Lil Nas X bereikt jong publiek met virtueel concert

Waarom kiest een populaire en wereldberoemde Amerikaanse rapper voor een live concert in de metaverse? En waarom kiest het populaire platform Roblox om op deze manier samen te werken met de artiest? Het antwoord is simpel: ze willen het publiek van de toekomst (blijven) bereiken. En dat is gelukt.

In twee dagen werden vier virtuele shows wel 33 miljoen keer bekeken. Voor het virtuele concert werden alle bewegingen van de rapper opgenomen en vertaald naar zijn 3D avatar. Ook veranderden zijn outfits en de Roblox omgeving tijdens de shows. Het enorme succes van deze concerten hint op een goed businessmodel. Zou dit dé manier zijn om kunst met het publiek van de toekomst te delen?

Ontmoet online het publiek van de toekomst

Roblox is een online platform waarin je eigen spelletjes kunt maken (programmeren) en die van anderen kunt spelen. Je leert programmeren en kunt als 'premium lid' je eigen spellen verkopen. In Roblox kunnen spelonderdelen, kleding voor jouw avatar (online figuur) e.d. gekocht worden met de Robux munteenheid. Dat koop je weer met echt geld.

De metaverse is in opmars bij de jongere generatie. Hier bereik je het publiek van de toekomst.

Deze metaverse is enorm in opmars, vooral bij de jongere generatie: het publiek van de toekomst. Het is niet alleen een plek om te gamen, maar juist ook waar je samen met je vrienden kunt gamen, chatten en waar je nieuwe (online) vrienden maakt.

Het Lil Nas X Roblox concert

Waarom een virtueel concert?

Roblox ziet virtuele concerten als een nieuwe manier om spelers te vermaken. Daarnaast is het voor het platform zelf belangrijk om relevant te blijven als die jongere generatie spelers ouder worden. Ze gingen voor hun eerste online concert de samenwerking aan met niemand minder dan Lil Nas X, die juist bij deze doelgroep populair is.

Na het aflopen van een in-game timer werden spelers naar het concert geteleporteerd. Er werden virtueel vier nummers gespeeld met aansluitend daarop een Q&A. Het concert was als 'spel' in Roblox geprogrammeerd en er was een virtuele 'Lobby', waarin speler online merchandise konden kopen en met elkaar konden interacteren.

En nu jij?

Niet iedereen heeft het budget van Lil Nas X of het vermogen om met Roblox samen te werken. Er komen we een aantal punten naar voren, waar we van leren en die op andere schaal ook voorkomen.

Een virtueel concert:

  • Is dé plek waar je het publiek van de toekomst ontmoet
  • Bereikt meer, ook internationaal publiek
  • Biedt mogelijkheden die fysiek niet altijd kunnen. Zo veranderde per nummer de gehele omgeving van het virtuele concert.
  • Kan ook winstgevend zijn. Deelnemers konden online merchandise kopen

Ook het publiek van de toekomst bereiken?

Het huidige cultuurpubliek vergrijst, nieuw publiek is nodig om de sector draaiende te houden. Maar wie is dit nieuwe publiek? Verken de toekomst en ontwikkel je visie. Duik in de informatie die DEN hierover voor jou heeft verzameld.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector