Het Maritiem Museum: het Culturele Doelgroepenmodel in de praktijk

Layla Salamoun van Maritiem Museum vertelt

In het Maritiem Museum in Rotterdam is een volgende stap gezet op het gebied van doelgroepbenadering en publieksbereik aan de hand van het Culturele Doelgroepenmodel. “Dit heeft ons een gedeelde taal en een gedeeld beeld gebracht over onze Culturele Doelgroepen. En meer bewustwording over het belang daarvan”, vertelt Layla Salamoun, Hoofd Marketing, Communicatie & Development.

4 min

Dit is een artikel van de Taskforce Publieksdata. DEN is voorzitter van deze taskforce. Meer weten? Kijk op publieksdata.nl

"Door deze stap te zetten, hebben we het gebruikmaken van de inzichten die dit segmentatiemodel oplevert laagdrempeliger gemaakt"

Layla Salamoun

Vertaling Culturele Doelgroepen naar Museumbeleid

“Rotterdam Festivals vroeg ons of we het leuk zouden vinden om aan de hand van een gezamenlijke workshop een stap te zetten in het vertalen van de Culturele Doelgroepen naar onze eigen organisatie. Onder meer door het ontwikkelen van persona’s van onze Culturele Doelgroepen, data en inzichten, en daarna te kijken wat die je als museum kunnen brengen”, vertelt Layla. “Theaters beschikken vaak over veel data, maar musea meestal minder omdat veel mensen kaartjes kopen bij de kassa. Ook wordt vaak nog gewerkt met verouderde systemen. De vraag is dan of je wilt wachten tot het datasysteem is verbeterd en de data op orde zijn, of dat je met je kennis over bezoekers en de data van het Culturele Doelgroepenmodel gaat kijken of je de doelgroepen wat meer tot leven kunt brengen. Wij besloten dit laatste te doen.”

Dit artikel is in samenwerking met Rotterdam Festivals geschreven. Voor het volledige artikel, klik op de knop hieronder om naar de website van Rotterdam Festivals te gaan.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector