Digitaliseren, hoe pak je dat aan?

Binnen dit onderdeel ‘Aan de slag’ bieden we je een gestructureerde aanpak en diverse tools, kennisartikelen en richtlijnen. Waarmee je start of hoe uitgebreid je dit opzet hangt af van allerlei factoren, doelen, middelen. Voordat je aan de slag gaat is het goed om kennis te nemen van de verschillende mogelijkheden.

Of je nu wilt starten met een groot of een klein project, verdeel het proces in fasen: maak informatiebeleid, leg het vast in een informatieplan, start dan met de uitvoering en vergeet niet te evalueren.

Digitaliseren is niet alleen het omzetten van een fysieke bron naar een digitaal bestand. Het gaat ook om het bewaren en toegankelijk maken van al bestaand digitaal materiaal. Hoe je omgaat met digitalisering en digitaal materiaal in je organisatie kun je opnemen in je informatiebeleid. Een gedegen aanpak helpt bij het maken van onderbouwde keuzes en deze te verantwoorden aan belanghebbenden.

De methode van Beleid, Plan, Uitvoering, Evaluatie biedt alle aspecten rondom digitalisering aan op een gestructureerde manier. Het is echter is geen vastomlijnde route. Afhankelijk van je wensen en mogelijkheden, budget en inzet van mensen zal elke organisaties eigen keuzes maken. 

Door vooraf over het hele proces na te denken kun je risico’s ondervangen of verkleinen, efficiënter omgaan met je middelen en afgewogen keuzes maken.
Deel dit artikel