SneakPeek: de meest intieme vorm van storytelling
Stel, je verkoopt een kaart voor een voorstelling. Dan stuur je in de bevestiging ook een link mee naar een app waar je alvast kennismaakt met de personages. Dat is precies wat de app SneakPeek doet. Het publiek kan meelezen met alle berichten: voicememo’s, selfies, filmpjes. Daarmee zitten de personages al onder de huid van je bezoeker voordat ze een voet in het theater hebben gezet. Een enorme kans om jongeren te bereiken op een manier die bij hen past.
Vergrijzing cultuurpubliek
Volgens Mathijs Schepers, een van de oprichters van het Antwerpse theatercollectief SKaGeN en mede-bedenker van SneakPeek, biedt de app enorme kansen voor het aantrekken van een jonger publiek. “Een van mijn geheime dromen als theatermaker is iets te doen aan een heel groot probleem binnen het theater; in een theaterzaal zitten allemaal mensen op leeftijd. Die moet echt omlaag. Jonge mensen moeten terug naar theater,” aldus Schepers.
SneakPeek speelt in op de belevingswereld van jongeren, die gewend zijn aan het constant gebruik van hun smartphone en sociale media. Door verhalen te vertellen op een manier die bij hun gedrag past, wordt de drempel verlaagd om betrokken te raken bij culturele evenementen.
Het Nationale Theater
Het Nationale Theater zette een SneakPeek in rondom hun voorstelling ‘Laagland’. Vijf dagen voorafgaand aan de theatervoorstelling konden gebruikers via de app de personages volgen. “Mensen gaan in je zaal zitten en kennen een aantal personages al heel goed. Ze kennen de arena, weten wat de thema's zijn en het is super leuk om daarmee te spelen,” zegt Schepers. Hij vult aan: “Het creëert namelijk een diepere betrokkenheid en een rijkere ervaring voor het publiek.”
Een ander voorbeeld is ‘The Dumpster’. Een verhaal dat zich, verdeeld over drie dagen, afspeelt via de app. Je volgt de personages Tommy en Nina die gaan daten. Je kijkt mee in hun intieme gesprekken alsof je er zelf onderdeel van bent. Dat zorgt voor een intensieve en meeslepende ervaring.
Integratie in je eigen app
De potentie van SneakPeek reikt verder dan alleen het theater. Volgens Schepers kan de app ook worden geïntegreerd in bestaande apps van grote musea en concertzalen. “Dat zou een echte gamechanger zijn. Het past dan in de omgeving van de app die bezoekers al kennen,” legt Schepers uit.
Mathijs Schepers wil ervaringen creëren die mensen de rest van hun leven bijblijven. In dit videofragment daagt hij cultuurprofessionals uit om terug te gaan naar de verwondering en jezelf vragen te stellen als: waarom koos je voor dit vak? En: hoe kan je die eerste verwondering doortrekken naar je huidige werk?
SneakPeek biedt een innovatieve manier om verhalen te vertellen. Volgens Mathijs is het belangrijk voor cultuurorganisaties om te experimenteren met deze nieuwe vorm van storytelling. ”Het heeft een enorme potentie om een jonger publiek aan te trekken en de theaterervaring te verdiepen”
Ben je benieuwd naar de aflevering van ‘Cultuurshift’ waarbij een panel van Nederlandse tech- en cultuurexperts deze app bespreekt? In deze video zie je de hele podcast aflevering.
Deel dit artikel
Podcast Cultuurshift
In het tweede seizoen van de podcast ‘Cultuurshift’ spreken we elke aflevering een andere buitenlandse pionier op het gebied van cultuur en technologie. Denk aan innovaties rondom digital art, AI en nieuwe businessmodellen. Hoe pakken zij het aan en wat is de grote meerwaarde voor hun publiek én organisatie?
Host Anic van Damme en sidekick Splinter Chabot bespreken het samen met tech- en cultuurexperts uit binnen- en buitenland. En stellen de vraag: welke inspiratie kunnen wij in Nederland halen uit deze innovatieve voorbeelden?
Aflevering 4 gaat over de app SneakPeek.