Direct naar de inhoud Direct naar het menu Direct naar de zoekfunctie Direct naar de footer

3. Maak en publiceer digitaal lesaanbod

Wanneer je lesaanbod maakt en online aanbiedt moet je keuzes maken. In deze stap vind je tips, voorbeelden en handvatten die je helpen bij het maken van deze keuzes, voor de volgende onderwerpen: digitaal duurzaam aanbod, platformen en tools, aantrekkelijk en bruikbaar materiaal, digitale gastlessen en rechten.

Digitaal lesmateriaal duurzaam ontwikkelen 

Met digitale tools en technologie kun je de beleving van kunst en cultuur nog krachtiger maken. Veel mensen denken dan aan Virtual Reality of spannende apps. De vraag is alleen: welk middel past het beste bij jouw doel? Wanneer je zelf iets ontwikkelt kost dat vrijwel altijd veel expertise, tijd en geld, zeker als je ingewikkelde en nieuwe technologie gebruikt. Onderzoek eerst wat je echt nodig hebt om je boodschap over te brengen en kijk goed naar de haalbaarheid en wenselijkheid.

Na ontwikkeling is je aanbod niet klaar. Je moet het dan gaan onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van hyperlinks. Hoe zorg je dat deze blijven werken? Als ze het niet doen haken leraren en leerlingen al snel af. Onderhoud lijkt een zorg voor later. Maar juist door hier vooraf bij stil te staan ontwikkel je duurzaam aanbod en kost je dit achteraf minder tijd en geld.

Lees hoe je duurzaam digitaal ontwikkelt in de publicatie en ga aan de slag met de handige checklists.

Download de publicatie 'Duurzaam digitaal lesmateriaal voor het onderwijs'

Gebruik bestaande online tools en platformen

Voordat je aan de slag gaat met het maken van lesmateriaal, is het verstandig je te verdiepen in bestaande online tools en platformen waarmee je lesmateriaal kunt ontwikkelen en delen. We hebben een overzicht gemaakt van platformen, zodat jij een weloverwogen keuze kunt maken. Het overzicht laat bijvoorbeeld zien of een platform geschikt is voor leerlingen, en of er kosten aan het gebruik verbonden zijn.

Aansluiten bij de doelgroep in tekst en ontwerp 

Bijna alle culturele instellingen maken digitaal aanbod voor het onderwijs. Maar hoe maak je dit aanbod nu prettig en eenvoudig in te zetten door de leraar en dat aansprekend voor leerlingen, zodat het vaker en beter gebruikt wordt?

De publicatie ‘Aantrekkelijk digitaal aanbod voor het onderwijs’ biedt hiervoor handvatten in de vorm van checklists en inspirerende best practices. Deze publicatie helpt bij het ontwikkelen van aantrekkelijk aanbod: van digilessen tot werkvormen en van webteksten tot video’s.

Digitaal gastlessen organiseren

Door de coronacrisis hebben culturele instellingen ervaring opgedaan met digitale gastlessen. Deze bieden veel kansen om scholen te bereiken die jou anders lastig kunnen bezoeken. Maar hoe pak je zo’n digitale gastles aan en waar moet je op letten?

In de publicatie ‘Gastlessen organiseren? Zo doe je dat digitaal!’ gaan we uitgebreid in op wat er komt kijken bij het organiseren van digitale gastlessen aan de hand van vier vragen:

  • Hoe bereid je een digitale gastles voor?
  • Hoe zet je video’s optimaal in?
  • Hoe bouw je een digitale gastles op?
  • Hoe geef je pedagogisch afstandsonderwijs?

Rekening houden met rechten

Wanneer je lesmateriaal ontwikkelt, moet je rekening houden met de rechten die rusten op het materiaal dat je wilt inzetten. Bij gebruik van collecties van culturele instellingen gelden er in het onderwijs soms andere rechten dan normaal. Daarbij moet je zorgvuldig omgaan met de persoonsgegevens van leraren en leerlingen.

Lees er meer over in de publicaties.

Deel dit artikel

This website is automatically translated by Google Translation. Some translations might not be correct.