
Workshop: Klantreis voor Culturele Doelgroepen
Wat is ervoor nodig om Culturele Alleseters terug te laten komen? Wat betekent het voor jouw aanbod als je meer Proevende Buitenwijkers wil bereiken? Of hoe word je zichtbaar voor Lokale Vrijetijdsgenieters? In deze workshop van één dag ga je, samen met een collega uit jouw organisatie, aan de slag met het Culturele Doelgroepenmodel binnen jouw eigen organisatie en aanbod.
Wat kun je verwachten?
We gaan aan de slag vanuit een concreet vraagstuk. We koppelen bestaande kennis en data over jullie huidige en potentiële publiek aan het Culturele Doelgroepenmodel. Door dat samen te brengen in een persona en klantreis, krijg je helderheid over waar jullie nu staan. En waar uitdagingen en kansen liggen.
Over de workshop
Intake
In aanloop naar de workshop wordt een online intake van een half uur afgenomen. Zo krijgen we zicht op waar jullie nu staan en we bespreken het vraagstuk waar je tijdens de workshop mee aan de slag gaat. Uitgangspunt voor de workshop is het Stappenplan: Aan de slag met Publieksdata. Dat gebruiken we als leidraad voor deze intake en de workshop.
Workshop
In de workshop werken we aan jouw vraagstuk en staat een huidige of gewenste doelgroep centraal. Startpunt daarvoor is het Culturele Doelgroepenmodel. Rotterdam Festivals vertelt je hier meer over en is ook aanwezig is voor vragen. Gedurende de dag werken we aan de ontwikkeling van een persona en de klantreis. We kijken naar vragen als:
- Wie is deze bezoeker en waarom bezoekt deze persoon jouw aanbod?
- Welke verwachtingen en behoeften horen hierbij?
- Wat betekent dit voor de alternatieven?
- Hoe zorg je ervoor dat de geboden ervaring zo optimaal mogelijk is?
- Wat betekent een succesvol bezoek voor deze doelgroep?
- Hoe zou dat er in de praktijk uit kunnen zien?
- In hoeverre is dit gebaseerd op data en informatie die je verzamelt?
- Welke beslissingen zou je nu al kunnen maken op basis van deze kennis?
- En wat weet je nog niet?
Doel van de workshop
Het doel van de workshop is om je te laten zien hoe het maken van een persona en klantreis geen doel op zich zijn maar een middel om je bezoekers in kaart te brengen. Het is een gemeenschappelijk document waarin je met de hele organisatie de ervaring van je bezoekers centraal stelt.
Praktische zaken
Voorwaarde voor deelname
Je sluit aan met 2 personen van verschillende afdelingen (Je en je collega schrijven zich apart in voor deze workshop).
Jouw organisatie verzamelt data, is of wil actief bezig zijn met datagedreven werken en is klaar voor de volgende stap.
Je brengt een case of vraagstuk in waar je aan werkt tijdens tijdens de workshop. Je deelt je voortgang, vragen en inzichten van de dag met de andere deelnemers in een aantal feedbackrondes. Van elkaar leren is een belangrijk onderdeel van de workshop.
Trainers
Deze workshop wordt gegeven door Kim van den Brink van Ask your Audience en Mariska van Elsen van Rotterdam Festivals.
Goed om te weten
Er is plaats voor 12 organisaties in de workshop. Plaatsing is op volgorde van aanmelding.