Missing alt

Inspiratie: vijf keer digitale transformatie buiten de sector

Laat je inspireren door uiteenlopende digitale projecten, om een breder, diverser publiek te bereiken. Met technologieën die verbinden en impact creëren. Van Virtual Reality (VR), de metaverse en Augmented Reality (AR) tot het gebruik van NFT’s en Artificial Intelligence (AI). Op deze manier bewegen organisaties buiten de culturele sector mee met de veranderende behoeften van hun doelgroepen.

8 min. lezen

Ontdek wat er allemaal mogelijk is aan de hand van deze mooie praktijkvoorbeelden.

1. The Fabricant

Met duurzame en digital-only mode het publiek van de toekomst bereiken

Digital-only modehuis The Fabricant laat zien hoe de modesector duurzamer kan zijn. Tegelijkertijd spreken zij ook het publiek van de toekomst aan: Gen Z. De generatie bij uitstek die definieert wat moderne cultuur eigenlijk is. Daar hoort mode ook bij. Hoe kan de mode-industrie relevant blijven voor dit publiek dat zijn (digitale) identiteit constant verandert? Zonder mee te doen aan de enorme verspilling die deze industrie helaas ook met zich meebrengt. The Fabricant geeft het voorbeeld.

The Fabricant lanceerde als eerste een digitaal platform waar bezoekers met hun eigen gecreëerde avatar, een representatie van een persoon in de virtuele wereld, digitale kleding kunnen passen. Hun visie: de fysieke ervaring van kleding kopen vervangen en bezoekers onbeperkte zelfexpressie bieden. Maar ook modemerken en ontwerpers een nieuwe, duurzame en creatieve manier geven om de digitale markt binnen te treden. Hierdoor zal er minder massaal geproduceerd worden. Terwijl de marges voor de designers en modehuizen hetzelfde blijven.

8machine digital fashion avatar unsplash

Na de lancering van het platform maakt The Fabricant nu ook grote stappen op het gebied van NFT’s. NFT-leden kunnen op het platform modecollecties ontwerpen, verkopen of dragen. Zij hebben bovendien ook toegang tot exclusieve co-creatie events, gratis digitale kleding, workshops en speciale digitale mode-belevingen. Kortom, The Fabricant is druk bezig met het bouwen van dé metaverse kledingkast en beweegt mee met de behoeften van hun publiek van de toekomst: duurzaam en digitaal.

Wat is een NFT?

Een NFT is een 'Non-Fungible Token', een unieke reeks karakters of cijfers waarmee je kunt laten zien van wie een digitaal object is. Je kunt het zien als een soort 'digitaal eigendomscertificaat' die wordt ingezet bij bijvoorbeeld digitale kunstwerken. NFT's zijn vastgelegd zijn in een blockchain, een nieuw soort 'openbare' database waarin (goedgekeurde) transacties worden opgeslagen.

2. Unveil

Het wereldwijd toegankelijk maken van kunstfotografie

Unveil is een Nederlandse start-up en het eerste wereldwijde platform voor kunstfotografie dat gebruik maakt van NFT’s. Het platform is opgericht door kunstfotograaf Alexander Sporre, blockchainexpert Titus de Jong en digitaal ontwerper Julian Mollema. Hun doel: het toegankelijk maken van de internationale kunstmarkt voor vooral nieuw talent.

Door samen te werken zorg je voor meer bereik en impact

Op Unveil kunnen kunstfotografen hun werk laten zien en verhaal delen. Ook kunnen zij hun werk via dit platform op een veilige, eenvoudige en transparante manier verkopen door toepassing van blockchaintechnologie en NFT’s. Het platform getuigt van een mooie multidisciplinaire samenwerking tussen verschillende experts - van kunstfotografie en digitaal ontwerpen tot blockchain technologie. Een samenwerking die voor meer bereik en impact zorgt.

3. KPN, Maya VR en het Rijksmuseum

Verbinden met VR: eenzaamheid onder ouderen bestrijden

KPN Mooiste Contact Fonds, digitale zorgonderneming Maya VR en het Rijksmuseum zijn samen de strijd aan gegaan met eenzaamheid onder ouderen. Ze zorgden voor een virtueel uitje naar het Rijksmuseum voor zo’n 3000 bewoners van verpleegtehuizen. In kleine groepen kregen de bewoners, met behulp van een VR-bril, een individuele rondleiding van een student kunstgeschiedenis. Na afloop konden ze gezellig samen napraten.

Virtual Reality biedt ouderen een manier om een dagje uit te gaan en stimuleert sociale contacten. Beiden vanuit hun eigen huis. Zo kunnen ouderen belevingen ondergaan die anders niet mogelijk zouden zijn.

Crack in the cheek of statue Jam Willem Doormembal Flickr Rijksmuseum Amsterdam
Foto door Jan Willem Doormembal, Flickr

4. Plastic Soup Foundation

Impact creëren met Artificial Intelligence (AI): bewustwording van vervuiling door microplastics

De Plastic Soup Foundation is een organisatie die zich bezig houdt met mensen bewustmaken van de relatie tussen plastic en gezondheid. Samen met Pinch, een app developer, hebben zij de app ‘Beat the Microbead’ ontwikkeld. Op een interactieve en laagdrempelige manier wordt je bewust gemaakt van de hoeveelheid microplastics in cosmetica.

De app gebruikt tekstherkenning, een AI-technologie: met behulp van de app op je mobiel scan je de ingrediëntenlijst van jouw product. De app geeft dan door middel van een verkeerslicht aan of er microplastics in jouw product zitten. Rood voor ‘ja’, oranje voor ‘waarschijnlijk wel, maar nog niet genoeg bekend over,’ en groen voor ‘nee’. Bovendien bouw je iedere keer als je een product scant ook mee aan de database van de Plastic Soup Foundation. Zij gebruiken dit vervolgens om overheden te overtuigen van het risico dat het gebruik van deze microplastics met zich meebrengt. Kortom, een project dat met de hulp van digitale technologie veel impact en bewustwording creëert.

Deepmind unsplash

5. Froggipedia

De biologieles interactief tot leven brengen met Augmented Reality (AR)

Froggipedia is een app waarin leerlingen op een speelse en interactieve manier kennis maken met de levensloop en anatomie van een kikker. Zonder dat er ook maar enig snijwerk aan te pas komt. Richt de camera van je iPad (de app is nog niet geschikt voor Android) op tafel en er verschijnt een levensechte kikker op het beeldscherm. Leerlingen kunnen zo het dier vanuit alle hoeken bekijken. Organen, skelet en meer worden bestudeerd.

Door AR te gebruiken kun je leerlingen actief te betrekken bij de les. Het geeft een extra dimensie aan onderwijs en maakt lessen niet alleen leuker, maar ook begrijpelijker en efficiënter. Je zou deze manier van lesgeven het onderwijs van morgen kunnen noemen, voor jouw publiek van de toekomst.

Wil jij ook digitaal lesmateriaal inzetten?

De makers van cultureel educatief materiaal zijn vaak de eerste lijn naar het publiek van de toekomst. Hoe benut je deze kans en maak je dit onderdeel van je digitale transformatie strategie?

Ontdek het hier

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Alles wat je wilt weten over digitale transformatie. Met tips, kennis en inspiratie.
Schrijf je in