
Digitale Daadkracht
Ben jij degene die de groeipotentie van AI voor jouw organisatie ziet? Denk je al verder dan ‘een goede prompt’ en wil je AI structureel inbedden in jouw organisatie? Pak met het programma Digitale Daadkracht de ruimte om AI daadwerkelijk te implementeren en de samenwerking in je organisatie écht slimmer te maken.
Van potentie naar praktijk
Veel culturele organisaties zien de enorme kansen van AI, of het nu gaat om het slim inzetten van ChatGPT, het verbeteren van systeemkoppelingen en metadata, of het creëren van realtime dashboards. De uitdaging is: hoe vertaal je deze nieuwe mogelijkheden naar jullie strategie, krijg je iedereen mee én zorg je voor een veilige, verantwoorde implementatie?
Dit is precies waar Digitale Daadkracht op inzet. Samen duiken we in jouw situatie en helpen we je stap voor stap bij het inzetten van AI en het stroomlijnen van het gebruik binnen jouw organisatie, met oog voor ethiek en menswaardigheid.
Het is jouw strategische blik die we laten groeien. Door nu met implementatie aan de slag te gaan, kun je de productiviteit significant verhogen en jouw culturele organisatie bewezen effectiever en maatschappelijk impactvoller maken. Wij leveren de expertise en focus, zodat jij aan de slag kunt met jullie toekomststrategie.
De kracht van het samen doen
Je doet dit programma niet alleen. Je neemt deel als duo: samen met een collega die nauw betrokken is bij het digitale vraagstuk én invloed heeft op de uitkomst – idealiter vanuit een andere rol of afdeling.
Deze gezamenlijke aanpak garandeert dat jullie niet alleen leren, maar direct impact en versnelling creëren, en de veranderingen duurzaam verankeren in de organisatie.
Wat maakt Digitale Daadkracht uniek?
Digitale Daadkracht is uniek door zijn opzet en bouwt voort op internationale ervaring. Vorig jaar draaide DEN voor het eerst het programma, ontwikkeld samen met onze Britse partner The Audience Agency, die al 15 jaar ervaring heeft met hun succesvolle ‘Let’s Get Real’-programma. Bekende organisaties, zoals The National Gallery, The Royal Shakespeare Company en het V&A Museum namen deel aan eerdere edities.
Inhoud en aanpak
Dit jaar doorloop je als deelnemer 6 workshops met persoonlijke online coaching tussendoor, volledig afgestemd op jouw project. Vooraf ontvang je toegang tot onze sectorspecifieke AI e-learning, zodat zowel jij als je collega met de noodzakelijke basiskennis starten.
Tijdens de workshops werk je aan de cruciale stappen voor digitaal succes:
- Het introduceren en verdiepen van jouw project binnen de context van digitale transformatie.
- Het verkennen van motivatie, data-inzet en organisatorische kansen en uitdagingen.
- Je leert experimenteren, kleine pilots uitvoeren en je AI-aanpak testen en verbeteren.
- Tijdens de workshopdagen werk je samen met andere organisaties om zo van elkaar te leren en uitdagingen te delen.
Jouw resultaat na 6 maanden
Na 6 maanden Digitale Daadkracht heb je niet alleen enorme stappen gemaakt voor jouw digitale project, maar heb je vooral een nieuwe mindset en concrete tools. Dus:
- Een betere kijk op AI-toepassingen die de samenwerking stroomlijnen en je werk efficiënter maken.
- Een helder zicht op strategie voor AI-innovatie binnen je organisatie.
- De vaardigheden om collega's te inspireren en mee te nemen in veranderingen.
- Een bewezen aanpak om ambities om te zetten in blijvende beweging en innovatie.
We begrijpen dat AI ook vragen oproept over veiligheid, ethiek en eerlijkheid. Daarom besteden we in het programma expliciet aandacht aan: hoe je verantwoord, veilig, eerlijk en menswaardig AI leert gebruiken binnen je organisatie.
De 6 programmadagen
De workshops combineren live bijeenkomsten met korte, online sessies om focus en flexibiliteit te garanderen.
Samenwerken aan digitale daadkracht
15 januari, Den Haag, hele dag
We trappen af met een inspirerende dag waarin je jouw eigen project kadert in de context van digitale transformatie. Je kijkt samen naar de te verwachten obstakels en leert de andere deelnemers kennen.Jouw AI project verder uitgedacht
5 februari, locatie n.t.b., hele dag
Je duikt in de ‘waarom’-vraag en de cultuur van je organisatie. In intervisierondes onderzoek je elkaars aanpak om zo eigenaarschap en vertrouwen in de strategie te verankeren.Voorwaarden en prioriteiten voor succesvolle inzet van AI
5 maart, online, 2 uur
Focus op data en voorwaarden voor succesvolle AI-inzet. Je ontdekt hoe data-analyse helpt bij efficiëntere processen en krijgt praktische tips om met data waarde te creëren.Digitale veerkracht en veranderkracht
9 april, online, 2 uur
Centraal staat digitale veerkracht en verandermanagement. Samen met een gastspreker onderzoek je wat ‘digitale moed’ betekent en formuleer je jouw persoonlijke AI-change manifesto.Succesvolle projecten: organisatie ritme en experimenteren
21 mei, online, 2 uur
Dit draait om experimenteren en organisatieritme. Je leert ruimte creëren voor kleine, veilige pilots in je organisatie en werkt aan een if this, then that-model om je aanpak te testen en verbeteren.Resultaten en reflectie
18 juni, locatie n.t.b., hele dag
De afsluitende dag staat in het teken van resultaten en reflectie. Alle deelnemers presenteren hun (tussen)resultaten en inzichten, waarna we gezamenlijk lessen delen en vieren wat er is bereikt.
Investering en gereduceerd tarief
De werkelijke waarde van dit programma, inclusief coaching en expertsessies, bedraagt € 3000,- per project. Vanwege subsidie en onze ambitie om de Nederlandse cultuursector te versterken, bieden wij dit traject echter extra voordelig aan voor slechts € 950,- per organisatie.
Dit tarief is exclusief voor de Nederlandse cultuursector en geldt voor het volledige projectduo! Daarnaast zijn er mogelijkheden om de investering verder te verlagen:
- Je kunt een bijdrage aanvragen bij Werktuig PPO (Opent een externe link) voor dit programma.
- We reserveren twee plekken om ambitieuze, kleinere organisaties kosteloos te laten deelnemen (de selectie hiervoor gebeurt op basis van het voorgesprek).
Wacht niet te lang met aanmelden. De inschrijving sluit op 1 december. Er is dit jaar plek voor slechts 12 organisaties.


Reacties vorige editie
De eerste editie van Digitale Daadkracht was een succes. Twaalf culturele organisaties rondden dit voorjaar het programma af, waaronder Museum Arnhem, Schouwburg en concertzaal Tilburg, Poppodium De Effenaar en Jeugdtheater Het Laagland. Hun ervaringen lieten overduidelijk zien dat succesvolle digitale projecten in de cultuursector afhangen van focus, samenwerking en communicatie. Data en technologie zijn onmiskenbaar belangrijke hulpmiddelen, maar échte transformatie wordt gedreven door gemotiveerde mensen en een organisatiecultuur die actief ruimte biedt voor experiment en innovatie.
Enthousiast?
Leuk! We ontmoeten je graag. Als je je gegevens achterlaat in het adviesgesprekformulier hieronder neemt een DEN-projectadviseur contact met je op om te horen over je ideeën, behoeften en vragen. Ben je nog niet zeker van je deelname en wil je eerst sparren? Dat kan. Geef dit gewoon aan in het formulier. We delen eerlijk met je of dit programma bij jou en je organisatie past.
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan
Laat via de onderstaande knop jouw gegevens achter en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om een adviesgesprek in te plannen. Let wel op: de inschrijving voor adviesgesprekken sluit op 1 december. Er is dit jaar plek voor slechts 12 organisaties, wacht dus niet te lang!

