Een uitvoerende organisatie: Zo ga je verder

Jouw organisatie is uitvoerend. Jullie zijn in staat om digitale initiatieven uit te voeren. Maar, hoe zet je nu de volgende stap naar een meer integrale organisatie? Ontdek het op deze pagina.

Jouw organisatie is uitvoerend

Je organisatie is in de derde fase van digitale transformatie. Maak van digitale transformatie een strategische pijler en stel het publiek centraal. Zorg dat er meer samenhang komt tussen afzonderlijke initiatieven. Blijf kennis naar binnen halen en investeren in een innovatieve organisatiecultuur om een lerende organisatie te borgen. Hieronder vind je informatie die je verder brengt op de vijf onderdelen uit de scan. Bekijk in de email die je hebt ontvangen met de resultaten van de Digitale Transformatie Scan de uitkomsten per onderdeel en klik door naar de informatie die voor jullie belangrijk is.

Klik hier om de afbeelding te vergroten en alle fases te bekijken.

Onderdeel 1: Strategie en budget

Zet digitale marketing als strategisch onderwerp hoog op de agenda om meer en nieuwe bezoekers te bereiken. Maar bedenk ook welke maatschappelijke waarden onderdeel kunnen zijn van jouw strategie. Werk de randvoorwaarden uit voor digitale initiatieven en toets nieuwe initiatieven hieraan. Gebruik de lessons learned van de digitale initiatieven om je visie en strategie te toetsen: worden online en offline volledig geïntegreerd en staat het publiek volledig centraal? Kloppen de uitkomsten van de kosten van de digitale initiatieven met onze prognose?

Onderdeel 2: Cultuur en competenties

Zorg dat een innovatieve organisatiecultuur de standaard wordt voor medewerkers. Denk hierbij aan iteratief werken, ruimte voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën, samenwerking, experimenteren en open communicatie. Stimuleer kennisdeling in de organisatie.

Onderdeel 3: Publiek en waarde

Zorg dat de uitkomsten van digitale activiteiten organisatiebreed inzetbaar en toepasbaar worden. Hiermee stimuleer je datagedreven werken. Het resultaat kan bijvoorbeeld zijn dat een creatief proces op basis van bezoekersdata een andere richting op gaat. Evalueer het gebruik van nieuwe online kanalen voor je producten en diensten en gebruik de lessons learned bij de plannen voor doorontwikkeling.

Onderdeel 4: Data en technologie

De wereld verandert continu, het is belangrijk om je bewust te zijn en te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Blijf kennis over technologie en digitale transformatie van buiten naar binnen halen via (nieuwe) samenwerkingsverbanden, zowel binnen als buiten de sector. Gebruik de nieuwe kennis om te experimenteren en medewerkers te stimuleren om nieuwe ideeën te vormen.

Onderdeel 5: Processen en structuur

De volgende fase in digitale ontwikkeling is verbinden. Dit kun je bereiken door synergie te creëren via het verbinden van afzonderlijke digitale projecten. Pas hier zonodig je organisatiestructuur, processen en systemen op aan.

Monitor je vooruitgang

De informatie op deze pagina helpt je bij het zetten van de volgende stap in digitale transformatie. Maar wat brengen jouw acties teweeg? Bewaar de resultaten uit de Digitale Transformatie Scan en monitor je activiteiten. Doe de scan over 6 of 12 maanden nog een keer om de voortgang in je organisatie te zien. 

Benieuwd naar de andere fasen?

Digitale transformatie kent vijf fasen, van startend tot integraal. Wil je vanuit je huidige fase kijken naar wat je al achter de rug hebt óf hoe de volgende fase eruitziet? Klik dan hieronder naar de adviezen en kennis over de andere fasen.

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Alles wat je wil weten over digitale transformatie. Vol tips, kennis en inspiratie.