Missing alt

Digitale cultuureducatie in 4 stappen

Cultuureducatie stimuleert de ontwikkeling van kinderen en jongeren tot eigengereide en wereldwijze volwassenen. Maar hoe bereik je jongeren in een digitale samenleving? En hoe sluit je aan bij de behoefte van leraren en scholen? Download de handleiding en werk in 4 stappen naar inspirerend en digitaal cultuuronderwijs.

2 min. lezen

Contact met toekomstig publiek begint bij educatie

Digitale cultuureducatie biedt een kans om nieuw publiek te bereiken en te betrekken. Voor veel jongeren is cultuureducatie namelijk hun eerste of enige interactie met cultureel aanbod. Als jouw aanbod toegankelijk is en past bij hun digitale leefwereld, maak je van de jongeren van vandaag de bezoekers van morgen.

3 succesfactoren voor lesmateriaal

Aansluiting bij het curriculum

Aanbod voor cultuuronderwijs maakt pas echt het verschil als het goed aansluit bij de lesmethode. Zo kunnen leraren het beter inpassen in hun lessen en is het voor leerlingen makkelijker te volgen. Daarnaast moeten leraren weten waar je aanbod te vinden is én ervan uit kunnen gaan dat het actueel is. Vindbaar en duurzaam dus!

Duurzaamheid

Digitale middelen maken het makkelijker om aanbod succesvol te maken. Zo kun je lesaanbod op online platforms vaak aanpassen en verbeteren, terwijl gedrukt materiaal snel veroudert. Daarnaast geeft de gebruikersdata op online platforms inzicht in je doelgroep en hoe ze je aanbod gebruiken.

Vindbaarheid

Met de juiste zoekwoorden vergroot digitaal aanbod ook de vindbaarheid. Google en andere zoekmachines indexeren namelijk alles wat online te vinden is. Door herkenbare zoekwoorden en duidelijke metadata springt jouw aanbod eruit.

Succesvol aanbod begint bij jou! Met vindbaar en bruikbaar aanbod laat je leerlingen hun horizon verbreden

Volg de 4 stappen uit ons stappenplan 

Goed en bruikbaar lesmateriaal ontstaat niet zomaar. Daarom ontwikkelde DEN de handleiding digitale cultuureducatie: In 4 stappen naar educatief aanbod waar leerlingen echt blij van worden. Hiermee leer je hoe je digitale middelen inzet om beter aan te sluiten bij het onderwijs. De stappen gaan over het verkennen van de behoeften, het maken en publiceren van aanbod, de vindbaarheid van je materiaal en het aangaan van samenwerkingen. Download de handleiding bovenaan deze pagina. 

Deel dit artikel

Portretfoto van Sophie, een lachende vrouw met kort roodblond haar en een bril. Ze draagt een groene blouse.

Sophie Heijkoop is gespecialiseerd in digitale cultuureducatie, maar houdt zich ook bezig met publieksonderzoek, digital storytelling en toegankelijkheid. Al deze onderwerpen hebben één ding gemeen: ze helpen jou je publiek te bereiken in onze digitale samenleving.

Adviseur en trainer

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector
Schrijf je in