Waarom je aan de slag moet met tastbare technologie voor publieks-beleving

Digitale technologie in kunst en cultuur roept vaak beelden van schermen, apps en projecties op. Maar wat gebeurt er als je technologie letterlijk kunt voelen, ruiken of aanraken? 

Steeds meer culturele instellingen onderzoeken hoe digitale innovaties een fysieke, zintuiglijke dimensie kunnen krijgen. Van interactieve objecten die verhalen vertellen tot installaties die spelen met geur, textuur en temperatuur. Tastbare technologie opent een deur naar een digitale wereld die we niet alleen zien, maar ook écht kunnen voelen.

Digitale technologie leent zich binnen culturele instellingen steeds vaker als middel voor interactieve beleving. Cultuurprofessionals onderzoeken de manier waarop digitale technologie kan bijdragen aan een verdiepende én speelsere relatie met het publiek. 

Perspectief uit de wetenschap 

Willemijn Elkhuizen (TU Delft), expert op het gebied van digitale technologie in de erfgoedsector, benadrukt hoe belangrijk het is om digitale middelen niet als doel op zich te zien, maar als middel om publiek dieper bij cultuur en erfgoed te betrekken. Technologie kan bruggen slaan tussen erfgoed en beleving door alle zintuigen te prikkelen. 

Willemijn legt uit waarom fysieke digitale ervaringen essentieel zijn voor inclusieve publieksbeleving. 

Interactieve proeftuin: ervaring leert 

Diverse bestaande projecten laten zien hoe schermvrije digitale toepassingen publiek op een actieve, zintuiglijke manier kunnen betrekken. De voorbeelden hieronder laten zien hoe breed de mogelijkheden zijn; van zachte knuffels die verhalen vertellen tot ervaringen in het donker die je blik op inclusiviteit veranderen.

Help, er zit een beer in mijn tent! 

Deze immersieve installatie van Marieke van der Burg en Leon van Oldenborgh laat bezoekers letterlijk een beleving instappen. Het project combineert fysieke interactie en storytelling, waardoor deelnemers zich onderdeel voelen van een speels avontuur. 

Marieke en Leon geven tips voor het creëren van installaties die nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht prikkelen.

De Dikke Doe en Luistertoer 

Met het Frans Hals Museum ontwikkelde Maret van Esch een audiobeleving speciaal voor kinderen. Door samen met de doelgroep te werken, ontstond een concept dat niet alleen educatief is, maar ook inspeelt op de eigen belevingswereld van kinderen. 

Maret en Meike van het Frans Hals Museum vertellen waarom co-creatie met de doelgroep onmisbaar is bij digitale educatieve projecten. 

Tellmies van Go Wonder 

De zachte, pratende knuffels van Go Wonder zijn inmiddels bekende gezichten in musea. Deze objecten brengen verhalen tot leven en maken van luisteren en fysieke, interactieve ervaring.  

Hanne van Go Wonder deelt praktische tips voor het inzetten van tactiele technologie in musea. 

TimeShift in the Dark 

Samen met Kiss the Frog kunnen bezoekers ervaren hoe het is om door de wereld te navigeren zonder zicht. Deze beleving zet deelnemers letterlijk in een andere positie en liet zien hoe technologie kan bijdragen aan inclusiviteit en empathie. Bezoekers worden zich bewuster van verschillende manieren van waarnemen en beleven.  

Kiss the Frog benadrukt het belang van ontwerpen vanuit inclusiviteit en laat zien hoe technologie nieuwe perspectieven kan openen. 

Wat neem je mee?

Hoe zet je digitale technologie bewust en creatief in? Deze voorbeelden laten zien dat digitale technologie veel meer kan zijn dan een scherm. Door tastbare, zintuiglijke ervaringen ontstaat er ruimte voor verbeelding, spel en inclusie. Of je nu werkzaam bent in een museum, festival of podiumkunst, deze voorbeelden bewijzen dat de kracht van technologie ligt in de ontmoeting met het publiek.

Deel dit artikel

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuursector

Ontvang onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over digitale transformatie in cultuur.