Datagedreven werken

Datagedreven werken geeft houvast om te bepalen wie jouw bestaande doelgroep is, hoe je deze groep beter kan bedienen en waar nieuwe doelgroepen zich bevinden om mee te verbinden. Lees hier wat datagedreven werken is, waarom het belangrijk is en wat de voordelen zijn. Deel de inzichten uit publieksdata met je team en zet het publiek centraal in jouw organisatie!

Wat is datagedreven werken?

In plaats van onderbuikgevoel, handelen op basis van feiten en inzichten. Klinkt goed? Mooi, want dat is datagedreven werken. En daarmee weet jij het publiek nog beter centraal te stellen. Datagedreven werken betekent dat je gegevens over je (online) bezoekers verzamelt en analyseert. Op basis van data maak je strategische keuzes of stuur je bij. Via datagedreven kun je bestaand publiek beter bedienen en nieuw publiek bereiken.

Voordelen van datagedreven werken

Waarom datagedreven werken? Je gebruikt data over het verleden voor een strategie naar de toekomst. Data geeft inzicht en stelt je in staat keuzes te maken en te verantwoorden. Hieronder vind je de drie voordelen van datagedreven werken met content die jou helpt bij het zetten van de volgende stap. Namelijk, inzicht krijgen in je publiek, afgestemde communicatie naar je doelgroep en efficiënte inzet van middelen. 

1. Inzicht in je publiek

Datagedreven werken is het analyseren van demografische kenmerken, bezoekersgedrag en -feedback. Via bezoekers en gebruikersgegevens ontdek je hoe je je bestaande publiek beter betrekt en hoe je nieuw publiek bereikt.

2. Afgestemde communicatie

Als je weet wie jouw publiek (nog niet) is, kun je ook onderzoeken hoe je hen bereikt. Je kunt je aanbod afstemmen op die doelgroepen en tools inzetten om ze op het juiste moment op de juiste plek aan te spreken.

3. Efficiënte inzet van middelen

Datagedreven werken helpt de koers te bepalen. Uit publieksgegevens leer je wat jouw doelgroep verlangt, wat aanslaat en wat juist niet. Op basis van data beslis je hoe je mensen en middelen inzet om je doelen te bereiken. Bekijk het DEN Focusmodel voor een integrale aanpak en ontdek de waarde van een digitale strategie.

Data, privacy en ethiek

Datagedreven werken biedt veel kansen, maar vraagt ook om een ethische aanpak. Als je data verzamelt, heb je ook te maken met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). DEN onderzocht hoe dat zit en hoe je als culturele organisatie verantwoord werkt met publieksdata. Lees hier over de ethische aspecten van datagebruik.

Deze DEN experts helpen je verder

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector