Hoe toekomstverkennen helpt bij je digitale strategie

Generaties die nu opgroeien worden volwassen in een digitale wereld. Ze leven meer online, zijn flexibeler en zullen cultuur op een andere manier willen ervaren dan het huidige publiek. Hoe bereid jij je voor op dit publiek dat gaat komen? Toekomstverkenning helpt je bij het ontwikkelen van een strategie..

3 min. lezen

De generaties die nu opgroeien, zoals generatie Z en Alpha, kennen alleen een wereld vol digitale middelen. Over twintig jaar zijn zij waarschijnlijk je belangrijkste doelgroep. Het publiek transformeert, hoe bereid jij je daar als museum, theater, gezelschap, orkest, bioscoop of andere culturele organisatie op voor? Digitale transformatie is nodig om deze groep te bereiken. Dat start bij digitaal leiderschap en een goede strategie.

Will the world be more inclusive or more fragmented in 20 years’ time?

Krijg grip op het publiek van de toekomst

Je inleven in het publiek van de toekomst helpt je om de kansen van de digitale transformatie te visualiseren. Door na te denken over mogelijke scenario's, krijg je grip op de veranderingen die gaan komen. Je weet waarschijnlijk goed wie er op dit moment naar je museum, archief of theater komt. Maar over 15 of 20 jaar ziet het publiek er heel anders uit. Via toekomstscenario's ontdek je welke ontwikkelingen een rol spelen en hoe deze de belevingswereld van het cultuurpubliek veranderen.

Toekomstverkennen: hoe werkt dat?

De toekomst is natuurlijk niet te voorspellen, maar vindt wel zijn oorsprong in de wereld van vandaag. Bestaande ontwikkelingen zetten vaak door.

Een goede manier om de toekomst te verkennen is via scenario's. DEN ontwikkelde vier mogelijke toekomstscenario’s die jou kunnen helpen een toekomstbestendige strategie op te stellen. Elk scenario geeft inzicht in twee belangrijke aspecten: onze samenleving en het publiek van morgen. Wordt de samenleving inclusiever of juist meer gefragmenteerd? En gedraagt het toekomstige publiek zich actief of passief als het gaat om cultuur?

Praat met collega's over mogelijke scenario's en bepaal je strategie

Door met collega's te praten over de mogelijke scenario's en opkomende ontwikkelingen, denk je gelijk na over hoe je organisatie zich verhoudt ten opzichte van het nieuwe cultuurpubliek en hoe je in ieder scenario het publiek kunt blijven bereiken. Jullie ideeën voeden de strategie van de organisatie om zo toekomstbestendig en relevant te blijven.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox!

Tips, inspiratie en kennis over het publiek van de toekomst en onze andere onderwerpen.