Ouder en kind kijken samen naar een kunstwerk

Wie is het publiek van de toekomst? Maak kennis met Gen Z

Jongeren van nu zijn je publiek van de toekomst. Ze zijn digitaler, flexibeler en op zoek naar nieuwe ervaringen. Ze vormen je belangrijkste doelgroep over 15 of 20 jaar. Verdiep je in de kenmerken van deze generatie en ga voorbereid de toekomst tegemoet.

3 min. lezen

Waarom Gen Z?

Gen Z, de generatie geboren tussen eind jaren ‘90 en 2010 is fundamenteel anders dan alle generaties ervoor: ze groeiden op met internet en technologische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen. Digitaal is voor hen een tweede natuur.

De wereld ligt aan hun vingertoppen

Dat zie je terug in hun gedrag en denkwijze. Ze zijn gewend aan continue communicatie via allerlei kanalen en wisselen gedachteloos tussen online en offline. Live hoeft niet per se meer fysiek te zijn; zolang iedereen maar op hetzelfde moment hetzelfde ziet of ervaart. Ook sociale interactie heeft digitaal net zoveel waarde als fysiek. Bovendien zit plannen niet meer in hun systeem, ze zien wel wat er op hun pad komt en handelen op impulsen.

DEN_Publiek-van-de-toekomst_GenZ_online

Ander cultuurpubliek dan we gewend zijn

Dit is compleet anders dan het traditionele cultuurpubliek dat maanden van tevoren een ticket koopt en alleen komt voor een fysieke beleving in de zaal. Om als instelling in de toekomst publiek te blijven trekken, is het essentieel om in te spelen op deze omslag in je publiek.

Er is ook een handleiding om concreet aan de slag te gaan met het publiek van de toekomst. Download 'm hier.

4 veranderingen in gedrag

Deze verandering in gedrag uit zich voornamelijk op vier vlakken:

  1. Consumptie

    Gen Z vormt de snelst groeiende groep consumenten, over 20 jaar vormt deze groep een wezenlijk deel van je publiek. Deze generatie hecht minder aan eigen bezit, maar wil toegang tot services, bijvoorbeeld via digitale platforms.

  2. Expressie

    Zelfexpressie en het creëren van een eigen identiteit of aansluiten bij de identiteit van een groep is belangrijk. Deze generatie communiceert met leeftijdsgenoten via verschillende kanalen en verwacht ook op deze manier contact te kunnen maken met organisaties.

  3. Duurzaamheid

    Organisaties die zich inzetten voor een betere wereld hebben een streepje voor, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Ook op persoonlijk vlak maakt Gen Z zich hard voor het grotere goed, ze houden zich actief bezig met maatschappelijke thema's.

  4. Inclusie

    Deze generatie is diverser dan alle generaties ervoor. Dit publiek is open-minded en verlangt dezelfde integriteit en transparantie van organisaties.

Ze komen eraan! Ben jij voorbereid?

Dat Gen Z eraan komt is zeker en ook de volgende generatie (Alpha) staat al voor de deur. De vraag is nu: ben jij er klaar voor? Een goede voorbereiding is het halve werk. Ga daarom nu al aan de slag met het publiek van morgen en treed met je organisatie op een weerbare en wendbare manier de toekomt tegemoet. 

Workshop Publiek van de toekomst

Wil jij je voorbereiden op deze generatie? In de DEN Academie visualiseren we samen hoe de wereld er over 20 jaar uitziet. Zo maak je toekomstverkennen onderdeel van je strategie.

Naar de workshop

Deel dit artikel

Portretfoto van Sophie, een lachende vrouw met kort roodblond haar en een bril. Ze draagt een groene blouse.

Sophie Heijkoop is gespecialiseerd in digitale cultuureducatie, maar houdt zich ook bezig met publieksonderzoek, digital storytelling en toegankelijkheid. Al deze onderwerpen hebben één ding gemeen: ze helpen jou je publiek te bereiken in onze digitale samenleving.

Adviseur en trainer

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox!

Tips, inspiratie en kennis over het publiek van de toekomst en onze andere onderwerpen.
Schrijf je in