DEN Focusmodel: startpunt voor digitale transformatie

Digitaal transformeren is geen makkelijke opgave. Daarom ontwikkelden wij een praktisch hulpmiddel om mee van start te gaan: het DEN Focusmodel. Dit model is een van de basismodellen van onze visie op de digitale transformatie en komt in vrijwel alle programma’s van de DEN Academie terug.

6 min. lezen

Krijg inzicht in jouw digitale activiteiten

Digitale transformatie is wat anders dan het ontwikkelen van een nieuwe site of het streamen van een voorstelling. Het is een fundamentele keuze om in alles wat je doet na te gaan of en hoe je digitaal kan werken. Je integreert daarmee digitale technologie in zowel je beleid als je activiteiten. Deze integrale werkwijze is belangrijk omdat het cruciaal is voor een succesvolle transformatie. Het is geen eenvoudige opgave die je snel kan doorvoeren. Het vraagt om een doordachte (digitale) strategie, waarbij je stapsgewijs alle onderdelen van je organisatie meeneemt. Maar hoe krijg je meer inzicht in deze geïntegreerde aanpak? Hoe speel je hier met jouw organisatie of je activiteiten op in? Waar begin je? En wat levert het je op?

Om hier meer inzicht in te krijgen ontwikkelde DEN een praktisch hulpmiddel: het DEN Focusmodel. Daarmee breng je de digitale activiteiten van jouw organisatie in kaart. Op basis van de uitkomsten kan je kijken hoe je meer samenhang kan creëren, zo kan je toekomstige ideeën beter vormgeven.

Wat is het DEN Focusmodel?

Het DEN Focusmodel bestaat uit vier assen: ‘product’, ‘publiek’, ‘bedrijf’ en ‘maker’. Met die vier assen worden vier kwadranten gecreëerd, waarbinnen je de digitale initiatieven, projecten, producten en diensten van je organisatie en de uitgangspunten (waarden) van je strategie kunt plotten.

Download het Focusmodel (Opent een externe link) en zet een eerste stap in jouw digitale transformatie. In de download gaan we verder in op wat het Focusmodel inhoudt en hoe je het, stapsgewijs kunt gebruiken voor jouw organisatie.

Kwadrant met de vier assen van het DEN Focusmodel. Het focusmodel is een hulpmiddel voor het ontwikkelen van een strategie voor digitale transformatie in culturele organisaties. Er zijn vier assen, met in het midden ‘Digitale transformatie’. Op het einde van de as links van het midden staat ‘Maker’. Op het einde van de as rechts van het midden staat ‘Publiek’.  Op het einde van de as boven het midden staat ‘Product’. Op het einde van de as onder het midden staat ‘Bedrijf’. 

Linksboven staat tussen ‘Maker’ en ‘Product’ het kwadrant ‘Creatie’ met de vraag ‘Brengt digitalisering de maker nieuwe producten?’ 

Rechtsboven staat tussen ‘Product’ en ‘Publiek’ het kwadrant ‘Beleving’ met de vraag ‘Heeft digitalisering invloed op de beleving van het publiek?’ 

Linksonder staat tussen ‘Maker’ en ‘Bedrijf’ het kwadrant ‘Proces’ met de vraag ‘Draagt digitalisering bij aan het optimaliseren van de werkprocessen?’ 

Rechtsonder staat tussen ‘Publiek’ en ‘Bedrijf’ het kwadrant ‘Waarde’ met de vraag ‘Draagt digitalisering bij aan het verbeteren van bereik, impact en/of rendement?’
DEN, CC BY-ND 4.0

Aan de slag met het DEN Focusmodel

Het DEN Focusmodel is een van de basismodellen van onze visie op digitale transformatie. In vrijwel alle programma’s in de DEN Academie komt dit model terug.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector