Aan de slag met het Culturele Doelgroepenmodel

Onder de noemer ‘Op stoom!’ vond woensdag 27 oktober een online bijeenkomst plaats voor afgevaardigden van Amsterdam & Partners, Kunstloc Brabant, Rotterdam Festivals, The Hague & Partners, Utrecht Marketing en We the North (samenwerkingsverband Groningen, Friesland en Drenthe). In deze steden en regio’s gaan instellingen komende weken aan de slag met het Culturele Doelgroepenmodel.

2 min. lezen

Pilotproject voortvarend van slag

Gijs Meijer, projectleider van de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata, kijkt terug op een geslaagde meeting. “We hebben op een laagdrempelige manier kennis en ervaringen uitgewisseld. En de conclusie is duidelijk: het pilotproject om dit publieksdatamodel verder op te schalen is voortvarend van start gegaan. Dat is heel fijn, want veel individuele instellingen kunnen hier voordeel bij hebben.”

Als je je publiek beter leert kennen, kun je meer bezoekers bereiken.

Het Culturele Doelgroepenmodel is ontwikkeld in Rotterdam. Mariska van Elsen van Rotterdam Festivals gaf een uitgebreide toelichting met diverse voorbeelden waaruit duidelijk blijkt hoeveel instellingen eraan hebben als ze met dit model gaan werken. Als je je publiek beter leert kennen, dan kun je daar immers de programmering en de communicatie op aanpassen en zo nog meer (potentiële) bezoekers bereiken. Daarnaast zijn deze inzichten ook voor steden en/of regio’s interessant.

Mariska van Elsen vertelt over het Culturele Doelgroepenmodel

In Den Haag en Amsterdam is al eerder met het model gewerkt en kan daarom snel worden geschakeld met instellingen in de betreffende stad. Bij de andere deelnemers blijkt er veel enthousiasme te zijn voor deelname aan het pilotproject. Vooral daar waar er onbekendheid is over het systeem kost het wel wat uitleg om instellingen mee te laten doen. Door de voordelen duidelijk te benoemen en misschien – zoals een van de deelnemers suggereerde - een oproep vanuit brancheorganisaties, wordt dit wellicht eenvoudiger. ‘Op Stoom!’ heeft in ieder geval nog meer duidelijkheid verschaft over het project, zowel over de inhoud en de mogelijkheden als over praktische zaken.

Het uiteindelijke doel is om het Culturele Doelgroepenmodel te laten doorgroeien tot een landelijk model. Meer weten? Stuur een mail naar publieksdata@den.nl (Opent een externe link).

De Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata onderzoekt hoe culturele instellingen data in kunnen zetten om meer en nieuw publiek te betrekken.

Ook aan de slag met publieksdata?

Data en digitale transformatie gaan hand in hand. Publieksdata en onderzoek helpt je om je online doelgroep te bepalen en strategische besluiten te nemen. Wij helpen je graag op weg.  

Deel dit nieuws artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie en het gebruik van publieksdata om jouw publiek te bereiken.