Impact onderzoeken? Festival Cement ontwikkelde hiervoor een app!

De acteurs gaan af, het applaus verstomt, de zaaldeuren gaan open. Langzaam schuifelt het publiek richting de bar. Hoe vonden ze het? Waren ze onder de indruk? Leverde de voorstelling inspiratie op? En vooral: hoe weet je dat? Het goede nieuws is: deze impact kun je meten. Hoe? Kijk af bij Festival Cement.

4 min. lezen

De invloed van jouw activiteiten op veranderingen (positief of negatief) in je publiek en in de maatschappij, dat is impact. Het is belangrijk om dat te meten omdat het je inzicht geeft in de beoogde én niet-beoogde (maatschappelijke) effecten die je als culturele instelling veroorzaakt.

Meer leren over impact? Lees het artikel Wat is impact? en ontdek de waarde van impactmeting.

Hoe doet Festival Cement dit?

Met impact wordt meestal het maatschappelijke effect van kunst bedoeld, maar wat maakt een kunstwerk waardevol voor jou? Festival Cement (Opent een externe link) - een negendaags theaterfestival in ‘s-Hertogenbosch - deed meerdere jaren onderzoek naar de beleving van een kunstwerk; dat wat jou persoonlijk beweegt of raakt.

Uit dit onderzoek kwam een belangrijke conclusie naar voren: een ervaring is altijd subjectief en hangt af van:

  • De omstandigheden waarin jij je bevindt.
  • De context waarin de ervaring gepresenteerd wordt.
  • Het ervaringsniveau van de toeschouwer. (Ga je vaak naar kunst? Ben je in staat hierop te reflecteren? Hoe makkelijk kun je je gevoelens verwoorden?)
  • De voorbereiding. (Heb je je vooraf ingelezen of laat je je liever verrassen?)
  • Verwachting.

Is impact altijd belangrijk?

Op basis van deze inzichten concludeert Festival Cement dat kunstbeleving zo particulier en subjectief is, dat het toetsen en meten van de beoogde impact door een kunstenaar heel moeilijk is. Daarom ontwikkelden zij een manier om die persoonlijke ervaring te vangen. 

Slumber: ode aan de subjectiviteit van een kunstervaring

Het festival ontdekte dat bezoekers het moeilijk vinden om woorden aan een ervaring te geven en besloot daar een product voor te ontwikkelen. Dat product is Slumber, een app die je na rondom het bezoek aan een voorstelling of tentoonstellingsbezoek helpt ruimte te maken voor je emoties en gedachten . Op een interactieve manier geeft Slumber je handvatten om ‘het woordeloze’ te verkennen.

Moment van betekenisgeving

Slumber focust vooral op de fase na een bezoek, het proces van betekenisgeving na afloop van de kunstervaring. Met associatieve vragen probeert de app dit proces zo lang mogelijk vast te houden. Wat voelde je? Welke kleur past het best bij dit gevoel? Waar deed je dit aan denken? Samen met Slumber kom je uit bij de impact echo. Je weet wat de kunstervaring met jou gedaan heeft.

Vervolg

Uit testen bleek dat bezoekers het waarderen dat Slumber op een artistieke manier werkt. Het doel van Festival Cement om de kunstbeleving te verlengen, lijkt daarmee bereikt. Nu is de vraag hoe ze de subjectieve en specifieke informatie omzetten in betekenisvolle informatie voor presentatieplekken of bredere publieksanalyses. Die inzichten kunnen namelijk leiden tot nog mooiere kunstbeleving.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Alles wat je wil weten over digitale transformatie. Vol tips, kennis en inspiratie.