
Bepaal je koers, start met toekomstverkennen!
Het cultuurpubliek verandert. Hoe blijf je aansluiting vinden bij je bestaande doelgroep en betrek je tegelijkertijd nieuwe generaties bij jouw aanbod? Tijd om de toekomst te verkennen! Met de handleiding Publiek van de toekomst zet je de eerste stap in het bepalen van jouw koers.
Verplaats je in jouw toekomstige publiek
Zie jij het ook gebeuren? Het vertrouwde publiek vergrijst en de nieuwe digital native generaties willen cultuur op een andere manier beleven. Als instelling kun je niet blijven leunen op bestaande doelgroepen. Er is nieuw publiek nodig om de sector draaiende te houden. Zo blijf je ook in de toekomst relevant. Maar hoe anticipeer je op publiek dat je pas in de toekomst wil bereiken?
Dat kan met toekomstverkenning. Door je in te leven in jouw toekomstige doelgroep maak je een verdiepingsslag die je kan helpen bij het bepalen van je strategie. Als jij alle facetten in de organisatie voorbereid zijn op het digitale publiek dat gaat komen, is je organisatie weerbaar en wendbaar.
Gen Z, jouw nieuwe doelgroep!
Maak kennis met Gen Z. Het nieuwe publiek dat fundamenteel ander gedrag vertoond dan alle generaties ervoor. Deze jongeren zijn namelijk opgegroeid met slimme devices, digitale technologieën en eindeloze mogelijkheden. Ze zijn snel afgeleid en verwachten continu impulsen, daardoor vinden ze minder aansluiting bij het traditionele cultuuraanbod. Over 20 jaar vormen zij je grootste doelgroep. En om tegen die tijd voorbereid te zijn op hun digitale belevingswereld, is er nu al werk aan de winkel. Vraag jezelf dus nu al af hoe je ze bij je aanbod kunt betrekken.
Is de wereld over 20 jaar inclusiever of juist meer versplinterd?
De toekomstscenario’s van DEN
De toekomst is onvoorspelbaar, maar geworteld in de wereld van vandaag. DEN ontwikkelde 4 toekomstscenario’s die een beeld geven van de wereld van morgen. Is de wereld over 20 jaar inclusiever of juist meer versplinterd? En hoe verhoudt het publiek zich tot het aanbod? De scenario’s laten je nadenken over de uitersten. Door na te denken over de kansen en uitdagingen die ieder scenario oplevert voor jouw organisatie verbreed je je blik. Dit helpt je om een passende strategie te bepalen, maar ook om flexibel te reageren op veranderingen. Download de handleiding bovenaan deze pagina en ga aan de slag.