Workshop: bereid je voor op het 'Publiek van de toekomst'

Sluit jouw aanbod nog aan op een nieuwe generatie bezoekers? Zij groeien op in een gedigitaliseerde samenleving en zijn een gepersonaliseerde en interactieve benadering gewend. Wat betekent dit voor jouw organisatie en hoe ziet je aanbod er over 15 jaar uit?

Na deze workshop:
Kan jij ‘toekomstverkennen’ en in scenario’s denken.
Ken je de behoeften van generaties.
Ben je geïnspireerd om je nú voor te bereiden op de toekomst.

Wat kun je verwachten?

Vooruitkijken is terugkijken én creatief anticiperen op wat er komt. En dat is precies wat je gaat doen in deze workshop!

Aan de hand van theorie over wat ‘toekomstverkennen’ is en inspiratie van voorlopers uit de sector, ga je aan de slag met vier scenario’s voor culturele organisaties in 2035. In groepsverband visualiseer je wat deze betekenen voor jouw aanbod, het publiek en je businessmodel over 10 jaar.

Welke toekomst is het meest gewenst en ben je voorbereid op andere uitkomsten? Wat moet je daar vandaag voor doen?

Wat leer je?

1. Scannen van signalen en trends​

Het belang van signalen en trends die wijzen op verandering scannen én hoe je deze systematisch in kaart kan brengen voor jouw organisatie.

2. Patronen herkennen en betekenis geven

Het zoeken naar patronen achter de signalen en trends die voor jullie belangrijk zijn. Welke grootste onzekerheden gaan jullie organisatie beïnvloeden?

3. Toekomstscenario’s maken en verkennen​

Op basis van de grootste onzekerheden kan je zelf scenario’s formuleren. In de workshop heeft DEN dit al voor jullie gedaan en ga je daarmee direct aan de slag.

4. Scenario's vertalen naar nu en omzetten in acties​

Hoe vertaal je de inzichten uit de scenario’s naar nieuwe experimenten en strategische keuzes in het heden zodat je anticipeert op mogelijke toekomsten in plaats van reageert?

"Zelfs in een scenario wat me eerst dystopisch leek, kwamen we gaandeweg het gesprek op kansen en oplossingen. Als je de angst voor de toekomst loslaat, zie je een mooie route."

Marjan Ruiter, directeur van het Zeeuws Museum - oud deelnemer van deze workshop

Marjan Ruiter, directeur van het Zeeuws Museum - oud deelnemer van deze workshop

Resultaten

Na afloop van de workshop heb je:

  • Kennis van de methodiek van toekomstverkennen en begrijp je het belang ervan.
  • Inzicht in hoe jouw publiek cultuur beleeft en gaat beleven in 2035. 
  • Inzicht in de kansen van digitale transformatie op basis van inspiratievoorbeelden uit de sector. 
  • Gewerkt met de DEN toekomstscenario’s en hoe deze toe te passen voor jouw organisatie.

"Ik wil jullie nog een keer opnieuw danken voor de waardevolle sessie die we met jullie beleefd hebben. Het is al weer even geleden, maar toch. Een aantal documenten hangt op mijn prikbord en we blijven er intern over in gesprek."

Ronald Wintjens, directeur Nederlandse Dansdagen - oud deelnemer van deze workshop

Ronald Wintjens, directeur Nederlandse Dansdagen - oud deelnemer van deze workshop

Ontdek de laatste digitale trends in de cultuursector

Ontvang onze nieuwsbrief met tips, kennis en inspiratie over digitale transformatie in cultuur.

RequiredField
RequiredField