Jongeren zijn de toekomst, ook voor de cultuursector. Zo bereik je hen!

Een groot deel van het cultuurpubliek vergrijst. Voor een bloeiende cultuursector, is het daarom belangrijk om aandacht te besteden aan het bereiken van nieuw publiek. In dit artikel leggen we de focus op de doelgroep jongeren, de snelst groeiende groep potentieel publiek. Maar hoe bereik je deze doelgroep? En hoe spreek je de taal van deze jongeren? DEN helpt jou het jongerenpubliek aan te trekken.

5 min. lezen

Het belang van cultuur voor de jongeren-doelgroep

Als we het hebben over jongeren, dan spreken in deze context over de doelgroep jongvolwassenen (tussen de 16 en 25 jaar). Om hen te bereiken is het van belang om te weten welke waarde zij hechten aan cultuur.

Deze doelgroep is bezig om zichzelf te leren kennen en wil graag meer ontdekken. Cultuur beoefent voor hen meerdere functies: het dient als inspiratie of ontspanning. Daarnaast blijkt uit recente onderzoeken (WHO, 2019 (Opent een externe link)) dat cultuurbeleving een positief effect heeft op de mentale gezondheid van jongeren. Via (online) cultuurbezoek komen ze in aanraking met verschillende culturen, visies en wereldbeelden. Dit helpt hen om tot rust te komen en zorgt op een positieve manier voor afleiding. Als culturele organisatie is het essentieel om hierop in te spelen op hun cultuurbeleving en interesses, maar hoe doe je dat?

Hoe bereik je als cultuuraanbieder jongeren?

Doe onderzoek om jongeren te leren kennen

De jeugddoelgroep heeft andere behoeften dan oudere generaties. Zo kun je door een enquête onder jongeren te houden, kijken welke thema’s hen aanspreken. Door dit op bijvoorbeeld op lokaal/regionaal niveau te doen kun je specifiek beeld krijgen van wat de lokale jeugddoelgroep aanspreekt. Zo kan het zijn dat jouw instelling voornamelijk gericht is op het lokale publiek en op dit niveau een belangrijke rol speelt.

Je doelgroep leren kennen kan op diverse manieren, bijvoorbeeld via publieksonderzoek. Bekijk 5 veelgebruikte methoden voor publieksonderzoek.

Voor een algemener beeld hoeft je het wiel niet volledig opnieuw uit te vinden. Zoek online naar informatie en onderzoeken over hoe jongeren verschillende vormen van cultuur ervaren en hun interesses. Een voorbeeld van zo een onderzoek is het Cultureel Jongerenprofiel (2012) (Opent een externe link). Als je deze antwoorden hebt, kun je je jouw programma onder de loep nemen. Zo kun je kijken naar de voorstellingen en concerten die je aanbiedt. Past dit aanbod bij de behoeften van de jeugddoelgroep?

Benieuwd waar jongeren in geïnteresseerd zijn? In het artikel ‘Hoe sluit je je aan op de jongerencultuur’ lees je hoe je je aanbod maakt voor de jongeren van nu.

Zorg voor passende communicatie

Voor het bereiken van je doelgroep is communicatie essentieel. Elke generatie vindt een andere communicatiestijl fijn. Het is belangrijk te achterhalen hoe je best communiceert met deze jongeren-doelgroep, zonder de identiteit van je organisatie te verliezen. Denk na over wat een passende ‘tone-of-voice’ voor dit toekomstige publiek is. Hoe communiceren jongeren? Wat werkt en wat niet? Het is als organisatie belangrijk om je deskundigheid te laten zien, tegelijkertijd is het tonen voor humor en luchtigheid belangrijk voor deze doelgroep.

Wees actief op sociale media: sociale media zijn een krachtig hulpmiddel om jongeren te bereiken en te betrekken. Maak gebruik van kanalen zoals Instagram en TikTok. Deel verhalen, foto’s en video’s die jongeren inspireren en uitnodigen om deel te nemen aan de activiteiten van jouw organisatie. Moedig de dialoog aan; reageer ook op vragen en opmerkingen van jongeren.

Meer weten over hoe je sociale media op een effectieve manier kunt inzetten? Ontdek hoe je een effectieve socialmediastrategie ontwikkelt.

Zorg voor interactief aanbod

Jongeren willen geen passieve toeschouwers zijn, maar juist actief deelnemen aan het culturele aanbod. Zorg ervoor dat je hiermee rekening houdt in je programmering. Geef jongeren bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun eigen kunstwerken te maken of om deel te nemen aan optredens en workshops. Zo moedig de creativiteit van de jongeren-doelgroep aan en zorg je dat ze geboeid blijven met het aanbod van jouw organisatie.

In de digitale transformatie van de cultuursector staan jongeren centraal. Cultuurprofessionals moeten niet alleen de taal van deze generatie spreken, maar ook digitale middelen op een effectieve manier inzetten. Door doelgericht, interactief, en creatief te zijn, kunnen we jongeren bereiken en inspireren om cultuur te ontdekken. Het is aan ons om de cultuursector in bloei te houden. Doe jij mee?

Ben jij klaar voor het publiek van de toekomst?

In de workshop Publiek van de toekomst leer je welke veranderingen invloed hebben op de cultuurbezoeker van de toekomst. Welke kansen zijn er? En waar moet jouw organisatie rekening mee houden? Je onderzoekt samen met andere deelnemers wie het toekomstige publiek is en wat je voor hen kunt betekenen. Zodat jouw aanbod raakt!

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Alles wat je wil weten over digitale transformatie. Een nieuwsbrief vol tips, kennis en inspiratie.