
Picl & Filmhuizen: hybride werkt!
De wereld van film verandert. Steeds meer mensen kijken films online, en dat geldt ook voor arthouse-liefhebbers. Maar betekent dit het einde van het filmhuis? Zeker niet! Picl, het Nederlandse arthouseplatform, bewijst dat online en offline elkaar juist kunnen versterken. Sterker nog: slimme digitalisering en samenwerking leiden tot méér bezoekers in de zalen voor de filmhuizen.
De coronapandemie was een katalysator voor digitalisering in de cultuursector. Filmhuizen die al met Picl samenwerkten, hadden een streepje voor. Zij konden hun publiek blijven bedienen met online films. Nu de pandemie achter de rug is, is de vraag: hoe nu verder? Terug naar ‘business as usual’ of de kansen van digitalisering omarmen? Picl gelooft in de kracht van hybride werken.
De brug tussen online arthouse en filmhuizen
Picl is in 2016 gestart als collectief platform voor filmhuizen. Door een samenwerking met 36 filmtheaters en 23 distributeurs is Picl uitgegroeid tot een succesvol platform. Het biedt filmhuizen de mogelijkheid om arthousefilms online aan te bieden en tegelijk de verbinding met de fysieke filmhuizen te behouden.
Onderzoek: hybride arthouse aanbod vergroot publieksbereik
Om die groei te realiseren, investeert Picl in onderzoek naar de effecten van digitalisering. Een mooi voorbeeld hiervan is het project "Everybody in the (art)house!", waarvoor Picl geselecteerd werd voor het programma Innovatielabs. In 2024 kreeg dit project een gelijknamige opvolging, waarbij deze resultaten verder aan de praktijk werden getoetst, mede gefinancierd door Cultuurloket DigitALL en het Filmfonds. Samen met diverse filmhuizen onderzocht Picl hoe digitalisering en hybride aanbod kunnen bijdragen aan publieksverbreding. Deze vraag is beantwoord door:
- Een publieksanalyse aan de hand van het Culturele Doelgroepenmodel in samenwerking met Rotterdam Festivals en
- Uitgebreide (data) marketingtesten in samenwerking met theaters en distributeurs.
“Door de connectie tussen online en offline te versterken en door samenwerking in kennis- en datadeling, verlagen we drempels voor het publiek”

Onderzoeksresultaten: hybride kijken leidt tot meer filmhuisbezoek
Het "Everybody in the (art)house!" project leverde belangrijke inzichten op:
- Dezelfde doelgroep, online én offline: Arthouse-liefhebbers kijken zowel thuis als in de zaal films. Online platforms bereiken een iets ander profiel dan filmhuizen, wat kansen biedt voor gerichte marketing.
- Online leidt tot offline: 25% van de Picl-gebruikers die een filmhuis bezochten, deden dat voor het eerst. Online aanbod stimuleert dus nieuw publiek om de stap naar de zaal te zetten.
- Hybride vergroot bereik: Door online en offline te combineren, spreek je een breder publiek aan. Mensen die niet naar het filmhuis kunnen komen, kijken thuis. Zo blijft arthouse film toegankelijk voor iedereen.
- Hybride kijkers kijken meer: Mensen die thuis op Picl en in het filmtheater films kijken, zien gemiddeld 9,1 films per jaar. Ter vergelijking: mensen die alleen naar het theater gaan of alleen via Picl kijken, komen gemiddeld uit op 2,6 en 3,8 films per jaar.
“We laten als sector kansen liggen. Niet door gebrek aan belangstelling van het publiek, maar door nog niet altijd optimale aansluiting in tijd, aanbod of marketing,” zegt Saskia Tuijp, hoofd marketing van filmtheater De Lieve Vrouw. Ze vertelt verder: “Sommige mensen kiezen voor Picl, omdat een film al uit het theater verdwenen is op het moment dat ze willen kijken, of omdat de vertoningstijden niet uitkomen. Uit gebruikersdata blijkt dat de meeste mensen op Picl tussen 20:30 en 21:00 uur kijken. De filmtheaters hebben net daarvoor vaak de eerste film al ingestart om bezoekers later op de avond nog een tweede film te kunnen laten zien.”

Datagedreven Samenwerking voor Filmhuizen: De Sleutel tot Groei
Picl en de filmhuizen verzamelen data over hun publiek. Door deze data te delen en te analyseren, kunnen ze:
- Doelgroepen beter begrijpen: Wie kijkt welke films? Wat zijn hun interesses? Welke smaak hebben ze?
- Marketing optimaliseren: Gerichte campagnes voeren die mensen aanspreken op hun smaakvoorkeuren.
- De filmervaring verbeteren: Zowel online als offline.
De kracht zit in de samenwerking. Filmhuizen en Picl delen kennis, kosten en data. Dit leidt tot een sterkere positie van de arthouse-sector in een veranderend medialandschap. Zo is digitalisering geen bedreiging, maar een kans. Door slim gebruik te maken van data en online tools, kunnen filmhuizen hun publiek vergroten en verdiepen. De toekomst is hybride: een mix van online en offline die de liefde voor arthousefilm levend houdt.
Uiteraard komt er wetgeving om de hoek kijken als het gaat over dataverwerking. “We hebben - naast de reguliere doorlopende verwerkersovereenkomsten - speciaal voor de pilot nieuwe overeenkomsten gesloten waarbij AVG centraal stond. Andere punten hierin waren: concreet doel, concrete periode, welke data we uitwisselen en dat deze geanonimiseerd was,” vertelt Noortje van de Sande, lid van de directie van Picl.
Gezamenlijke strategie: concrete stappen Picl
Picl en zeven filmhuizen (Eye Amsterdam, Filmhuis Bussum, Filmhuis Den Haag, Filmtheater De Lieve Vrouw Amersfoort, Forum Groningen, Fraterhuis Zwolle en LantarenVenster Rotterdam) hebben in 2024 samengewerkt aan een opvolging van het Innovatielabs-project. Doel is om de hybride verkoop van arthousefilms te vergroten en meer bezoekers naar de filmhuizen te trekken. Dit doen ze door:
Gezamenlijk marketing uit te voeren.
- Segmenteren van doelgroepen op basis van filmsmaak.
- Gebruikersdata uitwisselen om lokaal publiek beter te begrijpen.
- Cross-promotionele nieuwsbrieven en direct mailings.
- Social mediacampagnes met gedeelde doelgroepen.Klantreizen te optimaliseren: Zorgen dat de overgang tussen online en offline soepel verloopt.
- Samenwerking via gezamenlijke e-mailcampagnes, sociale media en kortingsacties.
- Kortingsacties (bv. 50% korting op filmtheaterbezoek via Picl).Data-inzichten te verbeteren: Online en offline kijkgedrag analyseren.
- Analyse van online en offline smaak voor betere segmentatie.
- Data-uitwisseling tussen theaters en Picl om kansen te ontdekken.
- Evaluaties en enquêtes met publiek en betrokken partijen.

Daarbij zijn de tools en vereisten voor succes:
Gebruik van e-mailmarketingsoftware voor doelgroepoptimalisatie, met funnels/ automatiseringsmogelijkheden.
Beschikking hebben over een CMS met mogelijkheid voor publieksegmentatie.
Gezamenlijke afspraken over manier van segmentatie (als je dezelfde taal spreekt, kun je makkelijker informatie uitwisselen en delen).
AVG-conforme afspraken via contracten en verwerkersovereenkomsten.
De boodschap is duidelijk: digitalisering en data bieden kansen voor de cultuursector. Digitale Platform zoals Picl laten zien dat online en offline elkaar kunnen versterken. Door samen te werken en te innoveren, kunnen we een bloeiende toekomst voor de arthousefilm creëren.
Picl is kennispartner en verbinder in de filmsector. Door middel van onderzoek, data-analyse en kennisdeling helpt SNF-filmhuizen te navigeren in het digitale tijdperk. SNF wil filmhuizen empoweren om hun publiek te bereiken en te laten groeien, zowel online als offline.
