Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

3. Maak en publiceer digitaal lesmateriaal

Wanneer je aan de slag gaat met het ontwikkelen van lesmateriaal, kom je voor een aantal keuzes te staan. Bijvoorbeeld welk platform ga je gebruiken om het materiaal te ontwikkelen en te delen? En hoe zorg je ervoor dat het materiaal dat je maakt aantrekkelijk is? Er zijn verschillende tips, handvatten en platformen, technologieën en handvatten die je kunt gebruiken als je lesmateriaal wilt maken en delen. Deze hulpmiddelen vergroten de kwaliteit, toepasbaarheid en vindbaarheid van het lesmateriaal.

Digitaal lesmateriaal duurzaam ontwikkelen 

Niet alleen het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal kost tijd. Ook als leraren en leerlingen er gebruik van maken zul je het lesmateriaal moeten kunnen onderhouden. Naast dat je de inhoudelijke kant up-to-date wil houden moet ook het digitale aspect blijven functioneren. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van hyperlinks. Hoe zorg je dat deze ook na publicatie blijven werken? 

Dit lijkt een zorg voor later. Maar juist door hier vooraf bij stil te staan zorg je dat je lesmateriaal duurzaam wordt ontwikkeld en dat je met minimale inspanning het lesmateriaal voor voor leraren en leerlingen beschikbaar houdt. Alles over hoe je dit doet lees je in de volgende publicatie.

Download de publicatie 'Duurzaam digitaal lesmateriaal voor het onderwijs'

Maak gebruik van bestaande online tools en platformen

Voordat je aan de slag gaat met het maken van lesmateriaal met erfgoed, is het verstandig je te verdiepen in bestaande online tools en platformen waarmee je lesmateriaal kunt ontwikkelen en delen. Met dit overzicht van platformen kun jij een weloverwogen keuze maken over wat past bij het doel van jouw lesmateriaal en vind je platformen waar leraren zelf ook op zoek gaan naar lesmateriaal. Het overzicht laat bijvoorbeeld zien of een platform geschikt is voor leerlingen, en of er kosten aan het gebruik verbonden zijn.

Technologie om beleving te verrijken 

Met technologie, zoals virtual reality, kun je de beleving van erfgoed nog krachtiger maken. De ontwikkeling van technologie zorgt ervoor dat er steeds meer mogelijk is, maar wanneer je zelf iets gaat ontwikkelen kost dat vrijwel altijd veel expertise, tijd en geld. Want ook al is de technologie steeds toegankelijker, de kosten zijn relatief hoog wanneer je dit als kwalitatief lesmateriaal wil ontwikkelen. Onderzoek eerst of je dit echt nodig hebt om je boodschap over te brengen en kijk goed naar de haalbaarheid en wenselijkheid. 

Aansluiten bij de doelgroep in tekst en ontwerp 

Wanneer je lesmateriaal ontwikkelt voor basisscholen of middelbare scholen dan heb je te maken met jonge leeftijdsgroepen. Dit heeft impact op hoe het lesmateriaal er uitziet en functioneert. Betrek bij de ontwikkeling van lesmateriaal daarom altijd de doelgroep zelf, of personen die vaker voor de betreffende doelgroep iets hebben ontwikkeld. Bekijk ook bestaand lesmateriaal dat al voor jouw doelgroep is ontwikkeld om een indruk te krijgen van lesmateriaal voor deze leeftijdsgroep en de formulering van teksten.

De publicatie ‘Aantrekkelijk digitaal aanbod voor het onderwijs’ biedt hiervoor handvatten in de vorm van checklists en inspirerende best practices. Deze publicatie helpt bij het ontwikkelen van aantrekkelijk aanbod: van digilessen tot werkvormen en van webteksten tot video’s.

Met rechten rekening houden 

Wanneer je lesmateriaal ontwikkelt, moet je rekening houden met de rechten die rusten op het materiaal dat je wilt inzetten. Bij gebruik van erfgoed in het onderwijs gelden er in sommige gevallen andere rechten dan normaal. Controleer daarom altijd of je de bronnen mag gebruiken in een onderwijscontext. Lees hierover de publicatie 'Auteursrecht en onderwijs: Feit en fictie over de onderwijsexceptie'.

Daarnaast is gewerkt aan drie artikelen over auteursrechten voor makers van digitaal (erfgoed)lesmateriaal:

Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.