Digitale inclusie: Zo word je toegankelijk voor iedereen

Cultuur is voor iedereen. En dus zorg je er als organisatie voor dat niet alleen de dominante groep zich welkom voelt, maar ook mensen met een fysieke of cognitieve beperking. Hoe doe je dat? DEN helpt je op weg met tips van Alicia Hoost, toegankelijkheidsexpert bij Cultuurmarketing en Ilse Nieuwland, mede-oprichter van Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan.

5 min. lezen

Waarom is digitale inclusie belangrijk?

Digitale inclusie is via de wet verplicht (Opent een externe link) voor culturele instellingen. Het heeft als doel dat digitale middelen net zo bruikbaar zijn voor mensen met een beperking als voor mensen zonder. Zo sluit je niemand uit.

Voordelen van inclusie

  • Het beeld dat bezoekers van jullie organisatie hebben verbetert.
  • Jullie bereiken meer mensen, waardoor jullie meer bezoekers genereren.
  • Google kan jullie website beter indexeren waardoor jullie beter vindbaar worden.

Het is dus niet de vraag of je aan digitale inclusie moet werken, het is de vraag hoe je dit doet.

Digitale inclusie staat niet op zichzelf

Maak inclusie onderdeel van alles wat je doet, adviseert Alicia Hoost van Cultuurmarketing. De Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan organiseert online colleges voor senioren, gegeven door studenten. Zij hebben hun kernwaarden volledig vervlochten met hun digitale strategie om zo inclusief mogelijk te zijn.

"Toegankelijk maken is een continu proces. De wereld blijft veranderen en mensen blijven veranderen."

Alicia Hoost, Cultuurmarketing

Hoe doe je dat? En vooral: hoe zet je het gesprek over digitale inclusie om in actie? Volg de 5 stappen.

  1. Waar sta je?

    Begin met een nulmeting. Hoe inclusief is jullie website? Is jullie app door iedereen te bedienen? En die tablet in de hal, kunnen mensen met een visuele beperking daarmee uit de voeten? Scan jullie website bijvoorbeeld via wcag.nl of ismijnsitetoegankelijk.nl.

  2. Waar wil je naartoe?

    Wat zijn jullie doelstellingen? Wie wil je daarmee bereiken? Ga met je doelgroep in gesprek en verzamel zoveel mogelijk data. Die informatie zet je bijvoorbeeld om naar persona’s, zoals Oud Geleerd Jong Gedaan doet. Zij gebruiken deze om hun doelgroep aan te spreken op een manier die bij hen past.

  3. Creëer draagvlak

    Individuele afdelingen kunnen niet in hun eentje voor digitale inclusie zorgen. Je webteksten en hashtags kunnen nog zo inclusief zijn, als jullie programmering dat niet is schiet je alsnog je doel voorbij. Betrek de hele organisatie bij jullie visie, plan van aanpak en het veranderproces. Zorg voor een representatieve afspiegeling van de samenleving in jullie personeel en jullie partners.

  4. Maak een plan van aanpak

    Wat willen jullie bereiken en hoe ga je dat doen? Leg dit vast. Je kunt hiervoor het plan van aanpak van SER Diversiteit in Bedrijf gebruiken. Er is er een voor grote organisaties en een voor kleine organisaties.

  5. Evalueer

    Monitor jullie voortgang. Voer regelmatig evaluatiegesprekken, zowel met je eigen organisatie als met jullie doelgroep. Daarmee wordt digitale inclusie onderdeel van je organisatie-identiteit.

"Onze digitale strategie is niet in één dag ontwikkeld, dat is een proces van jaren."

Ilse Nieuwland, Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan

Een aantal quick wins:

  • Zorg dat je afbeeldingen inclusief zijn: Laat zien wie er welkom zijn. Toon mensen met een beperking. Voeg aan iedere afbeelding een alt text toe: een beschrijving van wat er te zien is. Zo weten mensen die braille of spraaksoftware gebruiken ook wat je communiceert.
  • Gebruik inclusieve taal: Schrijf in duidelijke taal en gebruik inclusieve woorden. Woorden doen ertoe (Opent een externe link), gids voor woordkeuze binnen de culturele sector en Waarden voor een nieuwe taal (Opent een externe link) helpen je daarbij.
  • Maak beschrijvende links: ‘Klik hier’, ‘lees meer’. Mensen die braille of schermlezers gebruiken kunnen moeilijk navigeren met dit soort links. Waar is ‘hier’ als je niet kunt zien? Omschrijf altijd het doel van de link in de linktekst zelf. ‘Download onze plattegrond’ of ‘Bekijk de speellijst’.
  • Vermijd placeholders: Heb je een invulformulier op je site? Geef in tekst boven de velden aan wat er ingevuld moet worden. Doe dit niet met ‘placeholders’ in het veld zelf. Doordat die verdwijnen als je typt is het, vooral voor mensen met een cognitieve beperking, moeilijk controleren of je alles goed ingevuld hebt. Gaat er iets mis? Geef in je foutmelding duidelijk en met een voorbeeld aan wat er moet gebeuren.

Digitale inclusie is een randvoorwaarde van digitale transformatie. Elke stap die je zet bevat een risico om mensen uit te sluiten, DEN daagt je uit om de kansen te signaleren om inclusief te zijn, juist via digitale middelen. Benieuwd wat er nog meer komt kijken bij digitale transformatie? Bekijk de overzichtspagina

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox!

Blijf op de hoogte van al onze tips en activiteiten. Vol kennis, inspiratie en inzicht.