Innovatieve businessmodellen in cultuur
Digitale transformatie vraagt om andere businessmodellen, ook voor culturele organisaties. Onze wereld verandert voortdurend en digitale technologieën spelen hier een belangrijke rol in. Toch worden we overvallen door de snelheid en impact van digitaal. Het is belangrijk om hierop in te spelen met je strategie én businessmodel. Hoe doe je dat? Nick Sherrard, partner bij Label Sessions en expert op het gebied van innovatie, businessmodellen en leiderschap, geeft advies.
Innovatie als start voor je businessmodel
Veranderende omgevingsfactoren, vragen om innovatie. Het betekent namelijk dat je traditionele werkwijze, product of propositie niet meer aansluit bij de doelgroep. Volgens Nick Sherrard zijn er drie manieren die je kunnen inspireren een nieuwe weg in te slaan:
Fantasie: Welke voorheen onmogelijke dingen zijn nu wél mogelijk door de komst van deze nieuwe digitale techniek?
Vindingrijkheid: Hoe kun je wat je al hebt anders inzetten?
Uitvinden: Welke (door)ontwikkelingen zijn er mogelijk? Dit is de technische kant van innovatie.
Waarom nú innoveren?
Het traditionele publiek vergrijst en nieuwe generaties zijn minder trouw. Het publiek van de toekomst wil niet alleen kijken en luisteren, het wil meedoen. Deze kentering in de relatie tussen publiek en maker en publiek en organisatie verlangt een andere aanpak. Het is tijd voor de culturele sector om mee te veranderen met het publiek.
Het goede nieuws is dat innovatie door de komst van digitale technieken steeds toegankelijker wordt. Het wordt makkelijker om te experimenteren met nieuwe ideeën door online AI-tools en laagdrempelige technologie. Hiermee kun je ideeën visualiseren, uitwerken en presenteren voordat er grote investeringen plaats hoeven vinden. Je kunt dit gebruiken om partners aan te haken en digitale transformatie gezamenlijk te realiseren.
BUCK heeft de digitale wereld al volledig omarmd. Lees hoe zij omgaan met digitale middelen en kansen
5 vragen: van innovatie naar businessmodel
Een bussinessmodel laat zien waarom je bestaat. Het bouwt voort op dingen die je kunt doen, waarvoor je financiering krijgt en wat je praktisch kunt realiseren. Deze vijf vragen helpen je bij het versterken van je businessmodel:
Wat heeft de wereld van ons nodig?
Als je dit weet, kun je grote impact maken. Het zorgt er ook voor dat je veel mensen aan boord krijgt van je concept.
Waar geven onze mensen om?
Denk hierbij aan je hele community. Waarom komt je publiek? Waarom werken je werknemers voor jou? Waarom kiezen je vrijwilligers voor jou?
Waar zijn we goed in?
En dan vooral, waar zijn jullie uniek goed in? Deze unieke waarde of dit unieke talent mobiliseert partners om met jullie samen te werken. Hierdoor kun je meer effect teweegbrengen.
Waar kunnen we geld voor krijgen?
Je weet wat de wereld nodig heeft, wat mensen belangrijk vinden en waar je goed in bent. Hoe kun je dit omzetten in geldstromen? Bedenk een aantal ideeën en pols hun potentie bij je doelgroepen.
Wat kunnen we nu op deze vragen antwoorden wat we vorig jaar nog niet konden?
Hier zitten je kansen voor innovatie. Heb je het afgelopen jaar nieuwe doelgroepen aangetrokken? Heb je nieuwe vaardigheden ontwikkeld of in je organisatie gehaald?
Om innovatie je organisatie in te brengen is een kritische blik cruciaal. Ja, je hebt een businessmodel en het werkt aardig. Maar wat kan er beter? Om te bepalen waar je start, moet je eerst naar de basis van het model en wat je als organisatie wil zijn. Vervolgens kun je keuzes maken op basis van experiment. Probeer dingen uit, toets ze bij je publiek en ga door met wat hen interesseert. Dan creëer je een toekomstbestendig businessmodel met ruimte voor innovatie.
Nick Sherrard (Opent een externe link) is expert op het gebied van innovatie, businessmodelling en het opzetten van start-ups. Tijdens de DEN Conferentie deelde hij zijn kennis. De tips en adviezen zijn gebundeld in dit artikel.