Agenda

Digital Cleanup; simpel en snel je mails opruimen

ICT heeft een grotere wereldwijde milieu-impact dan de totale burgerluchtvaart*. En die impact groeit, onder invloed van AI, crypto en een enorme hoeveelheid data. Het is goed je bewust te zijn dat alles wat je bewaart in de ‘Cloud’ CO2 uitstoot met zich meebrengt. We hebben het niet over iets luchtigs, maar over grote datacenters die dag en nacht onze bestanden beschikbaar houden. Dat kost energie, water en schaarse grondstoffen voor de hardware.

3 minuten
Digitale transformatieTips
Vlinder in digitale tuin

E-magazine #2: Meer met publieksdata

Een stappenplan over werken met publieksdata, samenwerken binnen de EU, een update over het Culturele Doelgroepenmodel, een maker aan het woord: het is een greep uit de onderwerpen die aan bod komen in de tweede editie van het e-zine ‘Meer met publieksdata’.

2 min. lezen

Ben jij je bewust van je digitale voetafdruk?

Een digitale aanpak is nodig om toekomstig publiek aan te trekken. Deze doelgroepen bevinden zich immers voor een groot deel online. Het digitale spoor dat je achterlaat en de gevolgen hiervan noem je de ‘digitale voetafdruk’. Enerzijds bestaat deze uit de informatie die jij als organisatie online deelt en de potentiële risico’s hiervan. Anderzijds zorgt jouw digitale gedrag voor een bepaalde CO2-uitstoot. Weet jij al welke impact jouw 'digitale spoor' heeft? In dit artikel nemen we je mee in hoe je je digitale voetafdruk kunt verkleinen.

5 min. lezen
Digitale transformatieArtikel

Jongeren zijn de toekomst, ook voor de cultuursector. Zo bereik je hen!

Een groot deel van het cultuurpubliek vergrijst. Voor een bloeiende cultuursector, is het daarom belangrijk om aandacht te besteden aan het bereiken van nieuw publiek. In dit artikel leggen we de focus op de doelgroep jongeren, de snelst groeiende groep potentieel publiek. Maar hoe bereik je deze doelgroep? En hoe spreek je de taal van deze jongeren? DEN helpt jou het jongerenpubliek aan te trekken.

5 min. lezen
Publiek van de toekomstArtikel

Checklist digitale veiligheid voor culturele organisaties

Digitale veiligheid is voor iedereen belangrijk, dus ook voor de culturele sector! Of je nu een grote of kleine instelling bent, iedere instelling is een potentieel slachtoffer. Door actie te ondernemen aan de hand van deze checklist word je minder kwetsbaar voor digitale incidenten en ben je beter voorbereid als er wel iets gebeurt.

6 min. lezen
Digitale transformatieChecklist

Hoe zet je sociale media in om jongeren te bereiken?

Sociale media nemen steeds een belangrijkere rol in onze maatschappij. Zo kun je denken aan nieuws dat via Instagram en Facebook gedeeld wordt. Daarnaast gebruiken velen bijvoorbeeld LinkedIn om zich professioneel te profileren en hun netwerk uit te breiden. Vooral jongeren zijn actief op dit soort kanalen. Leer hoe je als culturele organisatie sociale media in om deze doelgroep te bereiken.

5 min. lezen
Publiek van de toekomstTips

Maak online aanbod voor verschillende doelgroepen

Dat je publiek uit verschillende doelgroepen bestaat, wist je waarschijnlijk al. En dat die hun eigen behoeften hebben ook. Maar hoe zit dat online? DEN deed onderzoek naar de online cultuurbeleving van vier doelgroepen cultuurliefhebbers. Hieruit bleken twee dingen: online hebben ze andere behoeften dan bij fysiek bezoek én alle vier doelgroepen hadden hun eigen voorkeuren. In dit artikel lees je meer over de online wensen van Culturele alleseters, Kindrijke cultuurvreters, Weelderige cultuurminnaars en Klassieke cultuurliefhebbers.

5 min. lezen
Publiek van de toekomstArtikel

4 randvoorwaarden voor succesvol online aanbod

Jij ziet hoe je publiek verandert en weet dat je digitaal publiek kunt binden en boeien. Kortom, je gaat aan de slag met online aanbod. Waar moet je rekening mee houden? En wat zijn goede voorbeelden? Net als bij een fysieke tentoonstelling of show, bepalen ook online een aantal basisfactoren mede het succes van de ervaring. In dit artikel vind je de 4 randvoorwaarden van digitaal aanbod, met tips hoe jij dit succesvol inzet.

6 min. lezen
Digitale transformatieArtikel

Huis van Gedichten spreekt leerlingen aan in hun eigen taal: digitaal

Huis van Gedichten laat jongeren kennismaken met poëzie, spoken word en creatief schrijven via hun educatieprogramma’s. Hun nieuwste lessen zijn digitaal ontworpen en dat verandert nogal wat, van inhoud tot interactie. Maar ook betrokkenheid van de leerlingen. Malou Osendarp (directeur) en Anne Büdgen (schrijver en vakdocent) vertellen over hun ambities en ervaring met digitale educatie: “Er komen letterlijk meer woorden uit de jongeren.”

5 min. lezen
Digitale cultuureducatiePraktijkvoorbeeld

Inventarisatie jongerendata in de culturele sector

Wat weten we in de culturele sector over jongeren? Welke data zijn al beschikbaar? En wat zouden we graag willen weten? Het CJP heeft hier, ondersteund door de Taskforce Publieksdata, onderzoek naar laten doen. Het rapport hierover is nu beschikbaar.

Taskforce PublieksdataPublicatie

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector