Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

Digitale cultuureducatie

Nu de scholen gesloten zijn, is het belangrijk dat kinderen thuis ook onderwijs krijgen. Maar niet alleen de standaardvakken vallen weg; omdat ook cultuurinstellingen dicht zijn, staat ook de cultuureducatie even stil. Een aantal makers en instellingen biedt nu ook online initiatieven aan om toch cultuur bij zowel kinderen als volwassenen te krijgen. We lichten enkele voorbeelden uit.

Online cultuurlessen geven

 

Nu scholieren thuiszitten en instellingen gesloten zijn, wordt ook veel cultuureducatie digitaal aangeboden. Maar waar begin je met het maken van goed digitaal onderwijs? Enkele bronnen om te starten:

Specifiek voor digitaal erfgoed in het onderwijs loopt momenteel het project 'Ontsluiting digitaal erfgoed voor het onderwijs', een samenwerking van Kennisnet met het Netwerk Digitaal Erfgoed. De eerste bevindingen daarvan zijn al te lezen en de komende tijd delen we meer resultaten uit dit project, ook via de kanalen van DEN.

Andere startpunten voor het organiseren van online kunstonderwijs:

Hoe krijg je educatief aanbod bij de thuiszitters?

 

Toen de maatregelen rondom het inperken van het coronavirus bekend werden gemaakt, bleek dat alle voorstellingen bij Maas moesten worden afgelast. Na de eerste teleurstelling sloeg het denkpatroon echter al gauw om naar 'Wat kunnen we nog wel doen?'. Dat was het startschot voor veel nieuwe digitale activiteiten. 

Meer voorbeelden

 

Een aantal cultuurinstellingen en makers geeft nu digitaal de lessen, workshops en opdrachten die anders fysiek zouden worden gegeven. Enkele voorbeelden:

Online bibliotheek

Veel bibliotheken zijn normaal gesproken een belangrijke schakel in het brengen van cultuur naar kinderen. Nu fysieke activiteiten wegvallen, biedt de OnlineBibliotheek t/m 6 april gratis luisterboeken aan, zowel voor jeugd als voor volwassenen. Biblionet Groningen zet elke dag een nieuwe aflevering van BiebLab online, met opdrachten voor kinderen.

 

Alvast aan de slag voor de toekomst

Spacetime Layers is een app die ontstond op een Groninge basisschool. Scholieren en andere gebruikers kunnen de app gebruiken om lokaal erfgoed te onderzoeken en in kaart te brengen. Als erfgoedorganisatie kun je een kaartlaag toevoegen aan de interactieve kaart en op die manier je erfgoed bij gebruikers aanbieden. Je blijft als organisatie zelf je content beheren. Oprichter Patrick Trentelman deed op LinkedIn een oproep in deze tijden van thuiszitten.

Deel dit artikel