Ruïnes komen tot leven in digitale museumtour

Door in te zetten op digitaal, brengt Getty Villa Museum in Los Angeles de historische stad Persepolis tot leven. Een digitale 3D-tour door de stad, in het echt een ruïne, maakt erfgoed toegankelijk. Het verrijkt de collectie in het museum en bereikt een wereldwijd publiek. Ontdek de waarde van samenwerking en laat je fantasie de vrije loop: wat kun jij digitaal tot leven wekken?

Niet eerder kwam Persepolis (hoofdstad van Perzië in 550 tot 330 voor Christus) zo dicht bij een breed publiek als in Persepolis Reimagined: een digitale tour waarin bezoekers een kijkje kunnen nemen in de historische stad. Hoe creëerde Getty Villa Museum deze digitale beleving?

Werk samen om een idee digitaal tot leven te wekken

Waarom is deze beleving zo’n succes? Omdat het Getty Villa Museum dit project startte vanuit hun eigen collectie en missie. Vanuit de inhoud dus, met als doel het verrijken van hun fysieke tentoonstelling voor een nieuw en breder publiek. Digitaal werd een middel om dat doel te bereiken.

Om het tot een geslaagde ervaring te maken werden verschillende partijen betrokken om het idee tot leven te wekken: historici en collectie-experts vanuit het museum gingen de samenwerking aan met externe kunstkenners, archeologen, makers en digitale techneuten om de digitale tour tot stand te brengen.

Door samen te werken heeft het museum met succes een digitale wereld gecreëerd

Juist door deze intensieve samenwerking tussen de domeinen cultuur en technologie werd Persepolis Reimagined een historisch correcte én voor bezoekers toegankelijke wereld.

Hoe maakte het museum de digitale ruimte toegankelijk?

Digitaal vereist een andere aanpak in het presenteren van informatie. Door experts op het gebied van online gebruiksvriendelijkheid te betrekken, kan de feitelijke informatie op het juiste moment worden weergegeven. Bijvoorbeeld in kleine stukjes, na het inzoomen op een detail of bij het binnengaan van een volgende ruimte.

Aan alle details werd gedacht, met steeds historische accuraatheid in het achterhoofd: van de architectuur, de kleuren en reliëfs tot de vegetatie en de muziek. Voor elk onderdeel werd gewerkt met historici en bronmateriaal. Zo doet de digitale beleving niet af aan de geschiedenis en is het een verrijking van de collectie van het museum.

Digitaal maakt geschiedenis zichtbaar

De toegevoegde waarde van digitaal aanbod is enorm. Zo is het in dit geval de enige manier om deze geschiedenis toegankelijk te maken voor een ongekend breed en internationaal publiek. In het echt is er bijna niets meer over van deze stad en kunnen maar weinig mensen het bezoeken.

Maar, Persepolis Reimagined is niet alleen digitaal. Het is een verlengstuk van de fysieke collectie van het Getty Villa Museum. Bezoekers aan het museum kunnen via de digitale tour hun fysieke bezoek versterken. Bezoekers die eerst de online ervaring beleven, zijn daarna wellicht ook geïnteresseerd in de rest van het aanbod van het museum. Door het digitale aanbod maken meer mensen kennis met de geschiedenis en de andere collecties van Getty.

Over het Getty Villa Museum

In het Getty Villa Museum waant de bezoeker zich terug in de tijd van de Grieken en Romeinen. Ze vinden Antieke Griekse en Romeinse voorwerpen in een nieuw gebouwd landhuis in oude Romeinse stijl. Het museum is onderdeel van Getty, een organisatie gericht op het behoud van wereldwijd artistiek erfgoed. Via verschillende locaties en projecten maken ze collecties toegankelijk voor publiek en professionals.

Starten met een digitaal project?

Met deze negen stappen maak jij jouw digitale project tot een succes. Inger van Til, adviseur op het gebied van cultuur en onderwijs deed het. Ze vormde een bestaand project om tot succesvolle digitale escaperoom. Hoe? "Eigenlijk door het gewoon te gaan doen".

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector