Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Cultuur zonder fysieke aanwezigheid: de digitale alternatieven

Nu bijna alle kunsten- en erfgoedorganisaties in verband met de coronamaatregelen nog maar beperkt geopend zijn, zoeken veel cultuurmakers naar alternatieven voor het publiek. DEN zoekt uit welke mogelijkheden digitalisering biedt om toch je publiek te bereiken en om online geld te verdienen met je werk.

Activiteiten worden afgelast en ook ZZP'ers in de cultuursector zien hun geplande werk en daarmee ook inkomsten in het water vallen. Gelukkig worden er ook veel creatieve oplossingen verzonnen; de digitalisering in de maatschappij biedt mogelijkheden om tóch publiek te bereiken en om geld te verdienen, zij het op een minder conventionele manier. DEN zoekt deze mogelijkheden voor je op en deelt de voorbeelden. Want wat kun je nog doen om je publiek te bereiken en om je inkomen te realiseren als je geen fysieke activiteiten meer kunt plannen?

Langetermijnperspectieven voor de cultuursector in tijden van COVID-19

Hoe gaan we verder als deze periode voorbij is? Hoe verandert onze maatschappij permanent en wat doet dat met de cultuursector? Op deze pagina verzamelen we toekomstperspectieven, scenario's en ideeën voor de toekomst van de cultuursector.

Hoe toon je werk & bereik je publiek digitaal?

Je werk digitaal tonen en het publiek bereiken, hoe doe je dat eigenlijk? Er zijn verschillende manieren om je werk online te tonen, bijvoorbeeld door voorstellingen te streamen of verhalen te vertellen in de vorm van een podcast. Daarnaast zijn er een aantal aspecten om rekening mee te houden, zoals de auteursrechten van het materiaal dat je online wilt zetten.

Inspirerende voorbeelden van online tonen en verdienen

Makers en culturele instellingen lopen publiek én inkomsten mis nu podia, musea, filmhuizen en presentatieruimtes dichtgaan. Op deze pagina tonen we je voorbeelden die laten zien hoe je je werk digitaal kunt tonen. In sommige van die voorbeelden laten makers ook zien hoe ze daar geld mee verdienen.

Meer voorbeelden uit binnen- en buitenland

Nu culturele instellingen gesloten zijn, gebeurt er veel online. DEN verzamelt zowel uit Nederland als uit het buitenland mooie en inspirerende voorbeelden: streamen, virtueel museumbezoek, of toch je première op Facebook?

Digitale cultuureducatie in tijden van corona

Wanneer de scholen gesloten zijn, is het belangrijk dat kinderen thuis ook onderwijs krijgen. Scholen bieden daarvoor vaak lespakketten, maar buiten de standaard vakken om kunnen ouders én leraren ook zelf aan de slag met initiatieven op het gebied van cultuureducatie. Als cultuurinstelling of maker kun je daar ook aan bijdragen.

Digitale dienstverlening & toegankelijkheid volgens de Code DI

Juist nu fysiek bezoek de komende periode niet of nauwelijks mogelijk zal zijn, is het van belang de digitale dienstverlening zo goed mogelijk beschikbaar te maken en je website toegankelijk te maken volgens de Code DI.

Virtuele Livesessies: Opbrengsten en verslagen

Nu de cultuursector noodgedwongen thuis zit en in toenemende mate digitaal gaat, merken we dat de behoefte om met vakgenoten te overleggen groot is. DEN faciliteert daarom virtuele livesessies, waarin collega's met dezelfde vragen kennis en ervaringen uit kunnen wisselen.

Wat heb jij nodig? Laat het ons weten!

 

Waar loop jij tegenaan nu je op digitale mogelijkheden bent aangewezen? Waar kan jouw instelling hulp bij gebruiken? Naar welke tools ben je op zoek om culturele content digitaal bij bezoekers te krijgen? Kortom: waar kunnen wij je als kennisinstituut mee helpen? Laat het ons weten via den@den.nl

Steun aan de cultuursector

 

In Nederland:

In het buitenland:

Europees:

Meer informatiebronnen