Ben jij je bewust van je digitale voetafdruk?

Een digitale aanpak is nodig om toekomstig publiek aan te trekken. Deze doelgroepen bevinden zich immers voor een groot deel online. Het digitale spoor dat je achterlaat en de gevolgen hiervan noem je de ‘digitale voetafdruk’. Enerzijds bestaat deze uit de informatie die jij als organisatie online deelt en de potentiële risico’s hiervan. Anderzijds zorgt jouw digitale gedrag voor een bepaalde CO2-uitstoot. Weet jij al welke impact jouw 'digitale spoor' heeft? In dit artikel nemen we je mee in hoe je je digitale voetafdruk kunt verkleinen.

5 min. lezen

Wat is een digitale voetafdruk?

Je digitale voetafdruk omvat niet alleen gegevens die bewust worden gedeeld, zoals posts op sociale media en online aankopen, maar ook onzichtbare gegevens die automatisch worden verzameld, zoals je IP-adres. Onbewust kun je dus onbedoeld gevoelige informatie delen. Dit kan ervoor zorgen dat je een gemakkelijk doelwit wordt voor cybercriminelen. Gelukkig zijn er verschillende preventieve maatregelen die je kunt nemen binnen jouw organisatie.

De huidige digitalisering heeft directe en negatieve gevolgen voor het milieu. Doordat we steeds meer overstappen op digitaal, stijgt ons energieverbruik. Dit heeft een hogere CO2-uitstoot tot gevolg. Denk niet alleen aan elektrische apparaten, maar ook aan de 'cloud'. Online informatie wordt vaak op enorme servers opgeslagen, dit kost tonnen energie en heeft hoge CO2-emissies tot gevolg. Door als organisatie te streven naar een duurzame voetafdruk, ga je dus klimaatverandering tegen.

Een uitdaging voor de cultuurprofessional: meer publiek aantrekken én je digitale voetafdruk verkleinen.

4 tips om je digitale voetafdruk te verkleinen

  1. Geoptimaliseerd creëren

    Heeft jouw instelling digitaal cultuuraanbod? Dan kun je je digitale voetafdruk verkleinen door dit aanbod te optimaliseren:

    Kijk kritisch naar je creaties en andere digitale werken voordat je ze de wereld instuurt. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van compressietools. Zo kun je onnodige details weghalen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Dit vermindert de belasting van servers met als gevolg een lager energieverbruik en CO2-uitstoot. Creaties laden sneller zijn nu toegankelijker voor een breder publiek. Dit kun je ook toepassen op promotiemateriaal.

  2. Kies een duurzame hostingprovider

    Weet jij of de hostingprovider van jouw website duurzaam is? Duurzame hostingproviders streven naar het verminderen van de ecologische impact van webhostingsdiensten. Deze providers richten zich op het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind- en zonne-energie, om datacenters aan te drijven. Ze implementeren ook energie-efficiënte koelsystemen en streven naar minder afval. Door groene keuzes te maken, dragen de hostingproviders bij aan een milieuvriendelijker online landschap. Voor organisaties die streven naar een groenere digitale aanwezigheid, bieden deze hostingopties een ethisch verantwoord alternatief.

    Door te kiezen voor groene provider, zorg je voor een duurzamere digitale voetafdruk voor jouw organisatie. Meer tips? Bekijk 10 acties voor groenere IT.

  3. Bewuste aanwezig op sociale media

    Sociale media zijn een krachtig hulpmiddel om (potentieel) publiek te bereiken, maar kunnen ook een digitale energievreter zijn. Kies bewust welke platforms het beste bij jouw organisatie en doelgroep passen. Je hoeft niet op alle kanalen actief te zijn. Met minder accounts is het voor jou makkelijker om het overzicht te houden van welke gegevens je online hebt staan en kun je de veiligheid hiervan beter waarborgen. Overweeg daarnaast om afbeeldingen en video's rechtstreeks op het platform te plaatsen in plaats van te linken naar externe bronnen. Dit vermindert laadtijden en zorgt dus voor een lager energieverbruik en CO2-uitstoot.

  4. Zorg voor goede online beveiliging

    Het waarborgen van je digitale veiligheid in een organisatie is cruciaal voor zowel het beschermen van belangrijke gegevens als het minimaliseren van de digitale voetafdruk. Implementeer beveiligingsprotocollen, zoals encryptie voor gegevensopslag en overdracht. Zorg dat er binnen jouw organisatie afspraken worden gemaakt over hoe je met digitale gegevens, documenten en creaties omgaat. Bijvoorbeeld op welke manier je opgeslagen gegevens versleuteld en doorstuurt. Leg dit vervolgens vast in een document en zorg dat dit organisatiebreed geïmplementeerd wordt. Ontbreekt de nodige technische kennis binnen jouw organisatie? Schakel dan een bedrijf in dat gespecialiseerd is in cyber security.

    Ook is het essentieel dat je kennis over online veiligheid up-to-date houdt. Digitale ontwikkelingen gaan razendsnel, organiseer daarom regelmatig trainingen voor medewerkers over cyberveiligheid en stimuleer bijvoorbeeld het gebruik van sterke en unieke wachtwoorden. Beperk toegang tot gevoelige informatie tot alleen de noodzakelijke personen en identificeer potentiële kwetsbaarheden.

    Tot slot is het van belang om je software en systemen te blijven updaten. Zo ben je altijd verzekerd van de beste beveiliging tegen cyberdreigingen en verklein je de potentiële gevolgen van je digitale voetafdruk.

Alvast starten met het beveiligen van jouw organisatie? Maak gebruik van onze checklist digitale veiligheid.

Duurzaam en veilig

Als cultuurprofessional is het verkleinen van je digitale voetafdruk belangrijk. Door bewuste keuzes te maken in je creaties, hosting en online aanwezigheid, vergroot je jouw veiligheid en verminder je de impact op het milieu. Zo loopt jouw organisatie minder online risico’s. Je bent hierdoor weerbaarder tegen onder meer cyberaanvallen. Daarnaast draag je door duurzame keuzes te maken bij aan een lager energiegebruik. Zo kunnen we samen langer genieten van onze planeet, nu en in de toekomst.

Meer weten? DEN deelt kennis over duurzaamheid in digitale transformatie en cyber security

Tips voor een duurzamere organisatie

Door te kiezen voor groene provider, zorg je voor een duurzamere digitale voetafdruk voor jouw organisatie. Meer tips? DEN heeft 10 groene acties voor culturele organisaties opgesteld.

Deel dit artikel

De DEN nieuwsbrief. Iedere maand in je inbox.

Alles wat je wil weten over digitale transformatie. Een nieuwsbrief vol tips, kennis en inspiratie.