Waarom educatie de weg is naar digitaal transformeren

Ben jij cultuureducator? Lees dan zeker verder! Want jij bent misschien wel de eerste lijn naar het publiek van de toekomst. Dat maakt jou een belangrijke schakel in de digitale transformatie van de gehele organisatie.

6 min. lezen

Publiek van de toekomst, jij bereikt ze al!

Denk jij er wel eens over na? Dat jij als educator het publiek van de toekomst al weet te bereiken? Jij hebt waarschijnlijk al zo veel meer kennis over de belevingswereld van dit toekomstige cultuurpubliek dan  je collega’s. En iedere educator weet; jongeren die je tijdens hun schoolcarrière al weet te raken met cultuur komen als volwassene eerder terug. Dus hoe bind je ze voor het leven? En hoe bereid jij de rest van je organisatie voor op deze digital savvy doelgroep?

De digitale aanpak begint bij jou

Als publiek van de toekomst expert ben jij misschien wel de uitgelezen persoon voor het aanjagen van de digitale transformatie in jouw organisatie. Jij kunt je organisatie verder helpen met jouw kennis over deze doelgroep.

Hoe krijg je de organisatie mee? 3 concrete en laagdrempelige tips:

  1. Leg verbanden tussen de waarden van jongeren en jullie programma

    Betrek hierbij je collega’s zoals artistieke makers, conservatoren, programmeurs of marketeers. Zo leren ook zij deze doelgroep kennen en bedienen. Laat je collega’s bijvoorbeeld al kennismaken met dit publiek door klassen uit te nodigen. Zo zien ook zij hoe deze nieuwe generatie interacteert met cultuur en omgaan met digitale middelen. Dat is waardevolle informatie die jullie kunnen toepassen in je aanbod en tegelijkertijd een startpunt om samen te werken aan een digitale strategie.

  2. Implementeer elementen uit hun digitale leefwereld op je locatie

    Zie je dat leerlingen altijd met hun telefoon in de hand het gebouw binnen komen? Stel dan samen met je collega’s de vraag: hoe trekken we hun blik naar ons aanbod? Misschien kun je jezelf laten zien op plekken waar zij zich online bevinden of digitale middelen inzetten om verdieping en context te bieden. Sommige musea tonen hun collecties in games, theaters streamen voorstellingen via mondiale techplatforms en de literatuuraanbeveling #BookTok in TikTok zorgt voor nieuwe lezers. Samenwerken met ict-, gaming of digitaliseringspartijen kan hierbij helpen.

  3. Maak gebruik van data

    Heb je digitaal aanbod of maak je gebruik van digitale platforms, diensten of materialen? Grote kans dat je dan gebruikersdata verzamelt. Deze data kun je gebruiken om je doelgroep nog beter in kaart te brengen, maar ook om je aanbod te verbeteren of bijvoorbeeld online beter vindbaar te maken en daarmee een groter publiek te bereiken. Kijk hiernaar met een marketing- of communicatiespecialist.

Conclusie

Doe het samen! Verken samen met collega’s van andere afdelingen de digitale mogelijkheden, analyseer samen de data en bepaal uiteindelijk samen je digitale strategie. Zo neem je de hele organisatie mee in het digitale denken. Bovendien combineert een goede digitale strategie de verschillende skills en expertises binnen organisatie. Een integrale aanpak van je digitale strategie is namelijk alleen mogelijk als verschillende expertises elkaar weten te vinden en niet geïsoleerd opereren. Ook uitwisseling met andere organisaties en disciplines versterkt dit.


Even sparren over dit onderwerp? Dat kan!
Stuur een mail naar DEN adviseur Sophie.

Nieuw publiek vraagt om samenwerken

De kennis die je inbrengt over het nieuwe publiek, roept ook een aantal vragen op. Door deze binnen je organisatie te bespreken, houd je iedereen aan boord en blijven jullie wendbaar. 

Vragen om samen met je collega's te onderzoeken:

  • Welke maatschappelijke ontwikkelingen zien we terug in het nieuwe publiek? Denk bijvoorbeeld aan de toenemende digitalisering van de samenleving en bedenk hoe je hier als instelling op in kunt spelen.
  • Hoe ga je als instelling om met grote thema's als inclusie en duurzaamheid? Deze onderwerpen worden steeds belangrijker in onze samenleving en jongeren voelen zich hier sterk bij betrokken. Voldoet jouw organisatiecultuur aan de verwachtingen van het nieuwe publiek? Jongeren van vandaag zijn niet alleen het publiek, maar ook het personeel van morgen.
  • Heb je voldoende zicht op de digitale technologieën waarmee deze en volgende generaties opgroeien? Als cultuureducator weet je wat er speelt en welke apps, platforms of devices jongeren gebruiken. Wat weet je over de achterliggende technologieën, ethiek, hoe deze zich ontwikkelen en wat bepaalde platforms of uitingsvormen zo succesvol maakt? Door je hier samen met collega's in te verdiepen, kun je beter inschatten van welke technologieën je zelf gebruik kunt maken en hoe je doelgroep hiermee om zal gaan.

Creëer draagvlak. Ga in gesprek en deel je ervaringen.

Zet je plannen om in acties

Om digitale transformatie op gang te brengen, heb je steun nodig binnen je organisatie. Om draagvlak te creëren kun je in gesprek gaan met je collega's en leidinggevende. Wat is er nodig om jullie organisatie voor te bereiden op de toekomst? Op welke manier draagt digitale transformatie daaraan bij? Geef aan waar je tegenaan loopt en wat er volgens jou nodig is. Bijvoorbeeld mandaat, budget en tijd om te investeren in een digitale aanpak of misschien nieuwe vaardigheden die je zelf of samen met collega’s wil leren.

En andersom: deel je eigen ervaringen, kennis en kunde met collega’s, binnen en buiten je organisatie. Zijn er faciliteiten die je nu ontwikkelt waar ook anderen gebruik van kunnen maken?

Hulp nodig om de digitale transformatie in jouw organisatie te starten

De DEN Academie biedt workshops en trainingsprogramma's om je op weg te helpen. Leer o.a. over digitale cultuureducatie, het bereiken van nieuw publiek en digitale transformatie als een strategie.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector