Digitale businessmodellen in beeld

Digitale businessmodellen maken gebruik van digitale technologieën om waarde te creëren. Ook culturele instellingen zetten digitale technologie in en passen hun bedrijfsmodellen aan. Wil je zelf aan de slag? Laat je inspireren door onderstaande mogelijke modellen.

2 min

Digitale interactie modellen

In dit model zetten culturele instellingen technologie in om de digitale interactie met hun bezoekers te bevorderen en hun customer journey te verlengen. Denk aan Playgrounds die Discord gebruikt om het contact met hun community van gamers te onderhouden of het V&A Museum die een speciale website heeft voor jongeren met allerlei games en quizen.

Digitale verrijking modellen

Hierbij maken instellingen gebruik van digitale technologie om te innoveren in hun product of dienst die op locatie wordt aangeboden. Denk aan het Nationale Theater die een VR bril inzet om anderstaligen en bezoekers met een gehoorbeperking te bereiken. Of aan Studio Immersief die als theatergezelschap immersieve technologie zoals VR en AR gebruikt als extra laag in hun verhaallijn om een jonger publiek te binden.

Hybride modellen

Het betreft een combinatie van offline en online activiteiten. Denk aan een muziekgezelschap zoals De Nederlandse Bachvereniging dat fysieke optredens heeft in concertzalen, maar deze ook via een streamingplatform de huiskamer binnen brengt. Of het Festival Oude Muziek dat naast een meerdaags festival het EMTV platform heeft met digitaal aanbod.

Platform modellen

Dit model is volledig digitaal. Via een platform wordt een dienst aangeboden. Picl is een goed voorbeeld. Via hun streamingsdienst kan je films van filmhuizen thuis op de bank kijken.

Digitale efficiencymodellen

Hierbij wordt digitale technologie ingezet om slimmer of efficiënter te werken en kosten te besparen. Denk bijvoorbeeld aan SPOT Groningen die sensoren gebruikt om bezoekersstromen in kaart te brengen en zo beter personeel kan inroosteren. Of het Nasher Museum in de USA die AI inzet om tentoonstellingsconcepten uit te werken.

Al deze modellen zijn erop gericht om nieuwe waarden te creëren met digitale technologie. Sommige diensten worden gratis aangeboden, andere via de reguliere ticketprijs, met een toeslag, via een abonnementsvorm of inkomsten komen uit advertenties. Andere zijn juist kostenbesparend, waardoor er meer budget overblijft voor andere activiteiten.

Ben je nog niet klaar om direct te starten en wil je eerst experimenteren? In een innovatiehub zoals die van het Innovationlabs Utrecht test je hands-on of jouw idee werkt in de praktijk. Laat je ook inspireren door Nu:Reality en Thunderboom. Zet vandaag de eerste stap richting een toekomstbestendige organisatie.

Deel dit artikel

Portret van Marjolein de Boo door Nadine Stijns

Marjolein de Boo is senior projectadviseur voor nieuwe digitale businessmodellen en nieuw publiek.

Senior projectadviseur

    Ontdek de laatste digitale trends in de cultuursector

    Ontvang iedere maand onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over digitale transformatie in cultuur.