Workshop: Aan de slag met Culturele Doelgroepen

Wil je meer Culturele Alleseters aan je binden? Proevende Buitenwijkers aanspreken met jouw aanbod? Of zichtbaarder worden voor Lokale Vrijetijdsgenieters? In deze workshop van één dag ga je, samen met een collega uit jouw organisatie, aan de slag met het Culturele Doelgroepenmodel en passen het direct toe op jouw organisatie.

Wat kun je verwachten?

We starten met jullie eigen praktijk. Vanuit een concreet vraagstuk combineren we bestaande kennis en mogelijke publieksdata met het Culturele Doelgroepenmodel. Samen bouwen we een persona en klantreis: krachtige tools om inzicht te krijgen in je publiek én om gerichter keuzes te maken.

Over de workshop

Intake

In aanloop naar de workshop wordt een online intake van een half uur afgenomen. Zo krijgen we zicht op waar jullie nu staan en we bespreken het vraagstuk waar je tijdens de workshop mee aan de slag gaat. Uitgangspunt voor de workshop is het Stappenplan: Aan de slag met Publieksdata. Dat gebruiken we als leidraad voor deze intake en de workshop.

Workshop

In de workshop werken we aan jouw vraagstuk en staat een huidige of gewenste doelgroep centraal. Startpunt daarvoor is het Culturele Doelgroepenmodel. Rotterdam Festivals vertelt je hier meer over en is ook aanwezig is voor vragen. Gedurende de dag werken we aan de ontwikkeling van een persona en de klantreis. We kijken naar vragen als:

  • Wie is je bezoeker en waarom zou deze persoon jouw activiteit bezoeken?
  • Welke verwachtingen en behoeften horen hierbij? 
  • Hoe zorg je ervoor dat de geboden ervaring zo optimaal mogelijk is?
  • Hoe zou een succesvol bezoek er voor deze doelgroep uit kunnen zien?
  • Wat weet je al en wat zou je nog kunnen onderzoeken?

Doel van de workshop

Het doel van de workshop is om je te laten zien hoe het maken van een persona en klantreis geen doel op zich zijn maar een middel om je bezoekers in kaart te brengen. Het is een gemeenschappelijk document waarin je met de hele organisatie de ervaring van je bezoekers centraal stelt.

Praktische zaken

Voorwaarde voor deelname

Je sluit aan met 2 personen van verschillende afdelingen (Je en je collega schrijven zich apart in voor deze workshop).
Jouw organisatie verzamelt data, is of wil actief bezig zijn met datagedreven werken en is klaar voor de volgende stap.

Je brengt een case of vraagstuk in waar je aan werkt tijdens tijdens de workshop. Je deelt je voortgang, vragen en inzichten van de dag met de andere deelnemers in een aantal feedbackrondes. Van elkaar leren is een belangrijk onderdeel van de workshop. 

Trainers 

Deze workshop wordt gegeven door Kim van den Brink van Ask your Audience en Mariska van Elsen van Rotterdam Festivals. 

Goed om te weten

Er is plaats voor 12 organisaties in de workshop. Plaatsing is op volgorde van aanmelding.

Deel deze training

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuursector

Ontvang onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over digitale transformatie in cultuur.