Aan de slag met generatieve AI-tools: we helpen je op weg

Het aantal generatieve AI-tools is sinds de introductie van ChatGPT 3.5 in oktober ’23 geëxplodeerd. Volgens zoekmachine There’s an AI for That zijn er op het moment van schrijven meer dan twaalfduizend AI-tools en dat aantal neemt dagelijks toe. Wat is er eigenlijk allemaal mogelijk met deze tools? En hoe bepaal je als cultuurprofessional welke tools voor jou relevant zijn? Dit artikel helpt je bij het selecteren en toepassen van de meest gebruikte generatieve AI-tools.

3 min

Wat is generatieve AI en waarvoor pas je het toe?  

Generatieve AI-tools kunnen content (tekst, beeld, audio, data, etc.) genereren op basis van gebruikersinstructies, bekend als 'prompts'. Lees in het artikel De kunst van prompting meer over hoe je goede 'prompts' kunt maken.

De mogelijke toepassingen van generatieve AI-tools zijn eindeloos. In dit artikel richten we ons op de meest voorkomende en relevante toepassingen in de cultuursector. In de AI-verkenning van DEN hoorden we onderstaande toepassingsgebieden van generatieve AI terug. Hoewel niet uitputtend, geeft dit een indicatie van de veelheid aan toepassingen.

Generatieve AI-tools

1. Schrijven, redigeren of vertalen van tekst

  • ChatGPT, Copilot en Gemini: Deze chatbots generen of redigeren tekst op basis van informatie op het internet of op basis van specifieke informatiebronnen die je aanlevert, zoals een document. De tools kennen oneindig veel toepassingen waaronder het schrijven van socialmediaposts, blogs, nieuwsbrieven en andere communicatie-uitingen. Denk ook aan het ophalen van de biografie van een kunstenaar, extra denkkracht bij een brainstorm of deskresearch, analyseren van een excel-sheet en het schrijven van een projectplan. Je kunt ook je tekst laten herschrijven voor een specifieke doelgroep (bv. jongeren of laaggeletterden).
  • Jasper AI is ontwikkeld om marketeers te ondersteunen. Door specifieke doelen, doelgroepinformatie en sleutelwoorden in te voeren, genereert Jasper gerichte content: van e-mailcampagnes tot blogposts. Je kunt kiezen uit verschillende templates voor diverse platforms en je optimaliseert met de tool de content voor de lezer en zoekmachines.

2. Creëren van beelden

  • Met DALL-E en Midjourney kun je afbeeldingen creëren of zelfs AI-kunstwerken maken. Midjourney en DALL-E - een samenvoeging van Salvador Dali en de Pixarrobot ‘Wall-E’ – brengen kunst en technologie samen. Zo kun je bijna alles visualiseren wat je kunt bedenken, waaronder unieke kunstwerken. De tools kunnen een concept of definitieve versie van fotorealistische afbeeldingen, illustraties, logo’s, productfoto’s, theaterdecors, seizoensbrochures, advertenties of afbeeldingen bij Instragram-posts genereren.
  • Looka is een gebruiksvriendelijke AI-tool om unieke logo's mee te creëren. Door je voorkeuren, merkkleuren en industrie in te voeren, kom je tot een aantal ontwerpen die je vertrekpunt kunnen zijn voor het daadwerkelijke ontwerp.

3. Genereren of vertalen van audio

  • Eleven Labs is een tool voor het genereren van voice-overs in verschillende talen. Je kunt kiezen uit standaardstemmen of je eigen stem gebruiken. Voer je tekst in, selecteer een stem en taal, en krijg direct je audiobestand. Hiermee maak je audio en video toegankelijker voor een diverser en/of internationaler publiek.
  • Sonix is een tool waarmee je audio kunt omzetten naar geschreven tekst (transcript) met de mogelijkheid om die te vertalen naar andere talen. Met de tekst-naar-spraak functie kun je het transcript weer omzetten naar gesproken audio. Zo maak je een promotie of aanbod toegankelijker voor een breder publiek.

4. Maken of bewerken van video’s

  • Met Runway ML en Sora kun je video’s creëren op basis van je prompt, daarnaast kun je er bestaande beelden mee bewerken. Runway ML is ontworpen voor creatievelingen, zoals filmmakers, animatoren en kunstenaars. Met de gebruiksvriendelijke tools kun je snel en betaalbaar unieke cinematische video's maken voor advertenties, videokunst of als concepten voor theater- en filmproducties. Er zijn online veel voorbeelden van producties te vinden, zoals de film ‘Desert Odyssis (Opent een externe link)’.
  • Synthesia en HeyGen zijn tools waarmee je video's kunt maken met virtuele acteurs, avatars of digitale representaties van echte personen. Met je prompt geef je aan wat je virtuele karakter vertelt. Mogelijke toepassingen zijn digitale interactieve tours in musea, interacties in theateroptredens, of het produceren van educatieve video’s. De kwaliteit van de video’s verbetert snel. Ontdek in deze instructievideo (Opent een externe link) de werking en laat inspireren door deze video (Opent een externe link) van twee AI-kunstenaars.

5. Productiviteit

  • Fireflies zet je in om snel en gemakkelijk te notuleren. De tool transcribeert automatisch aan de hand van spraakherkenning. Daarnaast analyseert en organiseert de tool automatisch je notities. Zo kun je veel tijd besparen en je echt focussen op de inhoud van het gesprek.
  • UnreadAI helpt gebruikers bij het verzamelen en organiseren van informatie van verschillende kanalen, zoals e-mails, chats, nieuws en podcasts. De tool geeft dagelijkse samenvattingen die zijn afgestemd op de gebruiker. Een soort personal assistant dus.

De mogelijkheden van generatieve AI zijn eindeloos!

We doen hierboven slechts een greep uit alle toepassingsgebieden en AI-tools. Heb je de juiste tool voor jouw probleem of toepassing hier nog niet gevonden? Bekijk dan eens de overzichten van Super Human (Opent een externe link), Future Tools (Opent een externe link) of There’s an AI For That (Opent een externe link). 

Door generatieve AI-tools strategisch in te zetten, kun je bepaalde werkzaamheden efficiënter uitvoeren, je aanbod verrijken en een breder en divers publiek aanspreken. Het is daarbij essentieel om zorgvuldig en doelgericht met deze tools om te gaan. Kwalitatieve prompts en de juiste toolkeuze zijn hierbij van belang. In dit artikel leer je hoe je goede prompts kunt schrijven.

Aandachtspunt

Het gebruik van generatieve AI-tools kent beperkingen, zoals dataveiligheid, privacy en bias. Daarnaast kan de inzet van generatieve AI ten koste kan gaan van het werk van creatieve makers. Maak daarom een bewuste afweging in de inzet ervan en blijf je gezonde verstand gebruiken. DEN wil de cultuursector informeren over de mogelijkheden van generatieve AI-tools en staat niet in voor (onjuiste) toepassing ervan.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector