kaartje koopt via jullie verbeterde aankoopsysteem, interne gebruikers zoals de persoon binnen jullie organisatie die met het systeem moet werken, of technische en ondersteunende gebruikers, zoals de mensen die zich bezighouden met ICT of contentproductie.
Hoe zit zo’n user story eruit?
User stories is eigenlijk zo simpel als:
- Wie krijgt met dit product te maken?
- Waar helpt het die persoon bij?
- Op welke manier helpt het dan?
Vervolgvraag: hoe maak ik het (gebruik) die persoon zo makkelijk mogelijk?
Dit formuleer je per user. User stories helpen je om te denken vanuit de eindgebruiker(s), het is daarom heel zinnig al vroeg in je project te denken over de belangrijkste user stories voor jouw project.
Waarom een user story maken?
Techniek is een middel, geen doel. Als je bij je digitale project alleen zou uitgaan van de techniek, is de kans aanwezig dat je vastloopt. Je hebt immers ook te maken met ménsen, die je product gebrúiken. Precies daarom is het gebruik van user stories zo belangrijk, die leggen de focus op de waarde voor je gebruiker. Je kijkt naar de geleefde ervaring en niet alleen naar het ‘theoretische verhaal’.
Een eisenlijst is star, een set user stories maakt bijsturen mogelijk als inzichten tijdens het proces veranderen. Dat zorgt voor meer effectiviteit, meer betrokkenheid, houdt de focus op wat echt belangrijk is, en maakt het proces vloeiender. Dit werkt beter dan alles van tevoren keihard en rigide vastleggen.
Wat zet je in een user story?
Een user story is als volgt opgebouwd: ‘Als [gebruiker] wil ik [functionaliteit] zodat ik [reden waarom het nodig is].’ Een voorbeeld: ‘Als [marketingmedewerker] wil ik [op postcodeniveau zien hoeveel mensen er naar een bepaalde voorstelling zijn geweest] zodat ik [daar mijn marketingstrategie op aan kan passen].’
Schrijf je belangrijkste user stories kort en krachtig op. Dit kan in het ‘user stories invuldocument’ dat we hebben bijgevoegd. Tijdens de voortgang van het project kun je user stories verder specificeren of extra user stories toevoegen, om een steeds passender resultaat voor jouw organisatie te krijgen.
Hoe schrijf je een user story als de eindgebruiker onbekend is?
Als je een user story schrijft voor een eindgebruiker, maar de eindgebruiker (nog) niet (honderd procent) bekend is, zul je moeten werken met aannames over persona’s (dit zijn fictieve, maar realistische gebruikers) of aannames over voorlopige doelgroepen. Je kunt dan de user story bedenken vanuit ‘een gebruiker met behoefte X’ in plaats van een heel specifieke rol. Bijvoorbeeld: ‘Als museumbezoeker die digitaal informatie zoekt, wil ik makkelijk routes kunnen vinden, zodat ik mijn bezoek goed kan plannen.’
Het gaat in eerste instantie om richting geven, niet om perfectie vanaf het begin. Je aannames kun je later toetsen met echte gebruikers en je user stories erop aanpassen.
Hoe haal ik gebruikersbehoeften op zonder groot onderzoek?
Gebruikersonderzoek hoeft niet altijd groots te zijn. Je kunt ook een focusgroep samenstellen: een kleine groep van jouw gebruikers die representatief is voor jouw publiek, om zo behoeften op te halen.
Behoeften ophalen kan bijvoorbeeld via (een) brainstorm(s). Als de groep gebruikers te groot is om samen te krijgen, kun je ook met afgevaardigden/vertegenwoordigers van de groepen werken.
TIP: mensen vinden het vaak moeilijk om in een grotere groep openlijk hun mening te ventileren en behoefte te uiten. Als de groep overzichtelijk is, is het de moeite waard om losse gesprekken aan te gaan of videocalls met gebruikers in te plannen.
Hoe prioriteer ik binnen user stories?
Hoe bepaal je wat belangrijk is binnen je user stories? Want natuurlijk zul je veel ideeën en meningen bedenken of horen. Het is belangrijk om noodzaak te onderscheiden van ‘dit heeft lagere prioriteit, maar is wel mooi om te hebben’.
De belangrijkste vraag is: wat heb je in elk geval nodig om dit digitale project voor de belangrijkste groep te laten slagen? Deze punten móeten op de lijst. Hiermee behaal je je MVP: je minimal viable product, het minimum om het project te laten slagen.
