Digitaal met een duurzame aanpak, zo doe je dat!

Met digitale middelen bereik en betrek je nieuw publiek, maar dit heeft wel een weerslag op het milieu. Wat betekent dit voor online duurzaamheid? Digitale data en online verkeer kosten veel energie. Ook het opslaan van archieven en het ontwikkelen van nieuwe digitale producties belasten onze planeet. Toch kan de culturele sector niet achterblijven in de digitale samenleving. Digitale transformatie duurzaam aanpakken, zo doe je dat!

3 min. lezen

Wat is een duurzame digitale cultuur?

Heel kort: een digitale cultuur die zo weinig mogelijk belastend is voor het milieu en zo goed mogelijk bijdraagt aan een duurzame, toekomstbestendige, leefbare planeet voor mensen, dieren en planten. Online duurzaamheid komt tegemoet aan de levensbehoeften van de huidige generatie, zonder die van de toekomstige generaties tekort te doen. 

Voor culturele instellingen betekent dit nieuw digital native publiek binden, maar wél met een duurzame aanpak. Nieuwe generaties publiek verlangen en verwachten dat digitaal onderdeel is van hun beleving en ook ouderen kun je zo langer aan je binden. Een mooie kans dus, maar hoe pak je dat aan met zorg voor onze planeet? Met andere woorden: hoe creëer je een duurzaam digitaal landschap?

3 stappen voor een duurzame aanpak in cultuur

Culturele instellingen die bezig zijn met de digitale transformatie, kijken naar het verleden, het heden en de toekomst. Zo biedt het verleden inspiratie voor nieuwe verhalen en maakt de werkelijkheid van vandaag de kansen van morgen. Door een balans te vinden tussen nieuwe digitale waardecreatie en de planeet, zorg je voor de toekomst en een toekomstbestendige organisatie.

Digitale transformatie duurzaam aanpakken doe je zo:

  1. Start bij de processen

    Neem energiebesparende maatregelen bij digitale dienstverlening en dataopslag. Bijvoorbeeld door efficiënt samen te werken in digitale documenten om minder bestanden te mailen. Maar ook voor je website: verklein je afbeeldingen waar het kan, zo kost het minder data en wordt je website sneller, wat ook de gebruikersbeleving optimaliseert.

  2. Ga voor hergebruik en multi-inzetbaarheid

    Soms kun je de milieu-impact niet verder verkleinen, maar deze wel optimaler benutten. Neem bijvoorbeeld je digitale archief. Dit verbruikt veel energie, maar maakt ook nieuwe waardecreatie mogelijk. Leg bijvoorbeeld oude verhalen bloot met digital storytelling of stel je online archief open voor bezoekers. Zo haal je met dezelfde (of een minimaal extra) voetafdruk meer uit je collectie.

  3. Kies voor groene opties

    Overal zijn duurzamere keuzes te maken, ook digitaal. Hergebruik bijvoorbeeld hard- en software, check de footprint van het softwarebedrijf waar je voor kiest, leeg je mailopslag op een vast tijdstip in de week, kies voor chatten in plaats van mailen.

“200 ondervraagde instellingen in Nederland beoordeelden het belang om in de komende jaren te verduurzamen gemiddeld met een 8,8”

Boekmanstichting Cultuurmonitor 2022

Draag bij aan online duurzaamheid en win nieuw publiek

Hoe is digitalisering verenigbaar met een groenere, duurzamere wereld? Bij DEN geloven we in het positief inzetten van je platform. Het publiek van morgen, zoals Gen Z, hecht steeds meer waarde aan duurzaamheid. En dus aan organisaties die bijdragen aan een betere wereld. Door als culturele instelling het goede voorbeeld te geven en online duurzaamheid na te streven, inspireer je anderen én wek je de interesse van dit publiek.

Leer meer over het publiek van de toekomst

Wie is Gen Z? Wat drijft hen? En wat betekent duurzaamheid voor deze online generatie? DEN helpt het je onderzoeken in het thema Publiek van de toekomst. We delen kennis, inspiratie en handvatten om jouw organisatie klaar te stomen voor een publiek dat radicaal anders is dan je gewend bent.

Deel dit artikel

Bronnen

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Tips, inspiratie en kennis over digitale transformatie in de cultuursector