Smiling person with whiteboard marker in hand looks at a whiteboard to brainstorm about digital projects.

Zo maak je in 9 stappen een succesvol digitaal project

Kun je als cultuureducator een digitale transformatie in gang zetten? Jazeker. Inger van Til, adviseur op het gebied van cultuur en onderwijs en ‘digital immigrant’ deed het. Ze vormde een bestaand project om tot succesvolle digitale escaperoom. Hoe? "Eigenlijk door het gewoon te gaan doen".

6 min. lezen

Met deze negen stappen kun jij dit ook

  1. Ken je doelgroep

    Inger: "Als adviseur ben ik op de hoogte van de trends in het onderwijs. Zij zijn enorm aan het flexibiliseren en personaliseren. Digitalisering is daar een belangrijk onderdeel van. Er is behoefte om het cultuuronderwijs digitaler in te richten. De coronacrises heeft dat nog eens tien keer urgenter gemaakt."

  2. Zorg voor budget

    "Maar in de Cultuurmenu’s die ik coördineerde zat beperkt digitaal aanbod. Dat ben ik toen zelf gaan maken. Vanuit het ICO, het kunstencentrum waar ik werkte, heb ik hiervoor subsidie aangevraagd bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Als je vanuit je huidige budget digitaal aanbod gaat maken is de kans groot dat het niet toereikend is, omdat het hier nog niet op is ingericht. Je levert dan veel in op kwaliteit of je ziet ervan af. Dat is zonde. Er is veel geld beschikbaar. Je moet alleen weten waar", zegt Inger.

  3. Wakker het vuurtje aan

    Heb je een goed idee? Ga er met mensen over praten. "Vind bondgenoten", adviseert Inger. "Probeer de juiste mensen om je heen te verzamelen. Ik heb bij een van mijn projecten bijvoorbeeld een schoolbestuurder betrokken. Een enorm bevlogen, charismatische man die heel enthousiast was. Zo iemand kan een woordvoerder voor je worden. Hij kan helpen anderen te overtuigen."

"Er staat nog maar één muur van het echte klooster overeind. Digitaal kun je het weer helemaal tot leven wekken, zodat kinderen er avonturen in kunnen beleven."

Inger van Til

  1. Weet wat je niet weet

    "Ik ben een digital immigrant’, zegt Inger. ‘Ik ben opgegroeid voordat het internet bestond’. Ze wilde iets maken waar kinderen nieuwsgierig van werden, werd gefascineerd door escaperooms die overal ineens als paddenstoelen uit de grond schoten en kende de kracht van storytelling. Inger: ‘Van een bestaand project over een middeleeuws klooster in Assen heb ik een digitale escaperoom gemaakt. Ik wilde laten zien hoe dat klooster eruit heeft gezien. Er staat helaas nog maar één muur van overeind. Veel te abstract voor kinderen. Maar met behulp van technologie kon ik het klooster digitaal tot leven wekken, zodat kinderen er doorheen konden lopen."

Opnamen digitale escaperoom - Inger van Til
Foto via Inger van Til
  1. Verzamel de juiste mensen om je heen

    Maar hoe doe je dat? Inger: "Ik kan niet programmeren, maar Demi Tanalepy, game-expert van ICO’s Digital art Factory, wilde graag meewerken. Ook het Drents Archief heb ik erbij betrokken. Zij hadden veel ervaring met gaming in hun projecten. Het gaf mij vertrouwen dat ze achter mijn plan stonden. Samen hebben we de scènes geschreven. Daarnaast heb ik een klankbordgroep opgericht met daarin culturele experts en een leerkracht."

  2. Maak het proces zichtbaar

    "Zo’n klankbordgroep is niet alleen fijn omdat ze met je meedenken, maar het zorgt er ook voor dat je hen op de hoogte houdt van wat je aan het doen bent’, zegt Inger. Als je mensen tussentijds mee laat kijken kunnen ze je niet alleen helpen, maar creëer je ook begrip. Ze snappen waar je zo lang mee bezig bent."

  3. Wees niet bang voor weerstand

    "Ga altijd het gesprek aan", adviseert Inger. "Veeg bezwaren niet van tafel. Niks hoeft, als je maar laat zien wat er kan". En ja, het kost best wat investering. "Maar het levert je zoveel op", zegt Inger. "Voor Stichting Kunst en Cultuur ontwikkelde ik een trainingsprogramma voor kunstdocenten over digitaal werken. Sommigen zijn bang dat het digitale het zintuigelijke werken zal vervangen, maar niemand zegt dat je niet meer met tastbaar materiaal de klas in mag. Er bestaat alleen ook een mooie aanvulling op." 

"Ik vind dat we onszelf moeten toestaan om te experimenteren. Als je alles in een keer goed moet doen leg je de lat wel heel hoog voor jezelf"

Inger van Til

  1. Experimenteer

    "Ik heb de escaperoom eindeloos getest. Zaten alle leerlingen klaar achter een laptop, startten we de game op, gingen alle laptops op zwart. Die bleken het helemaal niet aan te kunnen. Moesten we weer iets anders bedenken. Dat is soms frustrerend, maar ik vind ook dat we onszelf moeten toestaan om te experimenteren. Als je alles in een keer goed moet doen leg je de lat wel heel hoog voor jezelf."

  2. En ga!

    Inger: "Toen ik ontdekte dat in Ter Apel ook een mooi klooster staat dat nog wel in takt is heb ik hen gewoon gebeld om te vragen of we er opnames mochten maken. Dat mocht. Zo hebben we het klooster in de escaperoom tot leven gebracht. De acteurs zijn mijn dochter, een vriendje van haar en ikzelf."

De escaperoom is een groot succes. Het sluit aan op de cultuur van de leerlingen, ze kunnen er zelf in op avontuur, ze leren speuren en informatie verwerken. "En ik heb er zelf ook heel erg veel van geleerd", zegt Inger.

Inger van Til is eigenaar van Cultuurkracht!, bureau voor culturele (onderwijs)projecten. Ze werkt onder meer in opdracht van Stichting Kunst en Cultuur, ICO, partner in kunst en cultuur, HanzeHogeschool Groningen, Gebied B en Keunstwurk Friesland.  

Deel dit artikel

Portretfoto van Sophie, een lachende vrouw met kort roodblond haar en een bril. Ze draagt een groene blouse.

Sophie Heijkoop is gespecialiseerd in digitale cultuureducatie, maar houdt zich ook bezig met publieksonderzoek, digital storytelling en toegankelijkheid. Al deze onderwerpen hebben één ding gemeen: ze helpen jou je publiek te bereiken in onze digitale samenleving.

Adviseur en trainer

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector
Schrijf je in