Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Meer met publieksdata

Publieksdata zijn waardevol voor culturele en creatieve instellingen en organisaties. De gegevens helpen bij het opzetten van gerichte campagnes om zo het verdienvermogen en de maatschappelijke relevantie te vergroten. Door je publiek beter te leren kennen, kun je makkelijker inspelen op verschillende (nieuwe) doelgroepen.

Samenwerken voor meer inzicht

De Taskforce Samenwerking Publieksdata bundelt de krachten van een aantal partijen uit de culturele sector. Het doel is om publieksinzicht en kennis en kunde over publieksdata in de sector te vergroten en samenwerking hierop te bevorderen. Aan het programma zijn diverse onderzoeken voorafgegaan. Hieruit blijkt dat culturele instellingen hun artistieke, economische en maatschappelijke impact kunnen vergroten door datagedreven (samen) te werken. De taskforce geeft samen met andere partijen uit de sector invulling aan het motto 'meer met publieksdata' met als belangrijkste vraagstuk: Hoe willen we in de toekomst als sector samenwerken op het gebied van publieksdata?

Hieronder vind je alles over de initiatieven rondom publieksdata van de taskforce en het bredere culturele veld. 

Data voor jou

Data vormen hét instrument van de toekomst. Het systematisch verzamelen van publieksdata is de eerste stap. Maar hoe pak je dat AVG-proof aan? En hoe benut je vervolgens de kansen uit data-analyses? Denk ook aan het grotere plaatje. Publieksdata kun je uitstekend inzetten bij strategische keuzes rondom programmering en beleid. Het programma Publieksdata is bedoeld voor de marketeer, datadeskundige of directeur die zich binnen een culturele instelling bezighoudt (of bezig wil houden) met publieksdata en voor stedelijke en regionale organisaties die zich richten op cultuurparticipatie.

Aan de slag!

Wil jij ook aan de slag met publieksdata of wil je weten hoe je jouw verzamelde data beter kunt benutten? De Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata helpt je verder. Met informatie via online kanalen en tijdens activiteiten bijvoorbeeld. We willen ook heel graag weten wat jullie ervaringen, vragen, drempels of goede ideeën rond dit onderwerp zijn. Meld je aan voor de LinkedIn-groep 'Meer met publieksdata' en praat mee.

Direct mailen kan natuurlijk ook: publieksdata@den.nl. Bedankt voor je input!

Over ons

Cineville, CJP, Digitaal Informatieplatorm Podiumkunsten (DIP), Kunsten ’92, Platform Acct, Rotterdam Festivals vormen de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata onder leiding van DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie. De Taskforce wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW en is ingesteld voor de periode september tot en met de zomer van 2022.

Thema's
Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.