Stappenplan: publieksdata in de cultuursector

Waarom is het gebruik van publieksdata belangrijk? En hoe ontwikkel je een beleid rondom publieksdata? Deze twee vragen staan centraal in het 'Stappenplan: publieksdata in de cultuursector'. Stap voor stap doe je nieuwe inzichten op om jouw publiek te vinden, boeien en binden.

1 min. lezen

Dit is een artikel van Taskforce Publieksdata, waar DEN voorzitter van is.

Datagedreven aan de slag met publieksdata

Dit stappenplan is bedoeld voor culturele organisaties - ook kleinere instellingen - die willen starten met publieksdata, of net gestart zijn en nu door willen pakken. Door middel van deze gestructureerde aanpak maken we het makkelijker om daadwerkelijk stappen te gaan zetten en te kiezen voor een datagedreven werkwijze. Oftewel: een manier van werken waarbij je leert van de inzichten die publieksdata je kunnen bieden.

Vier stappen

In vier stappen neemt dit stappenplan je mee door het proces:

  • Formuleer een gezamenlijk vraagstuk;
  • Breng je organisatie en beschikbare publieksdata in kaart;
  • Ga over tot actie, meet impact en stel bij waar nodig;
  • Implementeer succesvolle inzichten binnen je organisatie.

De handleiding bouwt voort op de eerder gepubliceerde handleiding en is samengesteld op basis van praktijkinzichten van cultuurinstellingen en experts binnen en buiten het werkveld.

Ga zelf aan de slag met publieksdata

Wil je niet langer keuzes maken op basis van een onderbuikgevoel, maar deze baseren op feiten? Dan is werken met publieksdata een must. Het aanpassen van je werkwijze kun je stapsgewijs aanpakken met dit stappenplan als uitgangspunt. Het leidt je van vraagstuk en data, naar actie, evaluatie en implementatie.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector