
Waarom je aan de slag moet met tastbare technologie voor publieks-beleving
Digitale technologie in kunst en cultuur roept vaak beelden van schermen, apps en projecties op. Maar wat gebeurt er als je technologie letterlijk kunt voelen, ruiken of aanraken?
Steeds meer culturele instellingen onderzoeken hoe digitale innovaties een fysieke, zintuiglijke dimensie kunnen krijgen. Van interactieve objecten die verhalen vertellen tot installaties die spelen met geur, textuur en temperatuur. Tastbare technologie opent een deur naar een digitale wereld die we niet alleen zien, maar ook écht kunnen voelen.
Digitale technologie leent zich binnen culturele instellingen steeds vaker als middel voor interactieve beleving. Cultuurprofessionals onderzoeken de manier waarop digitale technologie kan bijdragen aan een verdiepende én speelsere relatie met het publiek.
Perspectief uit de wetenschap
Willemijn Elkhuizen (TU Delft), expert op het gebied van digitale technologie in de erfgoedsector, benadrukt hoe belangrijk het is om digitale middelen niet als doel op zich te zien, maar als middel om publiek dieper bij cultuur en erfgoed te betrekken. Technologie kan bruggen slaan tussen erfgoed en beleving door alle zintuigen te prikkelen.

Interactieve proeftuin: ervaring leert
Diverse bestaande projecten laten zien hoe schermvrije digitale toepassingen publiek op een actieve, zintuiglijke manier kunnen betrekken. De voorbeelden hieronder laten zien hoe breed de mogelijkheden zijn; van zachte knuffels die verhalen vertellen tot ervaringen in het donker die je blik op inclusiviteit veranderen.
Help, er zit een beer in mijn tent!
Deze immersieve installatie van Marieke van der Burg en Leon van Oldenborgh laat bezoekers letterlijk een beleving instappen. Het project combineert fysieke interactie en storytelling, waardoor deelnemers zich onderdeel voelen van een speels avontuur.

De Dikke Doe en Luistertoer
Met het Frans Hals Museum ontwikkelde Maret van Esch een audiobeleving speciaal voor kinderen. Door samen met de doelgroep te werken, ontstond een concept dat niet alleen educatief is, maar ook inspeelt op de eigen belevingswereld van kinderen.

Tellmies van Go Wonder
De zachte, pratende knuffels van Go Wonder zijn inmiddels bekende gezichten in musea. Deze objecten brengen verhalen tot leven en maken van luisteren en fysieke, interactieve ervaring.

TimeShift in the Dark
Samen met Kiss the Frog kunnen bezoekers ervaren hoe het is om door de wereld te navigeren zonder zicht. Deze beleving zet deelnemers letterlijk in een andere positie en liet zien hoe technologie kan bijdragen aan inclusiviteit en empathie. Bezoekers worden zich bewuster van verschillende manieren van waarnemen en beleven.

Wat neem je mee?
Hoe zet je digitale technologie bewust en creatief in? Deze voorbeelden laten zien dat digitale technologie veel meer kan zijn dan een scherm. Door tastbare, zintuiglijke ervaringen ontstaat er ruimte voor verbeelding, spel en inclusie. Of je nu werkzaam bent in een museum, festival of podiumkunst, deze voorbeelden bewijzen dat de kracht van technologie ligt in de ontmoeting met het publiek.
