Persoon kijkt naar digitaal kunstwerk bestaande uit roze golfpatronen.

Bepaal je koers, start met toekomstverkennen!

Het cultuurpubliek verandert. Hoe blijf je aansluiting vinden bij je bestaande doelgroep en betrek je tegelijkertijd nieuwe generaties bij jouw aanbod? Tijd om de toekomst te verkennen! Met de handleiding Publiek van de toekomst zet je de eerste stap in het bepalen van jouw koers.

3 min. lezen

Verplaats je in jouw toekomstige publiek

Zie jij het ook gebeuren? Het vertrouwde publiek vergrijst en de nieuwe digital native generaties willen cultuur op een andere manier beleven. Als instelling kun je niet blijven leunen op bestaande doelgroepen. Er is nieuw publiek nodig om de sector draaiende te houden. Zo blijf je ook in de toekomst relevant. Maar hoe anticipeer je op publiek dat je pas in de toekomst wil bereiken?

Dat kan met toekomstverkenning. Door je in te leven in jouw toekomstige doelgroep maak je een verdiepingsslag die je kan helpen bij het bepalen van je strategie. Als jij alle facetten in de organisatie voorbereid zijn op het digitale publiek dat gaat komen, is je organisatie weerbaar en wendbaar.

Gen Z, jouw nieuwe doelgroep!

Maak kennis met Gen Z. Het nieuwe publiek dat fundamenteel ander gedrag vertoond dan alle generaties ervoor. Deze jongeren zijn namelijk opgegroeid met slimme devices, digitale technologieën en eindeloze mogelijkheden. Ze zijn snel afgeleid en verwachten continu impulsen, daardoor vinden ze minder aansluiting bij het traditionele cultuuraanbod. Over 20 jaar vormen zij je grootste doelgroep. En om tegen die tijd voorbereid te zijn op hun digitale belevingswereld, is er nu al werk aan de winkel. Vraag jezelf dus nu al af hoe je ze bij je aanbod kunt betrekken.

Is de wereld over 20 jaar inclusiever of juist meer versplinterd?

De toekomstscenario’s van DEN

De toekomst is onvoorspelbaar, maar geworteld in de wereld van vandaag. DEN ontwikkelde 4 toekomstscenario’s die een beeld geven van de wereld van morgen. Is de wereld over 20 jaar inclusiever of juist meer versplinterd? En hoe verhoudt het publiek zich tot het aanbod? De scenario’s laten je nadenken over de uitersten. Door na te denken over de kansen en uitdagingen die ieder scenario oplevert voor jouw organisatie verbreed je je blik. Dit helpt je om een passende strategie te bepalen, maar ook om flexibel te reageren op veranderingen. Download de handleiding bovenaan deze pagina en ga aan de slag.

Workshop Publiek van de toekomst

We hebben niet alleen een handleiding over het publiek van de toekomst, maar ook een workshop! Weet jij over 20 jaar nog steeds het publiek te bereiken? In de DEN Academie gaan we samen de toekomst verkennen en leer je hoe je dit onderdeel maakt van jouw strategie.

Bekijk de workshop

Deel dit artikel

Portretfoto van Sophie, een lachende vrouw met kort roodblond haar en een bril. Ze draagt een groene blouse.

Sophie Heijkoop is gespecialiseerd in digitale cultuureducatie, maar houdt zich ook bezig met publieksonderzoek, digital storytelling en toegankelijkheid. Al deze onderwerpen hebben één ding gemeen: ze helpen jou je publiek te bereiken in onze digitale samenleving.

Adviseur en trainer

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox!

Tips, inspiratie en kennis over het publiek van de toekomst en onze andere onderwerpen.
Schrijf je in