Jouw publiek aan het woord: een Gen Z’er, gamer, slechtziende en expat

Traditionele cultuurliefhebbers die nu je vaste bezoeker zijn, kunnen over 20 jaar misschien niet meer op locatie komen. Digitale middelen helpen je om je bestaande publiek aangehaakt te houden en om nieuw publiek te bereiken. Maar hoe? DEN vroeg het een gen z’er, een gamer, een slechtziende cultuurliefhebber en een expat.

6 min. lezen

Wie is mijn publiek?

Om aan te spreken en te verbinden, moet je weten voor wie je wat maakt en wat je doelen zijn. Wil je herhaalbezoek stimuleren, nieuwe generaties aanboren of je bestaande publiek langer vasthouden. Al deze doelen vereisen een andere aanpak, maar hebben één ding gemeen: om te slagen, heb je inzicht nodig in de doelgroep die je wil bereiken.

Hieronder vind je vier video’s van doelgroepen die ieder op hun eigen manier in contact komen met cultuur. Ze hebben verschillende voorkeuren, maar zien allemaal waarde in digitaal.

Gamer: ''Ik wil ervaren wat ik aan het bekijken ben.''

Cultuur en games hebben veel gemeen: ze vertellen verhalen, bieden ontspanning en zijn een ervaring. Het verschil zit hem in de manier waarop. Games zijn digital born, terwijl cultuur vaak nog fysiek is. Toch zijn er digitale kansen, we zien al cross-overs met het Rijksmuseum in de game Horizon en Lil Nas X die optreedt in Roblox. Maar, wat kan cultuur nog meer leren van gaming? Gamer Colin vertelt waar hij kansen ziet:

Expat: ''Digitaal maakt voor ons alles veel breder.''

Bereik je nu vooral lokaal publiek? Met een online aanbod kun je dit verbreden. Zo bereikte het Festival Playgrounds met hun online edities publiek van over de hele wereld. Ook het Getty Villa Museum geeft mensen wereldwijd de kans om de oude stad Persepolis te verkennen vanuit huis. Voormalig expat Nicole deelt hoeveel digitaal aanbod kan betekenen voor cultuurliefhebbers op afstand:

Slechtziende: ''Mijn droom is dat ik elk concert kan herbeleven.''

Mensen met een beperking hebben veel vaker geen of slechter toegang tot cultureel aanbod. Slechtzienden of slechthorenden moeten bijvoorbeeld dicht op de werken staan of vooraan zitten bij een concert. Ouderen kunnen misschien moeilijker reizen of gebouwen slechter betreden. En dan is er nog een grote groep mensen die snel overprikkeld is, zaalteksten niet begrijpt of niet van huis kan. Luister naar het verhaal van Guus, een slechtziende cultuurliefhebber:

Laat je inspireren door voorbeelden van theater De Kring, de BelevenisTafel en de waarde van digitale inclusie.

Gen Z’er: ''Ik zou een museum interactiever willen.''

De jongeren van nu zijn het publiek van morgen. Ze groeien op in een digitale wereld met keuzes, hobby’s en vrijetijdsbestedingen te over. Cultuur voelt vaak ver weg en drempels zijn hoog. Hoe betrek je hen in het verhaal van jouw organisatie? Via digitale cultuureducatie kun je het eerste contact leggen, maar wat is er nodig om hen ook daarnaast te raken? Sebastian vertelt hoe hij denkt over musea en wat digitaal voor hem betekent:

Meer over deze generatie? Maak kennis met Gen Z.

Waarom je nieuw publiek digitaal wél bereikt

Digitaal is een kans om je publiek te bedienen, daar waar het zich bevindt. Het doet niet af aan een fysieke beleving, maar verrijkt deze juist of vult deze aan. Zo kun je jonge professionals on the go bedienen met een podcast die raakt. En hen vervolgens inspireren tot bezoek. Of een digitale gastles om cultuur door het hele land in de klas te brengen. Je kunt je verhaal via nieuwe kanalen vertellen of collecties beschikbaar maken voor een groter publiek.

Wat kun je doen om dit publiek te bereiken?

DEN biedt een aantal tools en artikelen die je hierbij kunnen helpen:

Of luister naar Cultuurshift, de podcast van DEN over digitale transformatie voor cultuurprofessionals. In de eerste aflevering (Opent een externe link) hebben Peter Gorgels van het Rijksmuseum en Mèlanie Bosveld van Kult & Ace het over de jongeren van nu.

Workshop: Bereik jouw publiek van de toekomst

Duik samen met je team in de wereld van morgen. Wie is jullie toekomstige bezoeker? Aan de hand van scenario's bedenken jullie hoe de toekomst voor de organisatie eruit kan zien en hoe jullie daarop kunnen anticiperen.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Alles wat je wil weten over digitale transformatie. Vol tips, kennis en inspiratie.