Mensen lopen door een expositieruimte waarin digitaal uitvergrote werken van Van Gogh te zien zijn

Duurzaam samenwerken in digitale projecten

Samen sta je sterker. Ook digitaal. Nieuwe samenwerkingen kunnen jouw digitale project vooruitbrengen. Externe kennispartners en digitale partijen helpen je om de doelgroep in het vizier te krijgen en beter te bedienen. Ontdek hoe je zo'n samenwerking duurzaam aanpakt. 

4 min. lezen

DEN ziet kansen in samenwerkingen binnen en buiten de sector. Het helpt om innovatieve producten en methodes te ontwikkelen die een basis vormen voor een bredere digitale transformatie.

3 tips voor een vliegende start!

Een duurzame samenwerking begint al bij de start. Door meteen duidelijk met elkaar af te stemmen en afspraken te maken, heb je meer succes op de langere termijn.

  1. Wissel basiskennis uit

    Bij nieuwe samenwerkingen spreken verschillende partijen nog niet altijd dezelfde taal. Leg daarom eerst de basis op tafel en bespreek jullie gezamenlijke doel en doelgroep. Bespreek ook wat iedereen verstaat onder bepaalde begrippen, zodat daar later geen verwarring over ontstaat.

  2. Vind de meerwaarde

    Onderzoek wat er al bestaat over het onderwerp dat je in gedachten hebt en zoek dan naar de waarde die jullie toe kunnen voegen. Verbinders zoals intermediairs of de penvoerder Cultuureducatie met Kwaliteit kunnen je helpen om een overzicht te krijgen van bestaande initiatieven.

  3. Bepaal doelen en verantwoordelijkheden

    Concrete doelen en verantwoordelijkheden brengen focus in jullie plan en aanpak. Houd de afspraken en voortgang bij in een digitaal gedeelde map of online document. Zo heeft iedereen inzicht in de status en kunnen jullie waar nodig bijsturen. Formaliseer de samenwerking in een overeenkomst of alliantie.

Op zoek naar nieuwe kennispartners?

Neem deel aan een van onze activiteiten. Hier kom je in contact met mensen met diverse achtergronden en expertises en geven we ruimte aan kennisuitwisseling.

Bekijk de agenda

Een duurzaam vervolg. Hoe pak je dat aan?

De samenwerking is begonnen en je aanbod is digitaal beschikbaar, tijd voor de nazorg.

  1. Houd informatie up to date

    Via zoekmachines is informatie terug te vinden van jaren geleden terwijl onze digitale samenleving continu verandert. Als je doelgroep iets intikt in de zoekbalk, kan er maar zo verouderd materiaal naar boven komen. Een duurzame samenwerking gaat dus ook over de doorontwikkeling van het project. Spreek bijvoorbeeld af om ieder jaar het materiaal te evalueren en waar nodig te vernieuwen. Betrek hierbij ook weer de juiste mensen binnen of buiten jullie organisaties, zoals de gebruikers zelf. Inhoudelijke experts kunnen je voorzien van betrouwbare informatie en bronnen. Een collega van communicatie kan bijdragen door een online zoekwoordenanalyse te doen en inzicht te geven in de gebruikers.

  2. Evalueer wat werkt

    Wat levert de samenwerking op? Een uitdagende maar belangrijke vraag. Je marketing- of communicatiecollega kan je laten zien hoe vaak het gezamenlijk ontwikkelde materiaal is gelezen of gedownload. Deze online statistieken geven inzicht in het succes van de samenwerking, maar laten ook zien waar verbetering mogelijk is. Misschien kunnen jullie bijvoorbeeld de vindbaarheid nog vergroten door de juiste zoektermen toe te voegen. Of de doelgroep aanscherpen om meer succes te behalen. Vraag ook feedback aan gebruikers of betrokkenen om te kunnen verbeteren.

  3. Geef inzicht in het proces

    Door ook het proces te bespreken of zelfs te ontsluiten leer je waar verbeteringen mogelijk zijn. Met de inzichten uit jullie samenwerking kunnen ook andere partijen weer aan de slag. Schrijf een blog, maak een vlog of schuif aan in een podcast en vertel anderen erover. Zo kunnen zij voortborduren op jullie ontwikkelde kennis en leren van gemaakte fouten.

Samenwerken is ook op elkaar ingespeeld raken. Neem de tijd om elkaar te leren kennen en blijf communiceren.

Kortom, een duurzame samenwerking blijft in ontwikkeling

Een duurzame samenwerking kent geen vaste samenstelling en geen vast eindpunt. Juist door de samenwerking steeds opnieuw in te richten met nieuwe mensen met andere expertises blijf je relevant. Je kunt je zo richten op de lange termijn en tegelijkertijd flexibel reageren op nieuwe ontwikkelingen. Deze principes zijn ook de basis van digitale transformatie; je combineert mensen en middelen binnen en buiten je organisatie om tot een integrale digitale aanpak te komen.

Deel dit artikel

Portretfoto van Sophie, een lachende vrouw met kort roodblond haar en een bril. Ze draagt een groene blouse.

Sophie Heijkoop is gespecialiseerd in digitale cultuureducatie, maar houdt zich ook bezig met publieksonderzoek, digital storytelling en toegankelijkheid. Al deze onderwerpen hebben één ding gemeen: ze helpen jou je publiek te bereiken in onze digitale samenleving.

Adviseur en trainer

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector
Schrijf je in