Steden en regio's aan de slag met het Culturele Doelgroepenmodel

Verschillende steden en regio's zijn voortvarend aan de slag gegaan met het door Rotterdam Festivals ontwikkelde Culturele Doelgroepenmodel. Het gaat om Amsterdam & Partners, Kunstloc Brabant, The Hague & Partners, Utrecht Marketing en We the North (samenwerkingsverband Groningen, Friesland en Drenthe)

2 min. lezen

Dit is een artikel van Taskforce Publieksdata. Artikelen van de Taskforce worden gehost op de website van DEN.

Gijs Meijer, projectleider van de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata, is enorm enthousiast. "Onderling wisselen de steden en regio's op een laagdrempelige manier kennis en ervaringen uit. Een eerste pilot was direct succesvol. Dat is heel fijn, want veel individuele instellingen kunnen hier voordeel bij hebben.”

Het Culturele Doelgroepenmodel is ontwikkeld in Rotterdam. Instellingen kunnen er veel baat bij hebben als ze met dit model gaan werken. Want als je je publiek beter leert kennen, dan kun je daar de programmering en de communicatie op aanpassen en zo nog meer (potentiële) bezoekers bereiken. Daarnaast zijn deze inzichten ook voor steden en/of regio’s interessant.

In Den Haag en Amsterdam is al eerder met het model gewerkt en wordt daarom snel geschakeld met instellingen in de betreffende stad. Bij de andere deelnemers is ook veel enthousiasme voor deelname aan het pilotproject, maar wordt ook geïnvesteerd in kennisvergroting over de mogelijkheden van dit segmentatiemodel. 

Het uiteindelijke doel is om het Culturele Doelgroepenmodel te laten doorgroeien tot een landelijk model. Meer weten? Stuur een mail naar publieksdata@den.nl. 

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector